مبادا از کنار زلزله سی سخت به سادگی عبور کنیم/ جانی گرفته نشد اما جان های زیادی محتاج کمک هستند

    کد خبر :786099

شامگاه روز چهارشنبه 29 بهمن ماه حوالی و ساعت 22 خبر زلزله ای نسبت شدید با محوریت شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد روی خروجی رسانه ها قرار گرفت؛ زلزله ای که کارشناسان شدت آن را 5.6 ریشتر اعلام کردند و دامنه وسیعی از مناطق در استان های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد را تحت تأثیر قرار داد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– از همان ابتدای اعلام خبر وقوع زلزله، نگرانی ها پیرامون آخرین وضعیت جانی و مالی شهروندان ساکن در این مناطق به وجود آمد و توجه افکار عمومی به شهر سی سخت و روستاهای اطراف آن جلب شد؛ موضوعی که حالا و پس از گذشت چند ساعت از حادثه با خبر خوب نبود تلفات جانی ولی تأسف برانگیز تحمیل هزینه های سنگین به مردم منطقه همراه شده است.

گزارش های ارسالی از مناطق زلزله زده حکایت از آن دارد که در این زلزله خوشبختانه تلفات جانی و فوتی ثبت نشد، اما بالغ بر 61 نفر در جریان حادثه شب گذشته مصدوم شدند که از مجموع ۶۱ نفر ۳۴ مصدوم به صورت سرپایی مداوا و ۲۷ نفر به بیمارستان یاسوج منتقل شدند. همچنین از تعداد این ۲۷ نفر مصدوم که به بیمارستان منتقل شدند نیز ۲۰ نفر مرخص و تنها ۷ نفر بستری و تحت مداوای پزشکان هستند.

مستند به گزارش های مرتبط به سلامت شهروندانی که در زلزله آسیب دیدند، قاعدتاً نباید چندان نگرانی بابت خسارت های جانی این زلزله وجود داشته باشد و امید این است که آن 7 شهروند تحت نظر پزشکان نیز هر چه زود با کسب بهبودی کامل از مراکز درمانی مرخص شوند.

با این حال این گزارش که پیرامون خسارت های جانی شهروندان مطرح می شود را نباید دلیلی بر بی نیازی مردم مناطق زلزله زده به کمک و عملیات های ویژه امداد و نجات دانست.

این را از آنجایی مطرح می کنیم که دیگر گزارش ها نشان می دهد در زلزله شب گذشته بالغ بر ١٤ هزار نفر تحت تاثیر زلزله قرار گرفتند و به بیش از ۳ هزار واحد مسکونی از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است. در دیگر گزارش ها نیز ذکر شده است که حداقل 87 روستا در این زلزله به شدت خسارت دیده اند.

همچنین در پی ریزش کوه و انسداد محورهای مواصلاتی، مسیر دسترسی به روستاها و مناطق صعب العبور با مشکلات زیادی رو به شده که علاوه بر حجم خسارت ها، فرایند امداد رسانی را نیز با کندی پیش خواهد برد.

هر چند هنوز ارزیابی دقیق و حساب شده ای از حجم تخریب ها در رابطه با مناطق مسکونی منتشر نشده است، اما مشاهدات میدانی و ارزیابی های کلی حکایت از آن دارد که شمار زیادی مناطق مسکونی در بافت های فرسوده و روستایی تخریب شده اند و  به بازسازی نیاز دارند. به این مهم باید اضافه کرد که اهالی ساکن در این خانه ها نیز اکنون فاقد سرپناه و فضای امن برای زندگی هستند.

به این موارد باید شرایط نگران کننده کرونایی اکنون و آغاز موج چهارم شیوع ویروس کرونا و نیز بارش برف و باران و سرمای شدید هوا (دمای زیر صفر) را نیز اضافه کرد؛ وضعیتی که نیاز مردم مناطق زلزله زده به اقلامی چون چادر، وسایل بهداشتی، وسایل گرمایشی، مواد غذایی و… را در کوتاه مدت به یک الزام تبدیل می کند.

به هر صورت در جریان زلزله شب گذشته شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد، هر چند شاهد تلفات جانی نبودیم، اما خسارت های دیگر در کنار شرایط نگران کننده ای که به لحاظ شیوع ویروس کرونا و سرمای شدید بر منطقه حاکم است، ضرورت امداد رسانی و کمک همه جانبه به مردم این مناطق را نشان می دهد.

واقعیتی غیر قابل انکار که علاوه بر مسئولان و نهادهای حمایتی و امدادی، ایجاب می کند عموم مردم نیز در این شرایط سخت هموطنان خود را در مناطق زلزله زده فراموش نکرده و به هر شکل ممکن نسبت به یاری رساندن به آنها اقدام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید