استیضاح وزیر علوم در دستور کارمجلس؛ تغییرات غیراقتصادی دولت کلید می‌خورد

  • سیاسی
  • شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۹:۳۱
    کد خبر :419781

ورود دولت و مجلس به انجام تغییرات غیر اقتصادی خبری بود که هفته پیش برخی رسانه ها آن را مبتنی بر فکت های گوناگون منتشر کردند، اما بجای پاسخگویی در این خصوص از سوی دولت و مجلس، تنها دو خبرگزاری دولتی آن را به نقل از منابع آگاه در دولت و وزارت علوم تکذیب کردند. هرچند این موضوع را در گپ و گفتی کوتاه با نمایندگان در راهروهای مجلس و در حیاط ساختمان محل برگزاری جلسات هیات دولت می توان دریافت.

پس از آنکه خبر مربوط به قطعی شدن تغییرات در وزارت علوم که دولت در ارتباط با آن مصمم است و مجلس نیز پیگیر استیضاح وزیر به همراه 2 تغییر احتمالی در دولت منتشر شد. بسیاری بویژه در وزارت علوم از خبر مذکور ناخرسند شده و در صدد آن برآمدند که به هر شکل ممکن است موضوع را تکذیب کرده و یا خبرهای پیرامون چنین تغییراتی را بایکوت کنند برای همین واکنش رسمی را به این مساله شاهد نبودیم.

با توجه به اینکه در زمان معرفی منصور غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم در بسیاری از رسانه ها از او به عنوان آخرین نفر لیست وزیران پیشنهادی مورد نظر روحانی و دولتش برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یاد شد، حالا هم بسیاری از دولتی ها به ویژه رئیس جمهور و همچنین بخشی از نمایندگان از عملکرد و اقدامات وزیر علوم در دانشگاه ها ابراز نارضایتی می کنند و از قرار معلوم از فردا پروسه استیضاح او را که اکنون 30 امضاء دارد، دنبال خواهند کرد.

یکشنبه ۱۷ تیر ماه علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری و عضو هیات رئیسه مجلس گفت: 21 نماینده مجلس شورای اسلامی طرح تقاضای استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری را امضا کرده اند که تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است. براساس آیین نامه داخلی مجلس این موضوع از طریق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ظرف مدت یک هفته کاری با حضور وزیر مربوطه بررسی و پیگیری می شود و در صورتی که تعداد امضاها حداقل به 10 امضا برسد تقاضای استیضاح در هیئت رئیسه مجلس پیگیری می شود.

در همین زمینه سه‌شنبه ۲ مرداد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اعطای مهلت دو هفته‌ای کمیسیون آموزش به وزیر علوم برای اقناع امضاکنندگان طرح استیضاح خبر داد. سیدحمایت میرزاده عنوان کرد: نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور «منصور غلامی »وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و طرح بررسی استیضاح وی در دستور کار قرار داشت که این طرح با حضور سه تن از نمایندگان امضا کننده استیضاح مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان استیضاح کنندگان، «علی بختیاری» نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه، «جبار کوچکی نژاد» نماینده مردم رشت و «علیم یارمحمدی »نماینده مردم زاهدان بودند، گفت: که به نمایندگانی از استیضاح‌کنندگان درباره این طرح تصمیم‌‎گیری صورت گرفت.

«اُفت شدید علمی دانشگاه های کشور، عدم تحرک و پویایی لازم وزیر علوم برای اداره وزارتخانه، ضعف در رسیدگی به مدیریت ناکارآمد دانشگاه ها در استان ها، بکارگیری نیروهای بازنشسته و بی انگیزه در وزارتخانه علوم، عدم ساماندهی و بی برنامگی درباره تشکل های صنفی دانشجویی» از محورهای تقاضای نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم اعلام شده بود. هرچند یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ علی اصغر یوسف‌نژاد از منتفی شدن استیضاح وزیر علوم به دلیل از حد نصاب افتادن امضاها خبر داد و گفت: موضوع استیضاح در کمیسیون آموزش با حضور استیضاح‌کنندگان بررسی شد و تعداد زیادی از نمایندگان قانع شدند و اعلام انصراف کردند.

این مساله تا ابتدای آبان ماه از موضوعیت افتاد تا اینکه یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بازهم از کلید خوردن استیضاح وزیر علوم خبر داد. جبار کوچکی‌نژاد نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر در تدارک استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هستیم.

علاوه بر اینکه موضوعات قبلی که در ارتباط با طرح استیضاح وزیر علوم موضوعیت داشت و فقط مساله بکارگیری بازنشستگان آن هم بواسطه اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان از موضوعیت افتاده است، وی با اشاره دلایل استیضاح وزیر علوم توضیح داد: دلایل استیضاح وی عبارتند از ضعف در عملکرد و اداره دانشگاه‌ها، افت شدید علمی در کشور و همچنین تصمیم‌گیری‌هایی که با دخالت دیگران در حوزه وزارت علوم انجام می‌شود.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه موارد فوق‌الذکر باعث شد که استیضاح وزیر علوم کلید بخورد، تصریح کرد: گرچه تازه اول کار است و فعلا جلساتی در این زمینه برگزار نشده است. او وعده داده بود که پس از تعطیلات اربعین و با آغازبکار مجلس پس از تعطیلات که فردا یکشنبه اولین روز کاری مجلسی ها پس از اتمام تعطیلات شان است، موضوع استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خانه ملت دنبال شود.

محمود نگهبان سلامی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره استیضاح وزیر علوم گفته است: در حال حاضر اولویت ما رسیدگی به مسائل اقتصادی است و بعد از آن استیضاح وزیر علوم در دستور کار قرار می‌گیرد، البته محوریت مباحث استیضاح ایشان از قبل آماده است. من به همراه دکتر ساداتی‌نژاد و تعدادی از همکاران این مساله را دست پیگیری داریم تا بعد از جریان مسائل اقتصادی آن را دنبال کنیم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکلات و مسائل وزارت علوم در رابطه با عملکرد مدیریتی غلامی را جمع بندی کردیم و می‌خواهیم به استحضار همکاران برسانیم و کسانی که تمایل داشته باشند، می‌توانند طرح استیضاح را امضا کنند و سپس آن را تقدیم هیات ریسه مجلس شورای اسلامی خواهیم کرد.

به نظر می رسد، با تکذیب ضعیفی که درباره انجام تغییرات غیر اقتصادی در دولت صورت گرفت، این مساله همان طور که چند ماه پیش و به همراه سایر تغییراتی که اکنون در وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، تعاون کار و رفاه اجتماعی و امو راقتصادی و دارایی مطرح شد، اکنون دنبال شود؛ چراکه جدای از دولت همانطور که نگهبان سلامی عضو کمیسیون آموزش مجلس گفته، اعضای خانه ملت هم بر انجام تغییرات در این حوزه بعد از جریان مسائل اقتصادی تاکید دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید