اقتصاد بیمارستان ها دچار مشکل است

    کد خبر :455081

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اتفاقات دو سال اخیر در بیمارستان ها را نگران کننده برشمرد و گفت: در سال های ۹۷-۹۶ رشد تعرفه ۵ درصد بود اما ۳.۵ درصد آن به بیمارستان ها رسید.

محمد آقاجانی، در سی و هشتیمن همایش معاونان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه ها و دانشکده علوم پزشکی کشور، با بیان این مطلب که معاونان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه ها بار عظیم توسعه و اداره دانشگاه ها را برعهده دارند، مسئولیت آنان در تمامی حوزه های دانش، علم و خدمت بعنوان پشتیبان را خطیر و دشوار برشمرد .

وی ضمن معرفی اجمالی وضعیت و دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار کرد: محدوده تحت نظارت این دانشگاه بسیار بزرگ و گستره ارایه خدمات ما بسیار وسیع است. در حوزه تولید علم با دارا بودن ۷۴ مرکز تحقیقاتی، ۵ پژوهشکده ، مراکز رشد متعدد و شرکت های دانش بنیان؛ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نقش بزرگی در زمینه تولید علم در کشور ایفا می کند.

آقاجانی با اشاره به نقش دانشگاه در زمینه تربیت نیروی انسانی، خاطرنشان کرد: این دانشگاه با ۱۳ دانشکده، ۱۴۰۰ عضو هیات علمی و ۱۴۰۰۰ دانشجو در زمینه تربیت نیروی انسانی در بیش از ۲۵۰ رشته در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی فعالیت دارد. در حوزه ارایه خدمات نیز با داشتن هشت شبکه بهداشتی درمانی و بیش از ۳۰۰ پایگاه و مرکز بهداشتی به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان تهران، خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می کند و بیشترین جمعیت تحت پوشش دانشگاهی در کشور را دارا می باشد.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: در حوزه بیمارستانی و درمان نیز این دانشگاه ۱۹ بیمارستان دارد که از این تعداد ۱۱ بیمارستان آموزشی هستند و دانشجویان در مقاطع مختلف در آنها مشغول تحصیل وفعالیت می باشند. حیطه نظارتی دانشگاه بر بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصی نیز بسیار گسترده است. در حوزه غذا و دارو نیز حیطه بسیار گسترده ای تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی قرار دارد و یکی از بزرگ ترین فیلدهای دارو و غذا در این دانشگاه قرار دارد.

آقاجانی با بیان این مطلب که ماموریت های بسیار دشواری از زمان تشکیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکنون برعهده این دانشگاه بوده است، یادآور شد: این دانشگاه، نقش عمده ای در خدمت رسانی در سطح استان تهران و همچنین درمان بیماران ارجاع شده از سراسر کشور ایفا می کند.

دو سوم اقتصاد دانشگاه های علوم پزشکی در بیمارستان ها شکل می گیرد

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دانشگاهی و این موضوع که در دانشگاه های علوم پزشکی بیشترین و عمده ترین بخش اقتصاد در بیمارستان ها است، گفت: حدود دو سوم اقتصاد دانشگاه های علوم پزشکی در بیمارستان ها شکل می گیرد؛ عمده اقتصاد دانشگاه، حول محور بیمارستان است و عمده نیروهای انسانی در بیمارستان ها فعالیت دارند، همچنین پیشرفته ترین خدمات درمانی در بیمارستان های دانشگاهی ارائه می شود.

آقاجانی با بیان اینکه از سال های ۹۳ تا ۹۵ اتفاق خوب و مبارکی در حوزه اقتصاد بیمارستانی رخ داد، افزود: در سال های قبل از ۹۳ رشد تعرفه معمولا کمتر از رشد تورم بود اما در سال های ۹۵-۹۳ رشد قابل قبولی در تعرفه ها ایجاد شد. همزمان تورم عمومی جامعه نیز کنترل شد و طرح تحول سلامت نیز رونقی در بیمارستان ها ایجاد کرد و باعث افزایش تمایل پزشکان به تمام وقتی شدن، بهبود پرداخت کارانه ها و در مجموع وضعیت بهتر اقتصادی از نظر درآمد-هزینه در بیمارستان های دانشگاهی وزارت بهداشت شد.

وی، اتفاقات دو سال اخیر در بیمارستان ها را نگران کننده برشمرد و با اشاره به اینکه در سال های ۹۷-۹۶ رشد تعرفه ۵ درصد بود اما ۳.۵ درصد آن به بیمارستان ها رسیده و طی این دو سال در مجموع ۷ درصد رشد داشته است، گفت: براساس اعلام مرکز ملی آمار ایران رشد تورم در سال ۹۶ به میزان ۱۰.۹ درصد و در ۶ ماهه اول امسال ۲۰.۱ درصد بوده است یعنی در دو سال اخیر ۳۱ درصد تورم رخ داده است که این نرخ تورم در مقایسه با ۷ درصد رشد تعرفه در بیمارستان ها فاصله زیادی داشته و باعث بروز مشکلاتی در اقتصاد بیمارستانی می شود.

آقاجانی، از ایجاد محدودیت برای اقتصاد بیمارستانی توسط سقف بیمه سلامت، کاهش انگیزه پزشکان برای ماندن در طرح تمام وقتی، کاهش ارزش پول ملی و منفی شدن سیکل درآمد هزینه بیمارستان ها، به عنوان دیگر مشکلات نام برد.

تشریح اقدامات مقابله با تراز منفی بیمارستان ها

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای مقابله با تراز منفی بیمارستان ها و رفع مشکلات مالی گفت: تشکیل کمیته بهره وری با حضور کارشناسان حوزه های مختلف با محوریت معاونت توسعه یکی از اقدامات عمده ما در این خصوص بود. این کمیته حدود ۲۰۰ شاخص بیمارستانی در حوزه منابع مالی، انسانی و عملکرد را استخراج کرد که از میان آنها ۲۰ شاخص بعنوان شاخص های کلیدی عملکرد تعیین و مبنای کار شد.

آقاجانی خاطرنشان کرد: این شاخص ها محاسبه و برمبنای آنها یک نقشه راه برای هر بیمارستان با کمک تیم مدیریتی بیمارستان مربوطه تعبیه شد. بخشی از این نقشه راه اقدامات عمومی با قابلیت تعمیم به سایر بیمارستانها و برخی دیگر نیز کاملا اختصاصی هر بیمارستان بود. این شاخص ها بر عملکرد درمانی، نیروی انسانی، منابع مالی و بهبود درآمدها و کنترل هزینه ها بطور خاص تاکید داشت.

وی افزود: هر بیمارستان تقریبا حدود ۱۰۰ راهکار یا اقدام تداخلی را طراحی کرده است و از یک سال پیش مشغول اجرا هستند و مورد پایش نیز قرار می گیرد.

آقاجانی بر اساس نتایج حاصله توسط کمیته بهره وری، اظهار داشت: مهم ترین ابزار کنترل این شاخص ها سیستم اطلاعاتی است. علمای مدیریت امروزه برخلاف گذشته می گویند بزرگترین دارایی سازمان ها اطلاعات هستند که به آن کمتر پرداخته شده است. برای این منظور همکاران ما سامانه بومی برای مدیریت هوشمند بیمارستانی طراحی کردند که این سامانه برپایه HISاست ولی تفاوتهایی با آن دارد.

روند ثبت اطلاعات در HIS برای بیمارستان ها استانداردسازی شد

وی افزود: در اقدام اول روند ثبت اطلاعات در HIS برای بیمارستان ها استانداردسازی شد. زیرا هر بیمارستانی در فرایند ثبت اطلاعات سبک خاص خود را دارد به نحوی که در کشور دو بیمارستان وجود ندارد که فرایند ثبت اطلاعات کاملا یکسانی داشته باشند و ما این روند را استانداردسازی کردیم. در اقدام دوم نیز کدینگ خدمات، داروها، خدمات، لوازم مصرفی، اقدامات و فرایندهای داخل بخشها همه یکسان سازی شد. به نحوی که درحال حاضر ۱۹ بیمارستان ما یک کد برای هر اقدام، هر دارو و هر وسیله دارند.

آقاجانی با اشاره به اینکه سامانه های متعددی اطلاعات را در اختیار بیمارستان قرار می داد، گفت: با تجمیع ۱۱ سامانه، اطلاعات قابل قبولی برای حوزه خدمات تشخیصی درمانی، منابع مالی و انسانی به دست آوردیم. داشبوردهای مدیریتی نیز روی این اطلاعات تجمیع یافته سوار شد و داشبوردهای متعدد از زوایای مختلف برای مدیریت درمان، دارو، منابع مالی، منابع انسانی و … به مدیران برای اندازه گیری شاخصهای تعیین شده کمک می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید