استارتاپ‌ها به کمک محیط‌ زیست بیایند

    کد خبر :571194

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با استفاده از سنجش از دور و کمک استارتاپ‌ها می‌توانیم با سرعت بیشتری محیط زیست را پایش و برای محافظت از آن به موقع وارد عمل شویم.

داوود میرشکار در گردهمایی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فضایی با اشاره به بهره‌برداری از دانش سنجش از دور در پایش و حفاظت از محیط زیست دریایی همچنین ارائه نیازهای سازمان حفاظت محیط‌ زیست در این خصوص اظهارکرد: سنجش از دور به دلیل سهولت دسترسی به داده‌ها و به روز بودن حائز اهمیت است.

مدیر کل زیست‌بوم دریایی افزود: دستکاری بشر در خورها و جنگل‌های حراء که مکان زندگی بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی است را مورد تهدید قرار داده است. بخشی از این جنگل‌ها از بین رفته‌اند که البته با انجام یک سری اقدامات در برخی مناطق احیاء شده‌اند.

میر شکار تصریح کرد: نیاز است با استفاده از سنجش از دور و پهپادها مناطقی که مستعد کاشت درخت حراء هستند، شناسایی شوند.

وی با اشاره به سایر موارد استفاده از سنجش از دور گفت: پایش و سرشماری گونه‌های دریایی، انواع ماهیان، لاک‌پشت‌ها و پستانداران دریایی و شناخت زیستگاه‌ها و منبع تغذیه‌ای و تولید مثل آن‌ها، ردیابی ماهواره‌ای مسیر تردد جانوران و شناسایی آلودگی دریا، شوری و کروفیل‌ها از دیگر موارد استفاده از این فناوری در بخش دریایی است.

میرشکار اضافه کرد: پایش و تعیین وسعت پدیده‌های طبیعی که گونه‌های اقتصادی و در معرض انقراض را تهدید می‌کند نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال فیتوپلانکتون‌ها که در شرایط مناسب با مصرف اکسیژن رشد می‌کنند و موجب بروز پدیده کشند قرمز می شوند، بسیاری از گونه‌های جانوری آبزی را از بین می‌برند البته برخی از این کشندها برای انسان نیز مسمومیت ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: موضوع پرورش ماهی در قفس و دریا نیز برای مقابله با پدیده کشند قرمز مطرح است. مدیریت این پدیده و افزایش ناگهانی آن نیز بسیار مهم است زیرا در سال ۸۷ کشند قرمز بسیار عظیمی در خلیج فارس داشتیم که باعث نابودی بسیاری از آبزیان شد.

میرشکار افزود: شناسایی توفان‌های دریایی، لکه‌های آلوده نفتی، کنترل آن‌ها همچنین شناسایی خروجی پساب کارخانه‌ها و ردیابی کانون‌های آلودگی در مناطق ساحلی سایر موضوعات مهمی است که برای مدیریت آن‌ها به همکاری با استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز داریم.

به گزارش ایسنامدیر کل زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شناخت تخلفات و بررسی مناطق تالابی کشور، کنترل سطوح آبگرفتگی خشکی و ریزگردها، تغییرات خط ساحلی و ایجاد جزایر مصنوعی و توسعه ساخت و ساز ساحلی و خشک شدن دریا نیز با تصاویر ماهواره‌ای با سرعت زمان بیشتری حل و رسیدگی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، میر شکار در پایان اظهارکرد: شناسایی محل تجمع زباله‌های دریایی به‌ویژه پلاستیکی و فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله، رصد مسیر مأموریت‌ها، انتقال اطلاعات و اعلام هشدار به‌صورت لحظه‌ای، پایش جنگل‌ها در مناطق چهارگانه و کنترل آتش‌سوزی‌ها از دیگر موارد مهمی است که با استفاده از سنجش از دور و کمک استارتاپ‌ها می‌توانیم تصمیم درست و به‌موقعی در مورد آن‌ها اتخاذ کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید