استمرار روند کاهشی نرخ دلار به شرط موفقیت در مذاکرات وین/ در صورت شکست مذاکرات چه بر سر نرخ ارز خواهد آمد؟

    کد خبر :808014
دلار

درحالی که طی روزهای اخیر نرخ ارز روندی کاهشی را در پیش گرفته بود و به کانال 20 هزار تومان رسیده بود، دیروز (18 اردیبهشت ماه) قیمت دلار به 21 هزار و 480 تومان رسید و نسبت به دو روز قبل خود، رشدی 1.16 درصدی را تجربه کرد.

«بازتاب»؛ زهره علامی- قیمت دلار در دو سه ماه گذشته روندی تقریبا ثابت را طی کرد و در کانال 23 و 24 هزار تومان جابه جا می شد اما پس از ماه ها در هفته گذشته نرخ دلار به 20 هزار تومان رسید، اغلب کارشناسان اقتصادی علت این کاهش را سیگنال های مثبت ارسال شده از مذاکرات وین و همچنین افزایش احتمال آزادسازی پول های بلوکه شده ایران می دانند.

در این میان رئیس کل بانک مرکزی هم در واکنش به افت نرخ ارز گفت: احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است.

اما پس از کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، ابهام هایی درباره آینده بازار ارز ایجاد شد، برخی کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ ارز چندان طولانی‌مدت نخواهد بود و بعد از دوره‌ای کوتاه، قیمت دلار وارد شیب افزایشی می‌شود اما عده ای دیگر می گویند که این مسیر کاهشی ادامه می یابد و نرخ ارز به کمتر از 20 هزار تومان هم می رسد.

در همین راستا علی قنبری، کارشناس اقتصادی به آرمان‌ملی می گوید: کاهش نرخ دلار به‌صورت موقتی و کوتاه‌مدت است و بعید به نظر می رسد که به کمتر از 19 هزارتومان هم برسد، نرخ دلار در بلندمدت و میان‌مدت رشد خود را از سر خواهد گرفت و دلیل آن هم تاثیر 2 مولد اصلی یعنی وقایع سیاسی، اقتصادی درونی و بیرونی است.

او اضافه می کند:تا زمانی که بحث پیوستن آمریکا به برجام پالس مثبت به دلار می‌دهد، کاهش نرخ دلار طبیعی است ولی خط‌قرمز آن همان 20 هزارتومان است و حتی ممکن است در درازمدت به بیش از 30 هزارتومان هم برسد چون تقاضای دلار به دلیل کاهش درآمدهای فروش نفت و درآمدهای صادراتی بیشتر از عرضه می شود.

قیمت دلار به 30 هزار تومان نمی رسد

در حالی که علی قنبری، کارشناس اقتصادی از احتمال افزایش قیمت ارز به بالای 30 هزار تومان می گوید، ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران به بازتاب می گوید: حتی اگر مذاکرات وین هم به سرانجام نرسد امکان افزایش نرخ ارز به 30 هزار تومان پیش بینی نمی شود و در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات هم قیمت به 23 تا 24 هزار تومان می رسد.

بهادرانی اضافه می کند: رسیدن قیمت دلار در سال گذشته به 30 هزار تومان شوکی روانی بود که در حال حاضر زمینه ای برای وقوع چنین شوکی در کشور وجود ندارد و حتی اگر مذاکرات هم بی نتیجه بماند شاهد رسیدن نرخ دلار به این رقم نیستیم.

او ادامه می دهد:هم اکنون بحث استفاده از کانال سوییس برای تأمین کالاهای اساسی و مواد غذایی مطرح است بنابراین انتظار می رود که نرخ دلار کاهشی باشد اما نمی توان انتظار داشت که به 10 هزار تومان برسد.

به گفته مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، افزایش یا کاهش نرخ ارز بستگی مستقیم به مذاکرات وین دارد، ضمن اینکه اگر پول های بلوکه شده ایران آزاد شود، نرخ ارز کاهش می یابد.

بهادرانی می افزاید: اگر اخبار رسیده از مذاکرات امیدوارکننده باشد، نرخ دلار کاهشی می شود و درصورتی که اخبار منفی به گوش برسد قیمت ها افزایش می شود اما این رشد قابل توجه نخواهد بود.

او درباره علت افزایش نرخ دلار در روز گذشته می گوید: با توجه به اینکه دیروز اخبار منتشر شده حکایت از عدم پیشرفتی در مذاکرات داشت و بحث های مربوط به مبادله گروگان ها هم تکذیب شد، همین موضوع افزایش نرخ دلار را به همراه داشت.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به تاثیر جو روانی بر نرخ ارز اظهار می کند: در کل محتمل ترین پیش بینی این است که طی روزهای آینده قیمت دلار کاهشی باشد چون اگر گفت و گوها هم بی نتیجه بماند، فروش نفت نسبت به سال های گذشته افزایشی است وهمین موضوع به تعدیل نرخ ارز کمک می کند.

نرخ ارز در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد از وضعیت تحریم‌ها گرفته تا تصمیمات کلی که در عرصه سیاست داخلی و خارجی گرفته می شود و در شرایط کنونی که مذاکراتی برای لغو تحریم ها در جریان است و احتمال به نتیجه رسیدن آن هم بالاست، بازار ارز نسبت به این موضوع واکنشی مثبت نشان داده است اما در صورتی که گفت و گوها بی نتیجه پایان یابد، پیش بینی می شود که نرخ ارز افزایش پیدا کند اگرچه این رشد نباید چشمگیر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید