اسرائیل تهدید اصلی ریاض است

    کد خبر :248088

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در خصوص تلاش عربستان برای دستیابی به توان هسته ای و بکارگیری آن برای اهداف نظامی نوشت: اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تهدید درجه یک برای ریاض است و این رژیم هیچگاه اجازه دستیابی عربستان یا هر کشور عربی دیگر به توان بازدارنده هسته ای را نخواهد داد.

این روزنامه در سرمقاله روز سه شنبه خود نوشت: شبکه سی بی اس آمریکا پیش از سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به واشنگتن که از روز دوشنبه 19 تا 22 مارس (28 تا 2 فروردین) آغاز شد مصاحبه ای طولانی از او پخش کرد که مهم ترین بخش این مصاحبه تاکید وی بود بر این مساله که عربستان قصد ساخت سلاح اتمی ندارد اما اگر ایران سلاح اتمی داشته باشد ریاض نیز در اسرع وقت اقدام به تولید آن خواهد کرد.
این روزنامه اضافه کرد حمله لفظی شدید ولیعهد سعودی به ایران نشان می دهد که ائتلاف آمریکایی – عربستانی ضد ایران محکم تر شده و چه بسا به رویارویی سیاسی و حتی نظامی بیانجامد بخصوص اینکه طبق اخبار شبه تایید شده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد خروج از توافق هسته ای در 12 می دارد و این امر می تواند فصل جدیدی در منطقه خاورمیانه باشد.
رای الیوم در ادامه به ادعای ولیعهد عربستان درباره ساخت سلاح اتمی و اینکه آیا عربستان قادر به ساخت این سلاح خواهد بود پرداخت و به دو مساله اشاره کرد:
نخست اینکه عربستان بمب های هسته ای را از پاکستان هم پیمان خود که در سال های گذشته در بخش هسته ای با حمایت و پشتیبانی آمریکا سرمایه گذاری کرده، خریداری کند.
دوم: عربستان زردخانه ای از راکتورهای هسته ای ایجاد و برنامه هسته ای را در داخل کشورخود پیش ببرد و در این مسیر از تجربیات پاکستان و غربی ها به منظور آموزش به کادرهای خود و اداره این پروژهها و فعال سازی راکتورهای هسته ای استفاده کند.
گزینه اول به نظر دشوار است چرا که دولت پاکستان به درخواست ریاض برای دستیابی به بمب های اتمی پاسخ مثبت نخواهد داد اگرچه پیشنهاد های مالی عربستان بسیار وسوسه کننده باشد.
این اکراه پاکستان چندین دلیل دارد که مهم ترین آن این است که اولا یک چهارم جمعیت پاکستان را شیعیان تشکیل می دهند و ایران همسایه مستقیم این کشور است و هرگونه جانبداری پاکستان از عربستان در مسابقه هسته ای بر روابط دو طرف تاثیر منفی خواهد گذشت دوما اینکه پارلمان پاکستان برعکس کابینه این کشور هیچ نگاه مثبتی به همکاری نظامی نوین با ریاض ندارد و سه سال پیش با اجماع درخواست عربستان برای ارسال نیروهای این کشور برای مشارکت در جنگ یمن را رد کرد.
اما گزینه دوم منطقی تر است اما باز این نکته مطرح است که عربستان تاکنون هیچ راکتور هسته ای نداشته و سعی دارد که این راکتورها را از چین یا روسیه خریداری کند و بسیار در این پروژه ها عقب مانده و در مراحل ابتدایی قرار دارد.
رای الیوم اضاف کرد: مساله بعدی نیز این است که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با عربستان یا هر کشور عربی با برنامه های هسته ای مخالف است به همین دلیل نیز به راکتورهای هسته ای عراق در سال 1981 برغم اینکه دولت عراق در آن زمان به جنگ با ایران مشغول بود حمله کرد. این رژیم همچنین راکتورهای در دست ساخت سوریه با همکاری کره شمالی را در شمال این کشور بمباران کرد.
بنیامین نتانیاهو با اینکه روابط مطلوبی با عربستان وامارات دارد اما در سفر اخیر خود به واشنگتن از ترامپ خواسته که اجازه دستیابی عربستان به سلاح اتمی را ندهد.
برخی از طرفداران برنامه هسته ای ریاض در عربستان بر این باورند که در اختیار داشتن سلاح اتمی توسط این کشور همانند برخورداری پاکستان و هند از این سلاح در برابر یکدیگر است. انها عقیده دارند که پاکستان نیز از آمریکا همپیمان خود خواست تا در زمینه داشتن یک قدرت بازدارنده در مقابل هند به این کشور کمک کند اما باید در نظر داشت که این امر برای پاکستان 40 سال پیش و در بحبوحه جنگ سرد بین آمریکا و اتحادجماهیر شوروی اتفاق افتاده و در آن زمان پاکستان و هند در این صف بندی کاملا مقابل یکدیگر بودند بطوری که پاکستان متحد آمریکا بود و هند در اردوگاه شوروی قرار داشت.
رای الیوم در ادامه نوشت: باوجود اینکه روابط ایران و روسیه از یکسو و روابط عربستان و آمریکا از سوی دیگر قوی است اما یک موضوع مهم این است که عربستان اکنون با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در اردوگاه آمریکا قرار گرفته اگر یک ائتلاف یا نزدیکی میان دو طرف وجود داشته باشد این رژیم به عربستان اجازه نمی دهد که سلاح اتمی داشته باشد چرا که تل اویو به عرب ها اعتماد ندارد و از اینکه این سلاح به دست نظام سعودی بیفتد، بیم دارد.
این روزنامه عرب زبان می نویسد: مجهز شدن عربستان یا هر کشور عربی دیگری به سلاح اتمی یک بازدارندگی در مقابل اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و نه ایران ایجاد خواهد کرد و اگر تل آویو و ریاض در اردوگاه آمریکا همپیمان اسرائیل باشند که منافع این رژیم را بر منافع واشنگتن ترجیح می دهد اجازه دستیابی ریاض به سلاح اتمی را نخواهد داد.
رای الیوم در پایان نوشت: خطر بزرگی که عربستان را تهدید می کند در درجه اول اسرائیل است و نه ایران و این موضوع باید جز اولویت های راهبردی ریاض باشد اما محمد بن سلمان نظر دیگری دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید