ادعای «نمایندگی رسمی» کوشا خودرو رد شد/ سرنوشت عرضه خودروهای کیا در بورس کالا چه می شود؟

    کد خبر :968262
دفتر کوشا خودرو

فرآیند واردات خودرو با ورود محصولات کیا توسط شرکت واردکننده کوشا خودرو آغاز شد. پیش از اجرای واردات نیز این شرکت‌ ماه‌ها به تبلیغات گسترده در سطح شهر مشغول بود و برخی از گران‌ترین بیلبوردهای تبلیغاتی پایتخت را به قبضه خود درآورده بود.

این شرکت واردکننده کار خود را پیش از تدوین آیین‌نامه واردات خودرو آغاز و نمایندگی خود را در جاده مخصوص تاسیس کرد. کوشا خودرو که خود را نمایندگی رسمی شرکت کیا در ایران می‌داند، در بحث خرید و واردات محصولات از سایر شرکت‌های واردکننده پیشتاز بود.

حالا یک سایت خبری حوزه خودرو با انتشار مستنداتی نوشته است که این شرکت نه تنها نماینده رسمی کیا کره جنوبی نیست، بلکه حق هیچ گونه فعالیت در زمینه محصولات این شرکت به طور مستقیم و غیر مستقیم را نیز ندارد.

کوشا خودرو به طور رسمی در بیانیه ای به طور قاطع این مساله را عنوان کرده و آن را به اطلاع وزارت صمت نیز رسانده است. حالا مشخص نیست که این شرکت با چه اسناد و مدارکی توانسته است مجوز های لازم جهت واردات را اخذ کند.

تبلیغات کوشا خودرو- بیلبورد

تبلیغات شرکت کوشا خودرو و معرفی خود به عنوان نماینده رسمی کیا –  عکس: اسب بخار

شرکت خودروسازی کیا موتورز(Kia) در بیانیه‌ای درباره ادعای نمایندگی محصولات خود در ایران توضیحاتی ارائه داد. بیانیه مطبوعاتی شرکت کیا از طرف دفتر این شرکت در امارات متحده عربی در اختیار رسانه ها قرار گرفته به شرح زیر است:

شرکت کیا مطلع گردید که شرکت کوشا خودرو مستقر در تهران، ایران (به عنوان شرکت خودرویی و بازرگانی)، مدعی است نماینده و توزیع کننده رسمی کیا بوده و برنامه خود را جهت واردات خودروهای کیا به صورت عمومی اعلام کرده است.

به اطلاع عموم می رساند کیا هیچ گونه رابطه قراردادی با کوشا خودرو نداشته و در آینده نیز قصد انجام آن را ندارد. همچنین کیا به کوشا خودرو هیچ حق یا اختیاری برای واردات یا فروش خودروهای این شرکت و ارائه هرگونه خدمات پس از فروش یا خدمات مشتری، یا انجام هر گونه فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی در مورد کیا یا هر یک از محصولات آن در قلمرو جمهوری اسلامی ایران (از کیا یا یا از هیچ توزیع کننده کیا) اعطاء نکرده است.

شرکت کیا این موضوع را به اطلاع وزارت صنعت، معدن و تجارت رسانده و در تلاش است تا اقدامات لازم را جهت حفظ حقوق مالکیت خود انجام دهد.

این نامه شرکت کیا در حالی منتشر شد که خدمات پس از فروش و انتقال تکنولوژی یکی از اصلی‌ترین شروطی بود که برای واردات خودرو در نظر گرفته بود. حال این مساله مطرح می‌شود که آیا با اتفاقات پیش‌آمده، واردات کیا متوقف می‌شود؟

به نوشته تجارت‌نیوز، برخی از مسئولان کوشا خودرو اعلام کردند: با توجه شرایط تحریمی کشور، هیچ شرکت مادری حاضر به فعالیت و حضور در ایران نیست. از لحاظ رسمی، هیچ نمایندگی به‌صورت مستقیم از طرف شرکت مادر در ایران حضور ندارند. به همین دلیل است که شرکت خودروسازی کیا چنین نامه‌ای را منتشر کرده است.

این شرکت تأکید دارد که واردات خودروهای برند کیا همچنان ادامه دارد و متوقف نمی‌شود.

پیش از این، زمزمه‌های خرید خودرو از نمایندگی‌های این شرکت‌ها از کشورهای همسایه به گوش می‌رسید. کارشناسان معتقد بودند که با خرید خودرو از نمایندگی نمی‌توان شرط انتقال تکنولوژی را عملی کرد. حال که مشخص شده است که واردکنندگان ایرانی نمی‌توانند از خودروسازان مادر محصول خریداری و وارد کشور کنند، این سوال مطرح می‌شود که شرط انتقال تکنولوژی با چه شرایطی و ضوابطی اجرا می‌شود؟

این مساله همچنان در ابهام است که خودروها از نمایندگی‌ در کشورهای اطراف خریداری و سپس روانه بازار ایران می‌شود یا خودروسازان مادر اقدام به فروش خودرو به واردکنندگان ایرانی می‌کنند.

به نظر می‌رسد شرکت‌های واردکننده به دلایلی ترجیح می‌دهند که فرآیند خرید و جمع‌آوری خودرو از بازار کشورهای همسایه صورت بگیرد.

با وجود این ابهامات و تناقض‌ها، همچنان واردات خودرو ادامه دارد. اما انتظار می‌رود با گذشت زمان مسئولان وزارتخانه صمت به‌صورت کارشناسی‌تر مجوز واردات خودرو را صادر کند تا وعده ورود خودروهای خارجی به کشور با شفافیت به اجرا برسد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید