ادعای العربیه: توافق «حفتر» در نشست تونس برای ورود مسالمت‌آمیز به طرابلس

    کد خبر :527623
حفتر

درگیری‌ها در حومه پایتخت لیبی وارد چهارمین هفته متوالی شده است و در حالی‌که تلاش نیروهای «حفتر» با مقاومت شدید نیروهای طرابلس مواجه شده، شبکه العربیه مدعی توافق برای ورود مسالمت‌آمیز به این شهر شد.

به گزارش بازتاب، شبکه سعودی «العربیه» صبح امروز شنبه در خبری مدعی شد که شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» وجود مذاکرات در تونس با هدف ورود مسالمت‌آمیز به طرابلس را تأیید کرده‌اند.

العربیه البته اندکی بعد این خبر را از خروجی سایت خود حذف کرد و در خبر دیگری نوشت: «ارتش ملی لیبی وجود مذاکرات تونس را رد و بر عزم خود برای ورود به طرابلس تأکید کرد».

العربیه در خبر خود آورده است که ارتش ملی لیبی مطلبی را که در یک صفحه فیس‌بوک منتسب به ارتش درباره وجود مذاکرات در تونس و تسلیم طرابلس به نظامیان حفتر ذکر شده بود، تکذیب کرد.

طبق این گزارش، «ارتش ملی لیبی» همچنین بر عزم خود برای ورود به طرابلس و بیرون راندن «شبه‌نظامیان» از جمله نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی از این شهر، تأکید کرده است.

دیدار یک فرمانده ارتش لیبی با مقامات اردن

دفتر رسانه‌ای فرماندهی کل «ارتش ملی لیبی» تحت امر خلیفه حفتر اعلام کرد که سرتیپ «خیری التمیمی» مدیر دفتر حفتر در سفری به اردن نشست مهمی را با مقامات این کشور برگزار کرده است.

طبق گزارش وبگاه «ارم نیوز»، التمیمی پیش از سفر به اردن نیز به مسکو سفر کرده بود.

وی در دیدار با مقامات اردن درباره اوضاع کنونی لیبی با آنها گفت‌وگو کرد.

ادعای العربیه: توافق «حفتر» در نشست تونس برای ورود مسالمت‌آمیز به طرابلس

الجزائر و تونس خواستار برقراری آتش‌بس در لیبی شدند

«خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس و «صبری بوقادوم» همتای الجزائری وی به طور مشترک همه طرف‌های درگیر در لیبی را به برقراری آتش‌بس دعوت کردند.

آنها پس از دیدار در تونس، خواستار برگزاری نشست فوری مصر، تونس و الجزائر و ارائه راهکاری برای حل بحران لیبی شدند.

دو طرف همچنین تأکید کردند که راه‌حل نظامی در لیبی وجود ندارد و راهکار سیاسی تحت نظارت سازمان ملل تنها راه‌حل این بحران است.

تظاهرات در طرابلس

مردم طرابلس پایتخت لیبی و چند شهر دیگر در اعتراض به حمله حفتر به این شهر، تظاهرات کردند.

تظاهرات‌کنندگان قطع روابط با کشورهای حامی حفتر و تعقیب قضایی آنها را خواستار شدند.

معترضان به نشانه مخالفت با حمایت تسلیحاتی فرانسه از حفتر، جلیقه‌های زرد به تن کرده بودند.

محموله سلاح سه ناوچه در بندر رأس لانوف تخلیه شد

یک منبع در دولت وفاق ملی لیبی گفت که روز‌ پنجشنبه گذشته سه ناوچه حامل سلاح‌های کمکی برای نظامیان حفتر، محموله‌های خود را در بندر رأس‌لانوف تخلیه کردند.

این منبع افزود که یکی از ناوچه‌ها حامل پرچم فرانسوی بود.

پیش از این برخی منابع گزارش دادند که یک ناوچه فرانسوی برای سوخت‌گیری در بندر رأس لانوف واقع در منطقه هلال نفتی توقف کرده بود اما برخی منابع محلی دیگر گفتند که این ناوچه به مدت سه ساعت در این بندر پهلو گرفته و حامل سلاح برای نیروهای حفتر بود.

شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» از بیست و سه روز پیش پیشروی به سمت طرابلس را آغاز کرده‌‌اند اما با مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی مواجه شدند.

حفتر به پشتیبانی ریاض، ابوظبی و قاهره قصد دارد طرابلس، مقر دولت وفاق ملی را تصرف کند. حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و فائز السراج (رئیس دولت وفاق ملی) نیز برای مقابله با این حمله، عملیات نیروهای خود را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید