آیا سرماخوردگی‌های پی در پی نشانه ابتلا به کروناویروس است؟

    کد خبر :710034

محبوبه علیزاده فلوشیپ کنترل عفونت‌های بیمارستانی گفت: کووید ۱۹ از بیماری‌های عفونی با قدرت سرایت بالا است و علائم آن شباهت زیادی با سایر بیماری‌های ویروسی ازجمله سرماخوردگی معمول و آنفلوانزا دارد؛ بنابراین برخی افراد به اشتباه گمان می‌کنند به ویروس کرونا مبتلا شده اند در حالی که ممکن است بیماری دیگری داشته باشند. همچنین برخی علائم کروناویروس از جمله عطسه، آبریزش بینی و سرفه نیز با علائم ناشی از آلرژی و حساسیت‌های فصلی اشتباه گرفته می‌شود.

به گزارش برنا،او در پاسخ به این سوال که آیا سرماخوردگی‌های پی در پی نشانه ابتلا به کرونا است، گفت: بروز سرماخوردگی بیش از حد معمول در افراد، ممکن است ناشی از کمبود‌های تغذیه‌ای و یا ضعف ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا باشد. اگر علائم فقط در حد عطسه و یا آبریزش بینی، بدون هرگونه نشانه دیگری باشد و هر چند روز یک بار به طور دوره‌ای و طولانی مدت تکرار شوند، به احتمال زیاد ناشی از حساسیت فصلی یا غیر فصلی بوده و فرد به ویروس کرونا مبتلا نشده است؛ اما اگر علائم دیگری همراه با عطسه و یا آبریزش بینی وجود دارد، بهتر است با پزشک به صورت تلفنی مشورت کنید تا هرگونه نگرانی و تردید رفع شود.

او افزود: بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید اغلب به صورت حاد طی چند ساعت تا چند روز شروع می‌شود و پس از بهبود کامل و سپری شدن دوران نقاهت، تاکنون گزارش نشده که علائم آن به صورت مکرر یا دوره‌ای عود کند.

علیزاده تاکید کرد: در صورتی که دچار هر یک از علائم مرتبط به کووید ۱۹ هستید، با مراکز اطلاع رسانی عمومی درباره کرونا تماس گرفته و از افراد آگاه در این زمینه مشورت بگیرید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید. همچنین افراد جوان با ایمنی سالم و بدون بیماری‌های زمینه‌ای (مانند بیماری‌های قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، دیابت و فشارخون) تا زمانی که بیماری خفیف بوده و علائم و نشانه‌های هشدار دهنده بروز پیدا نکرده باشد، از مراجعه به مراکز درمانی تا حد امکان اجتناب کرده و در منزل به خودمراقبتی و استراحت بپردازند و تماس خود با افراد دیگر را به حداقل برسانند؛ اما در صورتی که دچار علائم شدید بیماری شدند، در اسرع وقت به مراکز درمانی بیماران کرونایی مراجعه کنند.

او در پایان افزود: برخی از مهمترین علائم و نشانه‌های هشدار دهنده برای نوع شدید و یا پیش رونده بیماری کرونا، عبارت است از: تداوم تب بیش از ۳ تا ۵ روز از شروع بیماری، عود تب، ضعف و بی حالی شدید، سرفه مکرر، خلط چرکی یا خونی، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تهوع شدید، استفراغ، سردردی که با مسکن معمول برطرف نشود، کاهش شدید قدرت عضلانی اندام‌ها جهت بلند شدن و خواب آلودگی.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید