از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته

    کد خبر :957322

پمپ آب یکی از تجهیزاتی است که تاثیرات زیادی در آب رسانی به واحد های ساختمانی دارد. البته در مناطق دور افتاده یا محیط های کاری که دسترسی به آب مشکل است، استفاده از این تجهیزات می تواند در آب رسانی سریع تاثیرگذار باشد. این وسیله یکی از تجهیزات ماندگار است و به دلیل توان و قدرت زیاد می تواند تا سال های طولانی عملکرد مناسبی داشته  باشد البته باید استاندارد های نگهداری از آن را رعایت کنید.

عدم رعایت درست الگوی مصرف سبب می شود که این تجهیزات به مرور زمان با مشکلاتی همراه باشند که در نهایت منجر به سوختگی آنها خواهد شد، البته گاهی حتی پس از سوختگی پمپ آب برخی افراد که علم و دانش کافی در باره ی این تجهیزات ندارند همچنان از آن استفاده می کنند که این امر منجر به از بین رفتن قطعات داخلی خواهد شد و در نهایت راه تعمیر را از لین می برد. برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی لازم است پیش از خراب شدن کاملا قطعات در جهت تعمیر آن ها اقدام کنید، در غیر این صورت نیاز به تعویض خواهند داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی روش هایی برای اطلاع از سوختگی پمپ آب بپردازیم.

آشنایی با پمپ آب

در سال های اخیر به دلیل مشکلات کمبود آب در برخی مناطق شهری مخصوصا ساختمان هایی که تعداد طبقات زیادی دارند، دسترسی به آب برای طبقه های بالا با مشکلاتی همراه بوده که برای حل آن استفاده از پمپ آب یک راه بسیار ساده و سریع ست. در واقع این وسیله ی کاربردی و مفید شرایطی را فراهم می کند تا بتوان به واسطه آن آب را با فشار به طبقات فوقانی رساند.

در واقع این وسیله پمپاژ کننده بسیار قوی است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به مکان های مختلف مانند باغ، مزارع، محیط های کاری سر باز و… آبرسانی کنید. گاهی ممکن است در مناطق کوهستانی، کویری و یا محیط های صعب العبور دسترسی به آب و برق با مشکلاتی مواجه باشد که در این صورت با خرید موتور برق و پمپ سیرکولاتور به عنوان یکی از بهترین مدل های معرفی شده می توانید به سادگی از این مسائل عبور کنید.

بررسی مشکلات رایج انواع پمپ آب

در زمان استفاده از پمپ ها مخصوصا پمپ های خانگی که همواره به صورت شبانه روزی در حال کار هستند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که منجر سوختگی پمپ شود. این مشکلات به کاهی به دلایل عدم استفاده درست یا عدم رعایت استاندارد ها در نگهداری از این وسیله ایجاد می شود که در نهایت منجر به تعمیر پمپ یا تعویض قطعات خواهد شد، اما سوال اینجاست که از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته است؟ برای پاسخ به این سوال می بایست موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

♦ بررسی سلامت لوله ها و مخزن

♦ بررسی عملکرد درست پمپ آب

♦ بررسی فاصله های قطع و وصل شدن پمپ

♦ بررسی تنظیمات کلی کلید های خودکار و پرشر سوئیچ

♦ بررسی فاصله زمانی بین هر بار خاموش و روشن شدن

با چک کردن موارد فوق می توانید از قفل کردن ناگهانی پمپ یا نشتی مخزن مطلع شووید که در این صورت به سادگی می توان عیب یابی را انجام و رفع نمود.

از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته است

گاهی ممکن است پس از بررسی های انجام شده متوجه مشکلات احتمالی شوید که در صورت عدم توجه به هر یک از آن ها بدون شک مسائل بزرگتر ایجاد می شود که در نهایت منجر به سوختن پمپ آب خواهند شد، این مشکلات شامل موارد زیر هستند:

1.ایجاد اتصال در خاموش و روشن شدن

خاموش و روشن شدن مکرر یکی از شفاف ترین دلایل سوختن پمپ کفکش است، که ریشه عیب یابی شده آن در سیم کشی های داخلی خواهد بود و حتما باید در جهت تعمیر آن اقدام کرد و در غیر این صورت بدون شک باید منتظر خراب شدن بقیه بخش های پمپ آب بود. از عمده دلایل این آسیب می توان به عدم سلامت سیم کشی داخلی، تنظیمات کلید فشار یا پرشر سوئیچ، هوادهی در مدار لوله کشی، وجود سوراخ در مخزن دیافراگمی و عواملی از این دسته که در عیب یابی های اولیه به خوبی قابل شناسایی و برطرف شدن هستند.

2.نبود میزان هوای لازم در منبع تحت فشار

این منبع از دو بخش اصلی تشکیل شده و شامل دیافراگم و بدنه است که هر یک بر اساس استاندارد های خاصی طراحی و تولید شده اند. در زمان تولید مخازن برای اینکه بتوانند از زنگ زدگی یا خوردگی جلوگیری شود، سطح داخلی و خارجی آن را با متریال با کیفیت رنگ آمیزی می کنند. البته برای رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از ورود احتمال میکروب به آب شرب، در بخش داخلی مخزن از یک دیافراگم محکم و مقاوم استفاده می شود. بین دیافراگم یا تیوپ و مخزن لایه ی هوای ازت وجود دارد که به سطح تیوف فشار وارد می کند و سبب خروج آب با شدت استاندارد و کنترل شده می شود که در صورت ناکافی بودن میزان هوا پامپ با مشکل عملکرد درست سا سوختگی همراه خواهد شد.

3.اختلال در عملکرد جریان آب

یکی از روش هایی تشخیص پمپ آب سوخته، بررسی عملکرد آن است. برای اینکه آب در لوله ها جریان پیدا کند پمپ باید در یک حد فاصله ی مشخص آب را مکش و توسط پروانه چرخش در آورد تا میزان فشار برای یک جریان پرقدرت ایجاد شود. برای اینکه میزان فشار ثابت وجود داشته باشد از یک شیر یک طرفه استفاده می شود تا آب در لوله ها باقی بماند و به قسمت مکنده پمپ بازنگردد. چنانچه با وجود پمپ آب باز هم دچار افت فشار آب خواهید بود بدون شک این وسیله با مشکل خرابی یا سوختن مواجه است.

4.تنظیم نبودن کلید اتوماتیک

به طور کلی تمامی وسیله های مخزن دار دارای یک کلید قطع و وصل خودکار هستند که در زمان نصب و راه اندازی تجهیزات باید بر اساس استاندارد های خاصی تنظیم شوند. در انواع پمپ آب نیز از کلید خودکار کنترل فشار استفاده می شود و زمانی که مخزن پمپ پر و فشار آب به حد استاندارد رسید خاموش می شود. از دیگر قابلیت های این کلید زمانی مشخص می شود که شیر آب در یکی از نقاط ساختمان باز شده و در این حالت کلید روشن و پمپ به صورت خودکار روشن خواهد شد و پس از بستن شیر آب پمپ نیز خاموش می شود که در این حالت در صورت سوختن پمپ آب این تنظیمات به درستی عمل نخواهد کرد و افراد با وجود پمپ با مخزن پر، باز هم با مشکل بی آبی مواجه خواهند بود.

5.قفل کردن پمپ

گاهی ممکن است پره های پروانه به دلایل خاصی از حرکت بایستند و به اصطلاح قفل کنند که در این سه احتمال وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

ایجاد مشکل در بلبرینگ: در تجهیزات و قطعات به کار رفته در پمپ بخشی تحت عنوان شفت الکترو موتور وجود دارد که با استفاده از دو بلبرینگ با هدف فشار شکنی در ابتدا و انتهای آن قرار می گیرند. چنان چه بلبرینگ ها با در زمان گریس کاری یا دریافت فشار زیاد دچار آسیب شوند بدون شک پمپ آب گیرپاژ خواهد کرد.

عدم چرخش پروانه: همانطور که عنوان شد پروانه وظیفه متراکم سازی و شدت دهی به فشار آب داخل پمپ را دارد و گاهی به دلیل فرسایش  پره ها، شکسته شدن بلبرینگ ها، یا شکسته شدن پره ها این بخش قادر به متراکم سازی نیست و در نهایت منجر به گیرپاژ پمپ خواهد شد.

عملکرد اشتباه شفت الکتروموتور: یکی از قطعات داخل پمپ شف است که از یک میله استیل با روکش کروم ساخته شده که از سختی بالا و مقاومت عالی برخوردار است و قابلیت تبدیل نیروی مکانیکی به چرخشی را دارد و آن را به پروانه وارد می کند. در صورت تاب برداشتن این میله نیرو به مرکز بروانه وارد نمی شود و عملکرد پروانه با مشکل جدی مواجه خواهد شد که در نهایت باعث گیرپاژ کردن پمپ خواهد شد.

6.احتمال وجود نشتی

بدون شک یکی از عمده دلایل سوختن پمپ ها، وجود نشتی در قسمت داخلی و خارجی پمپ است. در زمان عیب یابی و تشخیص روش های زیادی برای شناخت نشتی آب وجود دارد که شامل بررسی هزینه های آب و برق ساختمان، بررسی تعداد دفعات خاموش و روشن شدن پمپ در یک بازه مشخص، فشارسنجی حجم آب، بررسی سلامت آب و عدم وجود حباب در آن، این دلایل به میتوانند تاییدی بر نشتی داشتن پمپ آب باشند.

نتیجه گیری

موارد زیادی در سوختن پمپ آب تاثیر گذار هستند و هر یک از آنها می توانند به نوبه خود باعث بروز مشکلات زیادی شوند که البته با رسیدگی درست و به موقع می توان تا حد زیادی از بروز خسارات احتمالی پیشگیری کرد. گاهی افزایش دمای داخلی پمپ و وجود ناهمواری در محل قرارگیری و نصب پمپ منجر به ایجاد ارتعاشات خواهد شد و در نهایت عدم جابجایی پمپ در نهایت سوختن و خراب شدن را به همراه دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید