اعتراف یک مسئول به غیرممکن بودن ساخت 4میلیون مسکن تا 1404؛ وقتی تجربه شکست خورده مسکن ملی در حال تکرار شدن است

    کد خبر :852963

محمود محمود زاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی که سابق بر این و در دولت قبل مجری مسکن ملی بود، حالا و بدون توضیح دقیق در مورد فرجام این طرح بزرگ، تلاش می کند تا مسئولیت یکی از وعده های مهم دولت سیزدهم را بر عهده بگیرد؛ وعده ای که ناظر بر ساخت 4 میلیون مسکن تا پایان دولت است و اظهارات همین مقام مسئول نیز عدم امکان تحققش را اثبات می کند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در شرایطی که دولت دوازدهم با مدیریت معاون فعلی وزیر راه و شهرسازی و در دو سال گذشته پروژه مسکن ملی را بدون فرجام مشخص پیش می برد، اکنون بررسی ها نشان می دهد که این وزارتخانه با همان ترکیب مدیریتی قبلی در پی اجرای یکی از وعده های مهم سید ابراهیم رئیسی- یعنی ساخت 4 میلیون مسکن است.

محمود محمود زاده- معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در توضیح این اقدام اخیراً به رسانه ها گفته است: تمامی متقاضیانی که در طرح مسکن حمایتی ثبت نام می‌کنند باید دارای ۴ شرط اصلی از جمله متاهل و یا سرپرست خانوار باشند، سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد نظر را داشته باشند و فرم ج آن‌ها سبز باشد و همچنین عدم مالکیت خصوصی از جمله شروط اصلی برای ثبت نام در طرح‌های مسکن حمایتی دولت است.

او ادامه داد: متقاضیانی که پیش از این در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده بودند و واجد شرایط شناخته نشدند در طرح مسکن حمایتی هم واجد شرایط نخواهند بود و البته کسانی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده و انصراف داده باشند، در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند در طرح مسکن حمایتی ثبت نام کنند.

محمود زاده بیان کرد: در حال آماده سازی سامانه هستیم و به زودی سامانه و صفحه جدیدی برای ثبت نام متقاضیان اعلام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی که صورت گرفته در دو سال آینده کلنگ ساخت برای ۴ میلیون واحد مسکونی زده می‌شود به طوری که هر سال ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود، افزود: طبق برنامه ریزی که انجام داده ایم امیدواریم ظرف مدت ۴ سال بتوانیم ساخت این واحد‌ها را به اتمام برسانیم.

مستند به گفته های اخیر این مقام مسئول طرح مسکن حمایتی با مسکن ملی که از سال 98 ثبت نام در آن آغاز شده است، تفاوتی ندارد و این یعنی متقاضیان مسکن به احتمال زیاد اسیر طرح بی سرانجامی خواهند شد که پیشتر و ترکیب مدیریت فعلی مجری آن بود.

این را از آنجایی می گوییم که اخیراً جمعی از متقاضیان مسکن ملی در نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی از بلاتکلیفی خود و بی نتیجه بودن ثبت نام در طرح مسکن ملی سخن گفته اند و تأکید کرده اند که با ثبت نام در این طرح در سال های اخیر به شدت متضرر شده اند و اکنون نیز موفق به صاحب خانه شدن نشده اند.

بررسی ها در مورد اکثر پروژه های مسکن ملی در سطح کشور نشان می دهد که وضعیت پیشرفت این پروژه ها به شدت بد است و به طور مثال در شهر جدید پرند تنها 48 مسکن از مرحله فونداسیون عبور کرده اند!

این وضعیت در حالی است که تعداد مسکن ملی تعهدی مسئولان به مردم ظرف 2 سال 400 هزار واحد بود که پیش بینی می شود تا 2 سال آینده نیز عملیاتی نشود.

حالا و با تجربه ای که در مسکن ملی رقم خورد، مشخص نیست مدیران بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی چگونه می خواهد اقدام به ساخت 4 میلیون مسکن در سال های آتی بکنند؟

البته نکته قابل تأمل دیگر که در صحبت های معاون وزیر مشخص است، این است که او نیز اعتراف کرده است تا پایان سال 1404 امکان ساخت 4 میلیون مسکن وجود ندارد. در واقع بر اساس برنامه ای که طبق مصاحبه اخیر محمودزاده در پیش خواهیم داشت آغاز ساخت این 4 میلیون مسکن از سال 1402 آغاز می شود و در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود در بهترین شرایط این 4 میلیون مسکن در سال 1406 ساخته خواهد شد.

دورنمایی که البته نباید چندان به اجرایی شدن آن هم امید داشت که چرا که از قرار معلوم همان ترکیب مدیریتی مجری طرح مسکن ملی که موفق نشد طرف 2 سال تنها 400 هزار مسکن بسازد، قرار است بار سنگین این مسئولیت را نیز به دوش بکشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید