از کابینه رئیسی چه خبر؟

    کد خبر :834874
از کابینه رئیسی چه خبر؟

با این‌که حدود یک هفته از برگزاری مراسم تحلیف می‌گذرد، رئیس‌جمهور تا این لحظه اعضای کابینه خود را معرفی نکرده است و تنها به صدور ۲ حکم معاون اولی به محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی به عنوان سخنگوی دولت اکتفا کرده است.

مهم‌ترین خبر این‌ روزهای کشور در کنار جان‌باختن روزانه بیش از ۵۰۰ نفر از هموطنان بر اثر بیماری کرونا تشکیل کابینه سیزدهم است.

سید ابراهیم رئیسی که روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در صحن مجلس مقابل نمایندگان به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد، گفت که در هفته پیش رو لیست اعضای کابینه خود را طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند باتوجه به شرایط کشور کابینه هرچه زودتر تشکیل شود به مجلس خواهد داد.

قالیباف هم در پاسخ به سخنان وی گفت: مجلس آمادگی این را دارد که برای این‌که کابینه هرچه زودتر تشکیل شود، حتی در ۳ شیفت جلسات رأی اعتماد را برگزار کند.

در حالی که همگان منتظر بودند روز یکشنبه ۱۷ مرداد اسامی اعضای کابینه رئیسی به مجلس برسد، این اتفاق رخ نداد و خبرها حاکی از آن است که اختلافات داخلی در دفتر رئیس‌جمهور جدید مانع از این کار شده است و شاید رئیسی نتواند طبق وعده‌ای که داده است، عمل کند‌.

انتخاب اعضای کابینه رئیسی از همان ابتدا هم با حرف و حدیث‌هایی همراه بود، حتی مطرح شد جریان‌های حامی وی در انتخابات به دنبال سهمی از دولت هستند و رئیس دولت جدید هم باید این سهم را بپردازد، سهم‌خواهانی که هم در مجلس هستند، هم از جریان‌های اصولگرایی و هم از تندروها؛ کسانی که ادعا می‌کنند بدون حمایت‌شان رئیسی امروز رئیس‌جمهور نبود آن هم در حالی که خبرها حاکی از آن است رئیسی نه خودش و نه مشاورانش دیداری با احزاب اصولگرا برای بستن کابینه نداشته‌اند.

از کابینه چه خبر؟

پس از برگزاری مراسم تحلیف و سوگند خوردن رئیسی، گمانه‌زنی‌ها بیش از پیش قوت گرفته است و بعضا نام افرادی که کمتر شناخته شده هستند، به چشم می‌خورد.

در تازه‌ترین گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه رئیسی نام‌هایی مانند؛

حسین امیرعبدالهیان برای وزارت امورخارجه

رضا فاطمی امین برای وزارت صنعت،معدن و تجارت

حمید سجادی برای وزارت ورزش و جوانان

محمد اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی

صولت مرتضوی برای وزارت کشور

عیسی زارع پور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمدرضا فرزین برای وزارت اقتصاد و دارایی

عباس علی آبادی برای وزارت نیرو

فیروز اصلانی برای وزارت دادگستری

محمدعلی زلفی گل برای وزارت علوم و تحقیقات

محمدطیب صحرایی برای وزارت آموزش و پرورش

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی برای وزارت بهداشت و درمان

محمدمهدی اسماعیلی برای وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی

مهرداد بذرپاش برای وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی

امیر حاتمی برای وزارت دفاع و پشتیبانی

جواد اوجی برای وزارت نفت

جواد ساداتی نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی

و علی عبداللهی برای وزارت اطلاعات

به چشم می‌خورد که ۲ وزیر دفاع و راه از دولت دوازدهم ابقا خواهند شد. همچنین ۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که یکی از آن‌ها کاندیدای ریاست جمهوری دوره سیزدهم نیز بود در دولت حضور خواهند داشت که شاید اگر علیرضا زاکانی شهردار تهران نمی‌شد، نام احمد امیرآبادی فراهانی دیگر نماینده مجلس هم در این لیست به عنوان گزینه پیشنهادی یکی از وزارت خانه‌ها به چشم می‌خورد.

در حالیکه بسیاری امیدوار بودند با انتخاب مخبر و اسماعیلی به عنوان معاون اول و رئیس دفتر رییسی هرچه زودتر کابینه پیشنهادی اعلام شود، اما خبرها و شنیده‌ها نشان می‌دهد که اختلافات هنوز حل نشده و ممکن است لیست نهایی در جلسه امروز هم اعلام رسمی نشود.

با این حال و به گفته سید نظام‌الدیم موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس، حتی با اعلام اسامی گزینه‌های پیشنهادی نیز کار بررسی صلاحیت آنها پس از ایام تاسوعا و عاشورا آغاز خواهد شد.

همچنین به گفته سلیمی دیگر عضو هیات رئسه مجلس قرار است این بار در جلسات رای اعتماد ساز و کار جدیدی برای بررسی صلاحیت‌ها اعمال شود.

به گزارش ایلنا، حال باید دید آیا اختلافات در اردوگاه رئیسی برطرف می‌شود تا او هرچه زودتر کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند یا خیر؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید