آن همه تبلیغ فقط برای بستری پانزده روزه 800 بیمار!/ وقتی ایران مال با کرونا از بحران عبور کرد

    کد خبر :750413

همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران و افزایش نگرانی ها در این رابطه در اسفندماه سال گذشته، برخی موسسات و مجموعه های اقتصادی پای کار آمدند و خبر از تلاش های خود برای مقابله با این ویروس دادند؛ مجموعه هایی مثل ایران مال که یک نقاهتگاه بزرگ را در محل تجاری خود تأسیس کرد، اما این نقاهتگاه هیچگاه نقش موثری در جریان مبارزه با ویروس کرونا نداشت.

به گزارش «بازتاب»، سخن از نقاهتگاهی است که مدیران مجموعه بازار بزرگ ایران یا همان ایران مال در اسفندماه سال 1398 و به منظور تسریع در فرایند پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در ایران ایجاد کردند و با پوشش خبری حداکثری، در رسانه ها منعکس شد، اما بعدها دیدیم که عملاً از چرخه نقش آفرینی خارج شد و در دوران فعالیت نیز عملاً کارایی مفید و موثری نداشت.

خبری که در روزهای پایانی سال گذشته از این مجموعه اقتصادی منتشر می شد حکایت از آن داشت که ایران مال به عنوان یکی از بزرگترین مراکز چندمنظوره تجاری ورزشی غرب تهران، از روزهای ابتدایی فروردین ماه با تغییر شرایط مرکز نمایشگاهی خود، از بیماران کرونایی که دوران نقاهت خود را سپری می کنند، میزبانی می‌کند. همچنین گفته شده بود این مرکز سلامت توسط بنیاد خیریه تات تجهیز شده و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

در همین رابطه و در همان روزها علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، از اظهار تعجب حسن روحانی – رئیس جمهور کشورمان در این رابطه خبر داد و گفت: به رئیس‌جمهور از تجهیز فوری نقاهتگاه ایران‌مال در کمتر از ۷۲ ساعت گفتم که با اظهار تعجب و رضایت دکتر روحانی همراه شد و دستور داد چنین اقداماتی به صورت گسترده، تبلیغ شود تا مردم بزرگی کار و اراده ایرانی را ببینند.

همین حواشی منجر شد که چند روزی موضوع ایجاد نقاهتگاه برای بیماران کرونایی آن هم با ظرفیت 3 هزارنفر به تیتر یک رسانه های ایرانی تبدیل شود و امیدها را در دل مردم برای تسریع در روند مقابله با کرونا افزایش دهد.

 

کرونا به داد ایران مال رسید

با این همه اکنون که بیش از 7 ماه از شیوع کرونا در ایران می گذرد و در پیک سوم کرونا قرار داریم و نیز هزاران هموطن ایرانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند، دیگر نام و نشانی از نقاهتگاه ایران مال دیده و شنیده نمی شود. بماند که در همان ایام نیز عملاً کارآمدی خاصی را از این نقاهتگاه تبلیغاتی ندیدیم و نشنیدیم.

این را می توان از گفته های مرتضی غرقی، مدیر روابط عمومی مجموعه‌ی ایرانمال برداشت کرد که در همین رابطه و اخیراً به رسانه ها گفت: تخت‌های بیمارستانی‌ای که برای گذراندن دوره‌ی نقاهت بیماران کرونایی در این مجموعه دیده شده بود، خردادماه جمع شده و از اسفند تا خرداد میزبان ۷۰۰ تا ۸۰۰ بیمار کرونایی بوده است.

غرقی افزود: کرونا که جمع شد ما هم دیگر این تخت‌ها را جمع کردیم. یعنی در خردادماه که کرونا فروکش کرد و می‌خواستند بازار را راه بیندازند، تخت‌ها جمع شد تا بازار راه‌اندازی شود. اسفند، فروردین و اردیبهشت تخت‌ها در ایرانمال بود و خرداد جمع‌آوری شد. ظرفیت ما سه هزار تخت بود که هزار عدد تخت گذاشتیم، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر بستری شدند و ۱۰ الی ۱۵ روز دوره‌ی نقاهت را در ایرانمال گذراندند. چون نقاهتگاه بود نه محل درمان.

همانطور که مشاهده می شود و از گفته های مدیر روابط عمومی این مجموعه بزرگ اقتصادی نیز بر می آید، این نقاهتگاه که حتی اظهار تعجب و رضایت رئیس جمهوری را نیز به همراه داشته است، تنها به بستری کردن حداکثر 800 بیمار آن هم در سه ماهه آغازین سال کمک کرده است و دیگر در ادامه مسیر مقابله کارایی خاصی نداشته است؛ رقم عجیبی که قیاس آن با شمار مبتلایان کنونی کشور به کرونا یعنی بیش از 400هزار نفر به خوبی هیچ بودنش را نشان می دهد.

روندی که ما را مجاب می کند بگوییم آنچه در مورد تأسیس نقاهتگاه کرونایی در ایران مال رخ داد، تنها یک شو تبلیغاتی برای بیشتر دیده شدن و جلب رضایت مقامات سیاسی و اجرایی کشور بود و عملاً دغدغه مقابله با ویروس کرونا و کمک به مردم گرفتار این ویروس در آن دیده نشده بود.

سال گذشته ایران مال به واسطه های حاشیه های فراوان خود در فرایند ساخت و بهره برداری با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کرد و این شوی تبلیغاتی توانست به خوبی ذهن رسانه ها و مخاطبین را از این حاشیه ها دور کند. چرا که اگر اینگونه نبود باید در اوج گیری های ابتلا به کرونا ما شاهد اوج گیری کمک های مدیران این مجموعه بودیم، نه اینکه همه چیز را به حالت قبل برگردانند.

 

4
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. رضا مظلومی گفت:

    دیر از خواب بیدار شدی بازتاب جون
    از همون روزای اول مشخص بود که نیت اقای علی انصاری برای این موضوع گرفتن ماهی از آب گل آلود بود البته خدا خیرش بده کارهای خیر زیاد انجام داده اما در این فقره داستان فرق می کرد

  2. کوروش گفت:

    به نظر من نیت حاج علی خیر بود ولی درکل سبب خیر شد

  3. کریمی گفت:

    انصاف داشته باشید، زحمتی کشده شده و باید قدردان آن بود

  4. اسما گفت:

    حرکت ایران‌مال از همان ابتدای راه اندازی نقاهتگاه معلوم بود برای تبلیغات است و به نظرم همه دستگاه‌ها باید از این فرصت استثنایی برای تبلیغات استفاده می کردند که برندهای لباس با دوخت ماسک و گان اقدام مثبتی داشتند.
    البته این اقدام ایرانمال هم مثل بقیه کارهایش جای سوال دارد

دیدگاهتان را بنویسید