آمادگی آمریکا برای توسعه روابط با اقلیم کردستان

    کد خبر :800582

وزیر خارجه آمریکا در پیامی به نخست وزیر اقلیم کردستان، بر آمادگی کشورش برای توسعه روابط با این منطقه واقع در شمال عراق تاکید کرد.

به نقل از پایگاه خبری کُردزبان «خندان»، دفتر اطلاع رسانی «مسرور بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که وی پیامی از «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا دریافت کرده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، بلینکن در پیام خود به بارزانی که پس از پایان دور سوم گفت و گوی راهبردی عراق و آمریکا فرستاده شده، از تلاش و حمایت های وی قدردانی و تمجید کرده و از آمادگی کشورش برای توسعه روابط دو جانبه با اقلیم کردستان خبر داده است.

این در حالی است که دولت های عراق و آمریکا شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در بیانیه مشترکی در پایان دور سوم گفت و گوی راهبردی میان دو کشور، بر اهمیت مبانی توافقنامه چارچوب راهبردی و تمایل مشترک برای ادامه هماهنگی و همکاری دو جانبه تاکید کرده و از تصمیم خود برای ادامه گفت و گو از طریق یک کمیته نظامی مشترک برای تضمین انسجام عملیات ائتلاف بین المللی با نیازهای نیروهای امنیتی عراقی از جمله نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان خبر دادند.

بنا بر آن چه در این بیانیه مشترک آمده بود، واشنگتن بار دیگر بر احترام خود به حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن و همچنین تصمیم های ذی ربط صادره از قوای مقننه و مجریه این کشور تاکید کرده در حالی که بغداد نیز پایبندی خود به حفاظت از افراد و کاروان های ائتلاف بین المللی و هیئت های دیپلماتیک وابسته به کشورهای عضو ائتلاف را دوباره مورد تاکید قرار داده است.

دو طرف ضمن تاکید بر این که حضور نیروهای آمریکا و ائتلاف بین المللی در عراق بنا به درخواست بغداد و با هدف پشتیبانی از نیروهای امنیتی آن در جنگ علیه داعش بوده و پایگاه های محل استقرار نیروهای ائتلاف نیز پایگاه های عراقی هستند، خاطر نشان ساختند که با توجه به افزایش توانمندی نیروهای امنیتی عراق، به این نتیجه رسیدند که نقش نیروهای آمریکا و ائتلاف هم اکنون به ماموریت های آموزشی و مستشاری تبدیل شده و همین مسئله نیز اجازه انتقال نیروهای رزمی باقی مانده به خارج از عراق را می دهد به شرط آن که دو طرف بر سر جدول زمان بندی گفت و گوهای فنی آینده توافق کنند

منبع: شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید