ارتباط قند خون و پیشرفت بیماری‌های کبد

    کد خبر :814668
ارتباط قند خون و پیشرفت بیماری‌های کبد

کبد چرب، شایع‌ترین بیماری مزمن کبدی است، با این حال شواهدی مبنی بر ارتباط میان کبد چرب و دیابت وجود دارد.

یکی از مسائلی که به تازگی بر روی آن تحقیقاتی انجام شده، ارتباط میان قند خون و پیشرفت بیماری کبد است.

هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد؛ اما کنترل کردن قند خون در طول زمان ممکن است به کاهش خطر زخم کبد و پیشرفت آن کمک کند.

بر پایه مطالعات جدیدی که از سوی محققان دانشکده پرستاری دوک در کارولینای شمالی (Duke University School of Nursing) به انجام رسیده، میانگین سه ماهه سطح قند خون بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می‌تواند در ابتلا به زخم شدیدتر در کبد تأثیر گذار باشد که این مسئله نیز خود می‌تواند منجر به نارسایی کبدی شود.

نویسنده اصلی مقاله «آناستازیا استفانیا الکسوپولوس» (Anastasia-Stefania Alexopoulos) متخصص غدد گفت: بیماری شدید کبدی مرتبط با کبد چرب رو به افزایش است.

او افزود: این امر یکی از دلایل اصلی پیوند کبد و از بین رفتن کبد است اما ما هیچ درمان مؤثر مورد تأیید سازمان غذا و دارو (FDA) نداریم. آنچه واقعا باید انجام شود این است که راه‌های دیگری برای کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبد چرب که به این نتایج بد تبدیل شده، پیگیری شود.

این مطالعه که به صورت آنلاین در ژورنال Hepatology قابل دسترس است، سطح مستند گلوکز ۷۱۳ بیمار بالغ با بیماری کبد چرب را قبل از نمونه برداری از کبد بررسی کرده است.

تیم بررسی دریافتند متوسط سطح گلوکز خون (قند خون) در سال پیش از بیوپسی کبد (تکه برداری از بافت کبد) با تورم بیشتر سلول‌های کبد در ارتباط بوده است. بر اساس این یافته ها، به ازای هر یک درصد افزایش هموگلوبین HbA۱c (یک مقیاس اندازه گیری میانگین سطح گلوکز) در سال قبل از بیوپسی، احتمال فیبروز شدید ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محققان همچنین دریافتند افرادی که به شکلی میانه (به جای کنترل عالی) کنترل گلوکزی در طول پنج سال داشته اند، از تورم بیشتر سلول‌های کبدی و احتمال بالاتر ابتلا به زخم‌های کبدی پیشرفته برخوردار بوده اند.

الکسپولوس گفت: این یافته‌ها به ویژه برای بیماران دیابتی بسیار مهم است، زیرا بخش قابل توجهی از این جمعیت بیمار نیز به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند. امیدوارم شمار بیشتری از افراد که دیابت دارند، از کبد چرب آگاه باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید