احتمال حذف مسجد جامع اصفهان از فهرست جهانی يونسکو

    کد خبر :954072
احتمال حذف مسجد جامع اصفهان از فهرست جهانی يونسکو

مسجد جامع عباسی، مهم‌ترین مسجد تاریخی اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بنا‌های مهم معماری اسلامی به شمار می‌رود و از باب معماری، کاشیکاری و نجاری از آثار بی‌نظیر قرن یازدهم هجری است. مسجد جامع عباسی ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران و در سال‌های بعد، همراه با میدان نقش جهان، به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

با گذشت ۴ ماه از خبرساز شدن ایراد‌های جبران‌ناپذیر در مرمت غیراصولی گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان که به از بین رفتن قرینگی گنبد، ایجاد اعوجاج در سطح بیرونی گنبد و چین خوردگی در سطح گنبد منجر شد، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نسبت به افزایش چین‌خوردگی در نمای بیرونی گنبد این مسجد هشدار داد.

به گزارش اعتماد، علیرضا ایزدی، ضمن آنکه نسبت به تاثیر مرمت غیراصولی در بسیاری گنبد‌های تاریخی ابراز نگرانی کرد، گفت که آسیب‌های مرمتی حتی در گنبد سلطانیه زنجان هم رخ داده است.

رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی هشدار داد که با تخریب و مرمت غیراصولی که موجب تخریب گنبد مسجد جامعه عباسی اصفهان شده، این اثر تاریخی ممکن است از فهرست یونسکو خارج شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید