اتصال لیگ‌های نوزدهم و بیستم؛ آیا شدنی است؟

  • ورزشی
  • پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۳۷
    کد خبر :712583

این روزها بحث تعیین تکلیف 9 هفته باقی مانده از رقابت‌های لیگ برتر حسابی داغ است و در این میان مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ طبق گفته‌هایشان اصرار به برگزاری مسابقات دارند و تعطیلی رقابت‌ها آخرین گزینه‌شان است. در این میان سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ در صحبت‌هایی اعلام کرد احتمال اینکه 9 هفته باقی مانده لیگ نوزدهم در ابتدای لیگ بیستم برگزار شود هم وجود دارد.

این موضوع پیش از این هم مطرح شده بود و در موردش صحبت شده بود و به نظر می‌رسد در صورت طولانی شدن ممنوعیت حضور در ورزشگاه‌ها مورد بررسی جدی‌تر قرار می‌گیرد اما آیا چنین تصمیمی شدنی است؟ در این متن به موانع و چالش‌های پیش روی چنین تصمیمی پرداخته‌ایم:

فصل نقل و انتقالات چه می‌شود؟

به گزارش ایلنا،یکی از چالش‌های مهم چنین تصمیمی بحث زمان نقل و انتقالات بین باشگاه‌ها است. اگر سازمان لیگ می‌خواهد انتهای لیگ نوزدهم را به ابتدای لیگ بیستم وصل کند احتمالا تصمیمش این است که پیش از آن فصل نقل و انتقالات میان باشگاه‌ها برگزار شود. در این شرایط آیا قرار است تیم‌ها با بازیکنان جدیدی که برای لیگ بیستم به خدمت گرفتند به میدان بروند؟ در این صورت شرایط غیر طبیعی در جدول لیگ نوزدهم ایجاد خواهد شد رتبه تیم‌ها بر اساس قدرتشان در آن فصل شکل نخواهد گرفت. برای مثال باشگاهی در خطر سقوط به احتمال زیاد با خروج ستارگانش روبرو می‌شود یا در تقابل با تیم دیگری که قدرت مالی بالاتری دارد شکست می‌خورد یا تیم‌های در کورس قهرمانی با استفاده از تمکن مالی ستارگان همدیگر را به خدمت گرفته و معادلات بالای جدول را شکل می‌دهند و اتفاقاتی شبیه آنچه در گذشته در لیگ ایران رخ می‌داد (خرید بازیکن در آستانه بازی رودر رو یا جذب موقت بازیکن برای چند هفته) را شاهد خواهیم بود.

اگر هم بنا بر این باشد که بازیکنان نقل و انتقالاتشان انجام شده ولی در 9 هفته لیگ نوزدهم در تیم کنونی خود به میدان بروند و بعد از آن به تیم جدید منتقل شوند هم باز شاهد مشکلات دیگری خواهیم بود. اینکه یک بازیکن در هفته 30 لیگ نوزدهم در ترکیب یک تیم باشد و بالافاصله در هفته اول لیگ بیستم به تیم دیگری برود. فکر کنید اگر بازیکنی در این میان مقابل تیم فصل آینده خودش قرار بگیرد و اتفاقا آن دو تیم درگیر مسائلی مثل قهرمانی، سهمیه یا سقوط باشند، در این میان چه اتفاقی برای آن بازیکن و عملکردش و حرف و حدیث‌های احتمالی رخ خواهد داد؟ برای مثال در هفته 24 رقابت‌ها تراکتور و استقلال به مصاف هم می‌روند که درگیر کسب سهمیه هستند یا حتی ممکن است در تلاش برای قهرمانی باشند. در این میان یک بازیکن بین این دو تیم جابجا شده و می‌داند تا 6 هفته بعد باید در ترکیب تیمی قرار بگیرد که امروز جلوی آن ایستاده است. آیا این بازیکن می‌تواند با تمرکز کامل بر فرض برای جلوگیری از قهرمانی یا کسب سهمیه تیم فصل بعد خود با تمام توان به میدان برود و در این صورت شرایط حضور در تیم جدیدش را خواهد داشت؟ اگر ناخواسته اشتباهی در بازی انجام دهد چه حرف و حدیث‌هایی ایجاد خواهد شد؟

مشکل بعدی سقوط و سهمیه تیم‌ها هستند. اینکه یک بازیکن برای مثال با پیکانِ لیگ برتری قرارداد امضا می‌کند ممکن است با سقوط این تیم فصل بعد بازیکن لیگ یکی شود یا اینکه یک باشگاه هنوز مطمئن نیست سهمیه فصل بعد را کسب می‌کند که بخواهد تیمش را بر اساس حضور در لیگ قهرمانان ببندد یا نه. ماجرای قرارداد بازیکنان و… موارد دیگری هستند که مشکل ساز خواهند شد.

صعود، سقوط، سهمیه و قهرمانی

ماجرای تعیین تکلیف تیم‌هایی که رتبه‌شان تعیین‌کننده است هم مشکل دیگر اجرای این طرح است. دو تیم از لیگ برتر قرار است سقوط کنند و از سوی دیگر دو تیم لیگ یکی به لیگ برتر بیایند و یعنی این جابجایی در لابه‌لای مسابقات برگزار خواهد شد. در سوی دیگر هم بحث سهمیه و قهرمانی مطرح است و اینکه در پایان فصل تکلیف تیم‌ها در این مقطع مشخص شود و پس از آن لیگ بعد را شروع کنند شاید اتفاق جالبی نباشد. تیم‌ها در شرایط روحی نتایج فصل نوزدهم باید فصل بیستم را شروع کنند و این موضوع روی عملکرد فصل جدید آنها تاثیر خواهد گذاشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید