آیا ولادیمیر پوتین از بدل استفاده می کند؟

    کد خبر :930587
بدل پوتین

رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اوکراین ژنرال “کیریلو بودانوف” در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرده که پوتین به طور منظم اقدام به استفاده از یک یا تعداد بیشتری بدل می کند و حتی برخی مسائل دال بر اینکه اخیرا و در جریان سفر رئیس جمهور روسیه به تهران و شرکت در نشست سه جانبه با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه، پوتین از بدل خود استفاده کرده، مطرح شده است.

بازتاب-پایگاه خبری “اسپکتِیتور” در گزارشی به گمانه زنی های مختلفی که در روزهای اخیر در مورد “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه دال بر استفاده وی از چندین “بدل” مطرح شده پرداخته و سعی کرده به واکاوی ابعاد مختلف این مساله و البته سابقه تاریخی استفاده برخی رهبران سیاسی جهان از بدل به جای خود در برهه های حساس تاریخی بپردازد.

اسپکتِیتور در این رابطه می نویسد: «از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین در ماه فوریه سال جاری میلادی، رسانه های بین المللی اخبار مختلفی را دال بر این مساله منتشر کرده و می کنند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به شدت بیمار است و در واقع، از یک بیماری وخیم رنج می برد. در این راستا گمانه زنی‌های مختلفی دال بر این مساله نیز مطرح شده که پوتین به سرطان، پارکینسون و یا حتی هر دو بیماریِ مذکور مبتلا است.

اکنون، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اوکراین ژنرال “کیریلو بودانوف” به طرح گمانه زنی های جدید در مورد یک مساله جدید نیز دامن زده است. وی در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرده که پوتین به طور منظم اقدام به استفاده از یک یا تعداد بیشتری بدل می کند و حتی برخی مسائل دال بر اینکه اخیرا و در جریان سفر رئیس جمهور روسیه به تهران و شرکت در نشست سه جانبه با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه، پوتین از بدل خود استقاده کرده، مطرح شده است. در این راستا بودانوف جهت اثبات ادعای خود گفته است که شکلِ گوش ها و قدِ پوتین در گذر سال های اخیر تغییرات قابل توجهی را داشته است.

البته که اوکراین منافع و علاقه خاصی دارد تا مسائل گوناگونی را راجع به پوتین و اینکه وی در بحبوحه جنگ اوکراین مریض شده و یا در شُرف مرگ است مطرح سازد. در این راستا “ویلیام برنز” رئیس سازمان سیا در موضع‌گیری به تازگی تاکید کرده که هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه پوتین بیمار است وجود ندارد.

با این حال قبل از اینکه بخواهیم تئوری بودانوف مبتنی بر استفاده پوتین از بدل را انکار کنیم، بهتر است سابقه‌ای از استفاده رهبران جهان از نیروهای بدل را که بارها و در کشورهای مختلف شاهد آن بوده ایم و صرفا محدود به روسیه هم نیست، مرور کنیم.

سال 2008 یک نظامی سابق روسی با نامِ “فلیکس دادائف” کتابی را ظاهرا با موافقتِ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه منتشر کرد. وی ادعا کرده که یکی از چهار بدلِ “جوزف استالین” رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده است. دادائف در کتابش می نویسد که شباهتش به استالین زمانی که در جنگ به شدت مجروح شده بود، آشکار شد. وی توسط پلیس مخفی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان بدل استالین انتخاب شد.

وی و یکی دیگر از بدل های استالین با نام “رشید” از سوی فردی با نامِ “الکسی دیکیف”، یک بازیگر اهل شوروی که در فیلم های تبلیغاتی مختلفی در نقش استالین ظاهر شده بود، آموزش دیده بودند. آن ها یاد گرفته بودند که چگونه صدا استالین را تقلید کنند، یا شبیه او صحبت کنند و رفتارهای وی را تقلید نمایند. در این میان این افراد برخی عمل های جراحی پلاستیک را نیز انجام دادند که میزان شباهت آن ها با شخص استالین را به نحو قابل توجهی بالا برده بود. به نحوی که حتی برخی نزدیکان و همکاران استالین نیز به شک می افتادند. از این رو این افراد در رژه های نظامی و یا برخی جلسات، به جای استالین حاضر می شدند. پس از مرگ استالین در سال 1953، دادائف و رشید بازنشسته شدند و تا زمانی که دادائف در سن 88 سالگی سکوت خود را شکست، در وضعیتی مبهم و به دور از جنجال زندگی می کردند.

یکی دیگر از بدل های رهبران شخصیت های سیاسی جهان مربوط به عراقِ دوران صدام حسین می شود. این بدل عراقی “لطیف یحیی” نام داشت. وی دوست دوران مدرسه “عدی” پسر صدام حسین بود. فردی که به اندازه پدرش، دیکتاتور و خونخوار بود. لطیف یحیی پیشتر به دلیل شباهتش به عدی پسر صدام، در مدرسه زبانزد همگان شده بود. در جریان جنگ ایران و عراق در دهه 1980 میلادی، وی از ارتش عراق بیرون آورده شد و وادار شد تا چند عمل جراحی پلاستیک را انجام دهد تا بیش از پیش به عدی شباهت پیدا کند. از این رو، ماموریت اصلی لطیف یحیی این شده بود تا در مجامع عمومی خطرناک، به جای عدی پسر صدام ظاهر شود.

لطیف یحیی تاکید کرده که در دورانی که بدلِ عدی بوده، در چندین نوبت تیر خورده و مجروح شده است. وی به قدری شبیه به عدی بود که زمانی مبارزان کُرد وی را به زعم اینکه پسر واقعی صدام است بازداشت کردند. با این حال، وی در نهایت آزاد شد و راهی اتریش شد و درخواست پناهندگی سیاسی داد. حتی بر اساس زندگی لطیف یحیی در مقامِ بدل عدی پسر صدام حسین، یک فیلم هالیوودی نیز با عنوان “بدل شیطان” ساخته شده است. بسیاری از افردی که عدی را از نزدیک دیده اند تاکید دارند که لطیف یحیی به نحو اعجاب برانگیزی شبیه به عدی بوده است.

در بریتانیا نیز استخدام بدل حداقل برای یک چهره سرشناس مورد تایید قرار گرفته است. در سال 1944، یک بازیگر استرالیایی با نامِ “کلیفتون جیمز” به عنوان یک نیروی نظامی ساده در حال خدمت بود. در آن زمان بسیاری از افراد در مورد شباهت خارق العاده وی با ژنرال سرشناس بریتانیایی در دوران جنگ جهانی دوم یعنی “برنارد مونتگمری” صحبت می کردند. وی اندکی بعد توسط سازمان امنیتی برتیانیا موسوم به “ام ای 5 “فراخوانده شد و به عنوان بدلِ ژنرال مونتگمری در جلسات و موقعیت های مختلف حضور پیدا کرد. بریتانیا حتی از وجود وی استفاده کرد تا نیروهای آلمان نازی را با توجه به مکان هایی که بدلِ مونتگری حضور داشت فریب دهد. در این رابطه فیلمی نیز با نام “من بدل مونتگمری بودم” ساخته شده است. مجموع این مسائل نشان می دهند که تا چه اندازه استفاده از بدل آن هم در موقعیت‌های حساس تاریخی از سوی رهبران جهان مهم بوده است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید