آقای روحانی! چرا ثبات بازار ارز را بهم زدید؟/ نرخ واقعی دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است

    کد خبر :454341

«حسن روحانی» رئیس جمهور در جریان تقدیم لایحه بودجه سال 1398 به مجلس شورای اسلامی، سخنی بر زبان جاری کرد که بر خلاف رویه یک ماه اخیر که بازر ارز با ثبات مطلوبی همراه بوده و قیمت ها همواره رو به کاهش بوده، التهاب دوباره ای را ایجاد کرد و قیمت ها را چند هزار تومانی جا به جا کرد؛ این رویه باعث شد که انتقادات زیادی نسبت به او و سخنانی که باعث شد بازار تحت تاثیر قرار بگیرد، وارد شود.

به گزارش تابناک، بازار ارز به دنبال سیاست های تحریمی و ظالمانه آمریکایی ها علیه کشورمان، به شدت در ماه های اخیر تحت تاثیر بود. این مساله باعث شد که مشکلات زیادی بر سر راه مردم و کشور قرار بگیرد و قیمت ها به شدت دچار تحول و نوسان شود. رویکردی که انتقادات زیادی را نسبت به دولت و عملکرد آن بوجود آورد و حتی حامیان دولت در این زمینه به منتقدان جدی قوه مجریه تبدیل شدند.

پیش‌دستی صنایع برای جلوگیری از کاهش قیمت ها!

این رویه تا جایی ادامه یافت که در بسیاری از کالاها و خدمات قیمت ها به بیش از دو برابر و حتی تا سه برابر قبل از افزایش قیمت ارز برسد؛ هرچند با کاهش قیمت ارز نه تنها قیمت کالاها، محصولات و خدمات کاهش نیافت، بلکه بسیاری از صنایع با وجود ثبات در بازار و کاهشی شدن قیمت ارز، برای جلوگیری از ریزش قیمت ها، دست به افزایش قیمت زدند تا به نوعی پیش دستی کرده تا مجبور به کاهش قیمت نشوند.

هرچند در کنار این مسائل سخنان برخی دولتمردان نیز از عواملی است که قیمت ها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود، آرامش حاکم بر بازار بار دیگر به التهاب تبدیل شود. نمونه این نوع سخنان را اخیرا از سوی «حسن روحانی» رئیس جمهور شاهد بودیم که در جریان تقدیم لایحه بودجه سخنانی بر زبان جاری کرد که باعث افزایش دوباره نرخ ارز شد.

رئیس‌جمهور در مجلس درباره ارز چه گفت؟

رئیس جمهور با بیان اینکه به چه دلیل یک مرتبه در ماه‌های اولیه سال 97، کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد، گفت: دلیل این بود که اولاً تحریم‌ها توانست بر بازار ارز ، هم روانی و هم در عمل تأثیر بگذارد.

«حسن روحانی» با بیان اینکه مردم ما شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند، گفت: ما در اوایل سال 97 در مقطعی قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ارزی ما تقریباً صفر بود، آن التهابات در بازار بوجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار و نجات کشور از التهاب ،تصمیماتی هرچند سخت اتخاذ و اجرا کند که برای دولت نه اولویت اول و دوم که اولویت سوم بود.

وی با بیان اینکه تحریم ها باعث شد با کشورهایی که مبادلات ارزی و بانکی داشتیم و اسکناس ارزی تبادل می‌کردیم با مشکل مواجه شویم، تأکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تحریم بر اقتصاد کشور و بر زندگی مردم تأثیر منفی نمی‌گذارد اما هیچ کس هم نمی‌تواند بگوید آمریکا به اهدافش دست خواهد یافت.

پس از بیان این سخنان از سوی رئیس جمهور در حالی که دلار به کانال 9 هزار تومان وارد شده بود، یکباره به بالای 12 هزار تومان رسید و رویه منطقی حاکم بر بازار ارز بهم خورد، موضوعی که بسیاری از کارشناسان آن را عامل اصلی التهاب در بازار و اقتصاد کشور خواندند که به شدت وابسته متغییرهای سیاسی است.

سرپرست وزارت اقتصاد احمدی‌نژاد: رئیس جمهور اشتباه کرد

«حسین صمصامی» اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی که دربرهه ای عهده دار سرپرستی وزارت اقتصاد در دولت احمدی نژاد بود، در خصوص تاثیر صحبت‌های رئیس جمهور بر بازار ارز اظهار کرد: وقتی نرخ ارز افزایش پیدا کند، هرچه قدر آقای رئیس جمهور بگوید ذخایر ارزی بالا رفته هیچ تاثیری ندارد، ولی وقتی نرخ ارز پایین بیاید و آقای رئیس جمهور بگوید ذخایر ارزی ما “صفر” است، قطعا روی بازار تاثیر می‌گذارد.

صفر اعلام کردن ذخایر اسکناسی توسط رئیس جمهوری این سوال را در ذهم ایجاد می کند که مسئول این کار کیست؟. طبیعتا دیگر پای دولت قبلی در کار نیست که مسئول این مساله یعنی صفر شدن ذخایر اسکناسی در بانک مرکزی باشد پس در حقیقت روحانی به یکی از اشکالاتی که در دولت خودش وجود داشته و مدت ها (حداقل 5 سال) نسبت به آن کوتاهی شده سخن گفته و از اینکه این رویه را اصلاح کرده ابراز شادمانی کرده است در حالی که ابتدا باید نسبت به قصور 5 سال گذشته در این خصوص توضیح بدهد.

صحبت‌هایی خلاف منافع ملی!

از طرفی این موضوع را می توان به اشتباهی نظیر آنچه در جریان مذاکرات هسته‌ای بیان شد که «خزانه را خالی تحویل گرفتیم.» شبیه دانست؛ چراکه این موضوع هم باعث شد قیمت ارز در حالی که رویه و روال منطقی به خود گرفته بود و به کانال 9 هزار تومان رسیده بود، به یکباره بیش از 2 هزار تومان افزایش قیمت را نشان دهد تا مشخص بشود که بیان اینچنین موضوعاتی از سوی سیاسیون به شدت تاثیر منفی در بازار و رویه اقتصادی کشور ایجاد خواهد کرد.

یکی از رسانه ها به ذکر مثال تاریخی در این زمینه پرداخته و نوشته است که «بعد از بحران ارزی سال ۷۴ مسئول ارزی دولت با وجود اینکه حداکثر موجودی ارز کشور ۵۰۰ میلیون دلار بود، اعلام کرد دولت ارز فراوانی دارد و نیازی به ارز بخش خصوصی هم ندارد و تخصیص ارز را با روند نزولی قیمت انجام می‌دهد. همین صحبت باعث شد بسیاری از دارندگان ارز منابع ارزی خود را به بازار عرضه کنند و موج کاهش قیمت و خروج دلالان از بازار ارز آغاز شود.»

چیدن همه این موضوعات کنار هم بیانگر این است که آرامش اقتصاد و بازار صرفا از طریق بیان اظهار نظرهای علمی و اقتصادی امکان دارد و هرگونه تلاش برای بهره برداری سیاسی از حوزه اقتصادی منجر به سلب آرامش از آن خواهد شد؛ خواه این موضوع را رئیس جمهور عنوان کند یا فعالان سیاسی. این مساله حتما به ضرر منافع ملی و منافع مردم خواهد بود و کشور را دچار خسران و زیان خواهد کرد.

اگر نباشد اظهار نظرها و سخنانی نظیر آنچه آقای رئیس جمهور در سخنان اخیرش در مجلس عنوان کرد، حتما در یک روند معقول و منطقی نرخ ارز به مرور و با یک شیب منطقی به سمت کاهش و ثبات پیش می رفت تا به آنچه اقتصاددانان می گویند، نزدیک و نزدیک تر شود. هرچند بار دیگر این نرخ وارد کانال 10 هزار تومان شده؛ اما نرخ منطقی بنا به آنچه کارشناسان متنفق القول می گویند؛ رقمی بین 6 تا 7 هزار تومان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید