اقدامات صنعت نفت برای احیای هورالعظیم

    کد خبر :830991
اقدامات صنعت نفت برای احیای هورالعظیم

وزارت نفت پس از استقرار دولت یازدهم با آغاز توسعه میدان نفتی آزادگان در سال ۱۳۹۳، فعالیت‌های گسترده‌ای برای احیای هورالعظیم انجام داد و فراتر از تعهدات خود در این زمینه تلاش کرد.

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت ضمن رد برخی ادعاها در یک برنامه تلویزیونی درباره مجوز خشک شدن بخشی از تالاب هورالعظیم به‌دلیل فعالیت‌های نفتی و جلوگیری وزارت نفت از ورود آب به حوضچه‌ها، توضیحاتی به‌منظور تنویر افکار عمومی ارائه داد.

در این توضیحات آمده که خشکاندن بخشی از هور مربوط به سال‌های ۱۳۸۸ بوده است و اتفاقاً وزارت نفت پس از استقرار دولت یازدهم و با توجه به خلع‌ید شرکت چینی از توسعه میدان نفتی آزادگان در سال ۱۳۹۳، فعالیت‌های گسترده‌ای برای احیای هورالعظیم انجام داد و فراتر از تعهدات خود در این زمینه تلاش کرد.

خوب است مدعیان دست‌کم با سند و ارائه ادله و به‌طور واضح سخن بگویند، نه اینکه در فضای ملتهب خوزستان، با اظهاراتی ناقص و مبهم به حواشی این التهاب دامن بزنند.

این افراد در حالی مدعی‌اند وزارت نفت در ماجرای سیل فروردین ۹۸ مانع ورود آب به هور شده است که این موضوع هرگز صحت ندارد و همه دستگاه‌های مسوول در آن ماجرا به نهایت همکاری صنعت نفت برای کنترل سیلاب حتی به قیمت زیرآب رفتن تاسیسات خود اذعان دارند.

وزارت نفت با دوراندیشی نسبت به حفظ محیط‌زیست به‌ویژه در تالاب بین‌المللی هورالعظیم پس از سال ۱۳۹۲ با اختصاص صدها میلیارد ریال بودجه مازاد، هرگونه فعالیت نفتی در این منطقه را منطبق با استانداردهای محیط‌زیستی و براساس سیاست توسعه پایدار مدنظر داشته و اساساً توسعه نفت در هور در ردیف توسعه در مناطق دریایی قرار گرفته است. با این اوصاف عجیب است عده‌ای بدون کمترین اطلاع از این موضوع، مدعی‌اند وزارت نفت برای ارزان تمام شدن پروژه‌های نفتی مجوز خشکاندن هور را صادر کرده است.

به‌طور کامل روشن است که این ادعاها براساس اطلاعات ناقص و برخی شنیده‌ها از یک تصمیم نادرست در سال ۱۳۸۸ مطرح شده و مدعیان از ابطال این طرح در سال ۱۳۹۳ و تلاش‌ها برای احیای هور توسط وزارت نفت بی‌اطلاع بوده‌اند. ای کاش مجری برنامه تلویزیونی یاد شده در همان برنامه، مستندات این ادعا را طلب می‌کرد و اجازه بیان سخن بدون سند و ایجاد انحراف در افکار مخاطبان را نمی‌داد.

به گزارش ایرنا، وزارت نفت ضمن رد ادعاهای مذکور تاکید دارد که کل فعالیت‌های این صنعت منطبق بر اسناد توسعه پایدار و با دریافت مجوز از نهادهای ذی‌ربط انجام می‌شود و فراتر از آن برای حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از خسارت به آن، بالاترین همکاری ممکن را در همه سطوح انجام داده است و خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید