انتخابی غیر استاندارد برای سازمان ملی استاندارد/ سازمان استاندارد پاداش کدام عملکرد درخشان آقای استاندار بود؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۲۰:۱۷
    کد خبر :785862

بیست و ششم بهمن ماه، غلامرضا شریعتی استاندار سابق خوزستان، با حکم رئیس جمهوری برکرسی ریاست سازمان ملی استاندارد نشست، مسوولیتی که کاملا با تحصیلات جناب رییس و سوابق اجرایی او در استانداری، معاونت سیاسی و انتظامی خوزستان و فعالیت هایش در شبکه بهداشت و درمان بی ربط است.

«بازتاب»؛ زهره علامی– چند روز پیش از انتصاب شریعتی ، زمزمه هایی از انتخاب او برای این مسوولیت مهم شنیده می شد اما انتظار می رفت که این زمزمه ها مثل خبرهای در گوشی دی ماه سال گذشته درباره انتصاب او به سرپرستی هلال احمر، در حد شایعه باقی بماند، اما امضای حکم 4 ساله ریاست شریعتی بر سازمان استاندارد توسط حسن روحانی، حجت را بر همه تمام کرد.

انتخاب شریعتی به عنوان رییس سازمان ملی استاندارد، واکنش های منفی بسیاری را در میان فعالان سیاسی و اجتماعی و حتی مردم خوزستان به همراه داشت، نگاهی به عملکرد غیر قابل او در استانداری خوزستان به خوبی دلیل موضع گیری های منفی نسبت به این انتخاب را نشان می دهد.

بررسی نتایج ارزیابی عملکرد سال ۹۸ استانداری‌ها در شاخص‌های عمومی و اختصاصی نشان می دهد که خوزستان با وجود دریافت بیشترین بودجه، پایین‌ترین رتبه را به خودش اختصاص داده است.

البته این تمام ماجرا نیست، اگر بررسی اجمالی بر کارنامه کاری شریعتی از خرداد سال 95 تا بهمن ماه 99 داشته باشیم با حجم بالایی از ناکارآمدی مواجه می شویم.

در دوره ریاست او بر استانداری خوزستان، مردم این استان با مشکلاتی اعم از عدم تامین مناسب آب شرب برای روستاهایی همچون غیزانیه، برخورد شدید با کارگران هفت تپه، عدم مدیریت صحیح سیلاب و به تبع آن تخریب خانه های مردم، و… دست و پنجه نرم کردند، ضمن اینکه رفتارهای نامناسب و توهین آمیز او ، درد مردم خوزستان را دو چندان کرد.

از تمام اینها که بگذریم نمی توان حواشی پیش آمده برای او و همسرش در ماجرای دریافت 200 هزار دلار از امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت هفت تپه گرفته را نادیده گرفت، موضوعی که خشم خوزستانی ها را به همراه داشت و او نیز در مواجه با این ماجرا تنها به جمله «ماه پشت ابر نمی ماند»، اکتفا کرد.

اما و اگرهای انتخاب شریعتی

اما پیش از غلامرضا شریعتی، نیره پیروز بخت از سال 92 تا بهمن ماه امسال ریاست سازمان ملی استاندارد را بر عهده داشت، او لیسانس مهندسی مواد (ریخته گری) از دانشگاه علم و صنعت ایران دارد و پیش از ریاست بر سازمان ملی استاندارد، مدیرکل ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان را برعهده داشت، درواقع تحصیلات و سوابق اجرایی او مرتبط با مسوولیتش بود.

البته انتقاداتی هم به او وارد است، همراهی خانواده و بستگان در سفرهای کاری خارجی، فعالیت نه چندان پررنگ او در 7 سال گذشته و … از جمله آنهاست اما با این وجود نیره پیروزبخت سال ها در سازمان ملی استاندارد فعالیت کرده بود و از قدیمی های سازمان بود.

اما انتخاب غلامرضا شریعتی با تحصیلات دکتری ژنتیک انسانی که در سوابق اجراییش معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خوزستان، معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و … به چشم می خورد و تحصیلات و سوابقش ارتباطی به مسوولیت جدیدش ندارد، سوال برانگیز است.

ضمن اینکه کمتر از 7 ماه به پایان دولت دوازدهم مانده و در این شرایط تغییر ریاست سازمان استاندارد و انتخاب فردی که هیچ گونه آشنایی با فعالیت های این سازمان ندارد، انتقادهای بسیاری را روانه پاستور کرده است.

نکته جالب اینجاست که نیره پیروز بخت، رییس سابق سازمان ملی استاندارد هم به این انتخاب واکنش نشان داده و اعلام کرده که شریعتی دکترای ژنتیک دارد، یعنی او تخصص لازم برای تصدی‌گری سازمان استاندارد را ندارد.

انتصاب سیاسی برای سازمان استاندارد

بررسی تحصیلات، سوابق اجرایی، کارنامه غیر قابل قبول شریعتی در سمت استانداری خوزستان به خوبی حکایت از آن دارد که انتصاب او به عنوان ریاست سازمان مهم و تاثیرگذاری مثل استاندارد، کاملا سیاسی است و شایسته سالاری در انتخاب شریعتی نقشی نداشته است.

ضمن اینکه در شرایط کنونی یعنی کمتر از 7 ماه مانده به پایان عمر دولت دوازدهم، شروع به کار استاندار جدید خوزستان با حجم بالایی از مشکلات و از سوی دیگر در دست گرفتن مسوولیت سازمان ملی استاندارد با اهداف مهم و حیاتی توسط شریعتی، شائبه های سیاسی و همچنین رانت بازی را تقویت می کند.

اتفاقی که اثبات می کند نه در این ماه های باقی مانده سازمان ملی استاندارد دچار تغییر و تحول اساسی شود و نه از آنسو استانداری خوزستان با مدیریت جدید بتواند پایانی خوبی برای مجموعه اقدامات دولت کنونی در استان خوزستان رقم بزند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید