ایمپلنت حین ارتودنسی

    کد خبر :865654

ایمپلنت حین ارتودنسی اولین سوال برای بیمارانی است که می خواهند درمان ارتودنسی و کاشت ایمپلنت را انجام دهند. ممکن است آن ها نگران این باشند که آیا نصب براکت با ایمپلنت دندان سازگاری دارد یا خیر؟ بهتر است از ارتودنسی پیش از کاشت ایمپلنت استفاده نمود یا بعد از ایمپلنت دندان؟ اما همه این موارد بستگی به شرایط بدنی هر فرد دارد. به همین علت ابتدا پزشکان متخصص شرایط سلامتی و شرایط عمومی بدن افراد را بررسی می کنند تا تعیین کنند انجام کدام یک از درمان های مورد نظر اولویت دارد و آیا ایمپلنت حین ارتودنسی امکان پذیر است ؟

استفاده از ایمپلنت دندانی دارای مزیت های بسیار زیادی است به همین علت از آن برای جایگزین کردن دندان های که بر اثر آُسیب های مختلف و پوسیدگی از دست رفته است استفاده می شود. در واقع ایمپلنت دندانی یک پست تیتانیومی هستند که با استفاده از یک عمل جراحی کوتاه و مختصر درون استخوان فک کاشته می شوند. پایه ایمپلنت باید درون استخوان فک به صورت کامل کاشت شود تا پس از آن با استفاده از اباتمنت تاج دندانی بر روی آن نصب شود و ظاهر آن کاملا شبیه به دندان طبیعی انسان شود. علاوه بر ظاهر دندان عملکرد دندان نیز با استفاده از ایمپلنت دندان شبیه به دندان طبیعی می شود. در صورتی که برای زیبایی بیشتر و تکمیل درمان ایمپلنت خود نیاز به درمان ارتودنسی نیز دارید بهتر است با ارتودنتیسیت خود پیش از کاشت ایمپلنت دندان مشورت های لازم را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت ایمپلنت

در واقع استفاده از ایمپلنت و ارتودنسی هر دو در زیبایی و اصلاح طرح لبخند بسیار تاثیر بالایی دارد. با استفاده از ایمپلنت جای خالی دندان از دست رفته خود را پر می کنید و با استفاده از ارتودنسی می توانید یک دست بودن و نظم را به ترتیب دندانی خود اضافه کنید.  استفاده از این دو روش تداخلی با یک دیگر ندارد و این دو روش می توانند در صورت نیاز به عنوان مکمل یکدیگر به حساب بیایند. اما نکته ای که وجود دارد این است که پس ازجوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک و رشد استخوان اطراف آن دیگر جا به جایی آن تقریبا ناممکن می شود . دندان های طبیعی توسط لیگامنت ها حمایت می شوند و می توانند جا به جا شوند اما ایمپلنت دندان چون مستقیما درون استخوان فک کاشته می شود دیگر نمی تواند با براکت یا هر روش دیگری جا به جا شود. تقریبا استفاده از ارتودنسی پس از کاشت ایمپلنت تاثیری بر جا به جایی ناحیه ایمپلنت شده نخواهد داشت و روشی بیهوده می شود.

البته استفاده از براکت دندانی پس از ایمپلنت امکان پذیر است به صورتی که نیاز به جا به جایی ایمپلنت نداشته باشد. در صورتی که نیاز باشد دندان های اطراف دندان ایمپلنت  شده را می توان به مکان مناسب خود  تغییر مکان داد و تنها نمی توان دندا ایمپلنت شده را جا به جا نمود. برای اطلاع از انواع ارتودنسی و هزینه آن به لینک زیر مراجعه فرمایید.

قیمت ارتودنسی 1400

آیا ایمپلنت حین ارتودنسی امکان پذیر است؟

استفاده از ایمپلنت دندان برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشند بهترین راه بین راه های موجودی است که ارتودنتیست ها برای این دسته از افراد پیشنهاد می دهند. البته گاهی ممکن است بتوان با استفاده از براکت فاصله ایجاد شده بین دو دندان سالم  را پر نمود اما در صورتی که این فاصله ایجاد شده بین دو دندان بسیار زیاد باشد، باید جای خالی دندان با روش دیگری مانند کاشت ایمپلنت پر شود و سپس اقدام به ارتودنسی شود.

بسیاری از بیمارانی که کاشت ایمپلنت انجام می دهند نیاز به درمان ارتودنسی نیز هست تا فاصله ای که بین دندان های ایجاد شده است پر شود. ریشه دندان های اطراف به مکان صحیح هدایت شود. در صورتی که این دو درمان برای یک بیمار لازم باشد باید ابتدا با استفاده از براکت فاصله مورد نظر بین دندان ها ایجاد کرد تا بتوان کاشت ایمپلنت را به خوبی انجام داد.

هنگامی که از کاشت ایمپلنت دندان استفاده می کنید پس از دوره درمان ایمپلنت درون استخوان فک فیکس می شود به همین علت نمی توان با استفاده از براکت آن را جا به جا نمود. به همین علت توصیه می شود ایمپلنت را حین ارتودنسی انجام ندهید، ابتدا با استفاده از براکت پروسه درمان ارتودنسی را انجام دهید سپس اقدام به کاشت ایمپلنت نمائید.

کاشت ایمپلنت پس از ارتودنسی بهتر است یا پیش از ارتودنسی؟

در صورتی که دندان یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده باشید برای اصلاح طرح لبخند و یک دست کردن دندان های خود بهتر است کاشت ایمپلنت دندان و ارتودنسی را به صورت همزمان پیش ببرید تا زیبایی چشمگیری داشته باشید. اما اینکه ابتدا باید درمان ارتودنسی انجام شود و یا درمان ایمپلنت دندان؟ برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. زیرا برای آنکه اولویت درمان مشخص شود ابتدا باید شرایط بدنی و سلامت عمومی بیمار بررسی شود سپس اقدام به درمان اولویت دار نمود.

اما اغلب توصیه می شود ابتدا درمان ارتودنسی آغاز شود سپس درمان ایمپلنت آغاز شود. زیرا در صورتی که کاشت ایمپلنت انجام شده باشد و پایه به صورت کامل با استخوان فک جوش خورده باشد دیگر نمی توان با قرار دادن براکت ها موقعیت آن را جا به جا نمود و برای یک دست کردن دندان ها تغییر ایجاد کرد. به همین علت توصیه می شود ابتدا دندان ها را با استفاده از درمان ارتودنسی در مکان مناسب خود قرار دهید و پس از یکدست شدن و منظم شدن دندان ها جای خالی دندان های از دست رفته را با ایمپلنت دندانی پر کنید.

البته ممکن است برای برخی از افراد نیاز باشد ابتدا ایمپلنت دندان در ناحیه مورد نظر کاشته شود و سپس درمان ارتودنسی آغاز شود. مثلا در صورتی که متخصص ایمپلنت بخواهد از ایمپلنت دندان به جای لنگرگاه استفاده کند تا نیروهای مناسب از طرف دندان ایمپلنت شده برای جا به جا شدن دندان های دیگر به آن ها وارد شود، اغلب به بیمار پیشنهاد می شود قبل از انجام ارتودنسی از براکت ها استفاده شود. همچنین در شرایطی که کاشت ایمپلنت دندان تاثیر زیادی در درمان ارتودنسی نداشته باشد پزشکان توصیه می کنند ابتدا کاشت ایمپلنت انجام شود سپس از یکی از انواع ارتودنسی دندان استفاده کنند.

به همین علت توصیه می شود ابتدا با جراح و متخصص ایمپلنت و متخصص ارتودنسی مشورت کنید سپس اقدام به کاشت ایمپلنت و ارتودنسی نمائید. زیرا این دو متخصص با توجه به شرایط بدنی بیمار می توانند تعیین کنند کدام یک از درمان های بالا اولویت بالاتری نسبت به دیگری دارد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید