اتحادیه اروپا: دیپلماسی در عالی‌ترین سطح برای احیای برجام جریان دارد

    کد خبر :806052
اتحادیه اروپا: دیپلماسی در عالی‌ترین سطح برای احیای برجام جریان دارد

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: دیپلماسی در عالی‌ترین سطح برای احیای برجام جریان دارد.

“پیتر استانو” عصر امروز (پنجشنبه) در نشست خبری با رسانه های مستقر در بروکسل گفت: تلاش های دیپلماتیک در سطوح مختلف بین اعضای برجام، بین ما به عنوان هماهنگ کننده و سایر مشارکت‌کنندگان این توافق و همچنین با طرف آمریکایی جریان دارد، اما چون در میانه این روند بسیار حساس دیپلماتیک قرار داریم نمی توانم درباره جزئیات صحبت کنم.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سووالی درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران هم گفت که این مساله باید از طرف امریکایی پرسیده شود اما «ما وظیفه هماهنگ کننده برجام را برعهده داریم و هرآنچه در نشست کمیسیون مشترک تصمیم گرفته می‌شود با توافق اعضا صورت می‌گیرد.»

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. کاخ سفید هم رابرت مالی را به وین اعزام کرده تا از طریق رایزنی با اعضای برجام ترتیباتی را برای بازگشت آمریکا به این توافق مسیریابی کند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای هیچ ملاقاتی با طرف آمریکایی در وین نداشته است.

اعضای برجام تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند. دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌ وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.

همچنین تصمیم گرفته شد که گروه سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌ وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

روز گذشته دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد. همچنین نشست‌هایی به صورت دو و چندجانبه میان رییسان هیأت‌های مختلف ایران و ۱+۴ برگزار شد.

قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک ارائه و در صورت نیاز کمیسیون بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران که پس از خروج آمریکا از برجام گام‌هایی را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای کاهش تعهداتش تحت بند ۳۶ این توافق برداشت تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید