افزایش ۶۲ درصدی هزینه خوراک مردم

    کد خبر :848043
افزایش ۶۲ درصدی هزینه خوراک مردم

جدیدترین برآورد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور امسال به ۴۳.۷ درصد رسیده که بیانگر افزایش دوباره سطح عمومی قیمت‌ها در ۳ سطح نقطه‌به‌نقطه، ماهانه و سالانه است.

نرخ تورم نقطه به‌نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی مردم ایران در پایان تابستان ۱۴۰۰ از مرز ۶۲ درصد هم عبور کرده که نشان می‌دهد شهروندان کشور برای خرید یک سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی مشخص و یکسان در شهریور امسال ۶۲.۴ درصد بیشتری از شهریور سال گذشته پول پرداخته‌اند. افزون بر این که نرخ تورم سالانه ایران در پایان تابستان امسال یک رکورد تازه دست‌کم در یک‌دهه اخیر را ثبت کرده و در ارتفاع ۴۵.۸ درصد رسیده و مسئله نگران‌کننده‌تر اینکه مرکز آمار ایران تأیید کرده نرخ تورم سالانه در نقاط روستایی ایران ۳ دهم درصد تا ثبت رکورد تورم ۵۰درصدی فاصله دارد.

جدیدترین برآورد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور امسال به ۴۳.۷ درصد رسیده که بیانگر افزایش دوباره سطح عمومی قیمت‌ها در ۳ سطح نقطه‌به‌نقطه، ماهانه و سالانه است. سرعت یا آهنگ رشد قیمت‌ها در شهریورماه‌ امسال یعنی نرخ تورم ماهانه به ۳.۹ درصد رسیده که بالاترین سرعت از آذرماه سال گذشته تاکنون به‌حساب می‌آید. همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه که از ۴۹.۵ درصد در فروردین امسال با یک کاهش کند به ۴۳.۲ درصد در پایان مرداد رسیده بود در آخرین ‌ماه از تابستان امسال دوباره روندی افزایشی پیدا کرده و تحت‌فشار افزایش قیمت خوراکی‌ها روی ارتفاع ۴۳.۷ درصدی قرار گرفته است. مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در بازه زمانی دوازده‌ماهه منتهی به پایان تابستان امسال را ۴۵.۸ درصد برآورد کرده که بالاترین نرخ تورم در دهه۹۰ به‌شمار می‌رود.

تورم ۵۰ درصدی در روستا

نگاهی به روندهای بلندمدت نشان‌دهنده این است که در تورم‌های بالا، سرعت رشد قیمت کالاها و خدمات در نقاط روستایی ایران بیشتر از نقاط شهری است؛ به‌گونه‌ای که نرخ تورم سالانه در پایان تابستان امسال در نقاط شهری ایران ۴۵.۱ درصد برآورد شده اما در نقاط روستایی به ۴۹.۷ درصد رسیده است. افزون بر اینکه شهروندان ساکن شهرهای ایران در شهریور امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات به‌طور میانگین ۴۲.۹ درصد هزینه کرده‌اند اما ساکنان روستاهای ایران ۴۷.۸ درصد بیشتر از شهریور سال گذشته پول داده‌اند.

خوراکی‌های تورم‌ساز!

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریور امسال با رشدی ۳.۲ درصدی نسبت به مرداد به ۶۱.۶ درصد رسیده، درحالی‌که گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش سرعت ۷ دهم درصدی نرخ تورم ۳۵.۴ درصدی را در پایان تابستان تجربه کرده است. مرکز آمار ایران می‌گوید: در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت در شهریور نسبت به ‌ماه قبل مربوط به گروه «لبنیات و تخم‌مرغ» یعنی ماست، پنیر و شیرپاستوریزه، گروه «سبزیجات» شامل کاهو، هویج‌فرنگی و کدوسبز و گروه «ادویه و چاشنی» نظیر رب گوجه‌فرنگی و سس مایونز بوده است. این در حالی است که در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، متوسط قیمت یک مترمکعب گاز و آب، اجاره‌بها، غذاهای سرو شده در رستوران، بالا رفتن قیمت روغن موتور و انواع اتومبیل سواری بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ ماه قبل داشته‌اند. از سوی دیگر دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در شهریور ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۵.۵ درصد برای دهک ششم تا ۴۹.۴ درصد برای دهک دهم رسیده که نشان از ثبت تورم نزدیک به ۵۰ درصد برای دهک ثروتمند جامعه دارد.

البته به‌دلیل رشد قیمت خوراکی‌ها و اثر آن بر سبد هزینه خانوار، بیشترین فشار تورم را دهک‌های فقیر و متوسط جامعه تحمل می‌کنند به‌ویژه این که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی منهای دخانیات در کل ایران طی شهریور ماه به ۶۲.۴ درصد، در نقاط شهری به ۶۳.۲ درصد و در نقاط روستایی به ۵۹.۵ درصد رسیده است. در یک نمای نزدیک، نرخ تورم سالانه کالاها در شهریور ۱۴۰۰ براساس برآورد مرکز آمار ایران ۵۷.۴ درصد، کالاهای بادوام ۷۸.۷ درصد، کالاهای ‌کم‌دوام ۵۳.۴ درصد و کالاهای بی‌دوام ۵۶.۸ درصد بوده است اما از حیث شاخص کالاهای خوراکی اوضاع تاحدودی متفاوت است چراکه مقایسه قیمت در یک‌ ماه نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل است که احساس و فشار واقعی تورم را به تصویر می‌کشد. به گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور ۱۴۰۰ برای کالاهای خوراکی ۶۲.۲ درصد بوده اما میانگین قیمت خوراکی‌های تازه در ‌ماه گذشته نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل ۶۹.۲ درصد و کالاهای خوراکی دیگر ۵۴درصد گران‌تر شده است.

روزنامه همشهری

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید