آشنایی با سایز بندی لباس ها

    کد خبر :967927
سایزبندی لباس ها؟

پیدا کردن لباس مناسب و خوش فرم همواره از دغدغه های خرید به ویژه برای زنان است. انتخاب سایز مناسب جزو فاكتورهای اصلی و مهم خرید لباس است ک نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

بازتاب- یکی از چالش های خرید انتخاب سایز مناسب برای لباس است. در صورتی که لباس در سیستمی استاندارد دوخته شده باشد، عدد سایز موجود بر روی برچسب لباس با در نظر گرفتن تمامی موارد اندازه گیری فرد و تناسب موجود بین اعضای بدن او زده شده است. در این مطلب از بازتاب سعی کرده ایم شما را با سایزبندی لباس ها آشنا کنیم.

نحوه سایز‌ بندی 

اولین مرحله برای دوخت لباس، اندازه‌گیری است. اندازه‌گیری فرایندی بسیار مهم و حیاتی است و بر اساس نوع لباس و متدی که برای خیاطی به کار می‌رود، انجام می‌شود. در نهایت هدف از اندازه‌گیری این است که لباسی که به شما تحویل داده می‌شود کاملاً اندازه بوده و جلوه زیبایی در بدن شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

متد‌های مختلفی مانند مولر، متریک و گرلاوین وجود دارد که در میان سایر متد‌ها رواج بیشتری دارند. اندازه‌گیری و سایز بندی لباس‌ها در این متد‌ها با یکدیگر متفاوت است. بهترین خیاط‌ها باید مهارت کافی در متد‌ها داشته باشند و متناسب با اندام فرد متد مناسب را انتخاب کنند.

لباس‌ها با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام شده در چندین دسته سایز متفاوت دسته‌بندی می‌شوند. بهترین کار قبل از خرید لباس این است که اندازه‌های خود را به طور دقیق به دست آورده و سایز مناسب خود را بر اساس جدول سایز‌بندی لباس مشخص کنید.

سیستم سایز بندی 

به طور کلی در جهان سه نوع سیستم سایز بندی مطرح می باشد. سایزبندی اروپایی، سایزبندی آمریکایی و سایز بندی انگلیسی. در کشور ما از سایز بندی اروپایی بیشتر استفاده میشود. البته در سال های اخیر سیستم ژاپنی، آلمانی و ایتالیایی نیز اضافه شده است. به این ترتیب که سایز یک لباس در هر یک از سیستم ها با عددی متفاوت با دیگری بر روی برچسب به نمایش گذاشته می شود. به عنوان نمونه پیراهن و بلوزی که در سیستم اروپایی سایز ۳۸ برچسب خورده است، در سیستم آمریکایی با عدد ۸ و در سیستم انگلیسی با عدد ۱۰ نشان داده می شود .

اندازه گیری سایز لباس زنانه 

انتخاب سایز مناسب لباس زنانه نیازمند بررسی نکات متنوعی است، چرا که معمولا سایز بالاتنه و پایین تنه خانم‌ها با هم متفاوت است. به همین دلیل است که قبل از انجام هر خریدی، به ویژه خرید اینترنتی باید سایز بالاتنه و پایین تنه را به صورت جداگانه به دست آورند. برای این کار لازم است اندازه دور سینه و اندازه دور کمر برای خرید بلوز، شومیز و تونیک گرفته شود. برای اندازه گیری سایز پایین تنه هم باید اندازه دور باسن، قد و دور کمر را برای خرید لگ، شلوار و دامن به دست آورد. بعد از به دست آوردن این اندازه‌ها به سراغ جدول سایزبندی مورد نظر خود بروید و بر اساس اندازه‌های اصلی خود، اطلاعات سایز و میزان آزادی و نوع فیت خریدی درست و مطمئن داشته باشید.

– دور سینه: از بلندترین قسمت سینه تا پشت کمر اندازه گرفته میشود.
– دور کمر: از باریک‌ترین نقطه‌، دور کمر اندازه گرفته میشود.
– دور باسن: از برجسته‌ترین نقطه‌ی باسن تا جلو اندازه گرفته میشود.

اندازه گیری سایز لباس مردانه

آقایان معمولا تک سایزی هستند؛ با وجود این باید سایز بالا تنه و پایین تنه را جداگانه به دست آورد. برای اندازه گیری سایز لباس مردانه در قسمت پایین تنه اندازه دور کمر و قد شلوار را به دست آورید و برای بالاتنه اندازه دور سینه، دور کمر و دور گردن را یادداشت کنید. پس از این مرحله با بررسی جدول‌ سایزبندی مورد نظر ، سایز مناسب خود را به دست آورید.

– دور سینه: از برجسته‌ترین قسمت سینه تا پشت کمر اندازه گرفته میشود.
– دور کمر: از باریک‌ترین نقطه‌، دور کمر اندازه گرفته میشود.
– دور باسن: از برجسته‌ترین نقطه‌ی باسن تا جلو اندازه گرفته میشود.

ابزار اندازه‌گیری سایز لباس 

نرم‌افزارهای تعیین سایز لباس بر روی سایت‌های فروش اینترنتی تحت عنوان Tool شناخته می‌شود. شما می‌توانید اندازه‌های مختلفتان را وارد کنید و این ابزار سایز ایده‌آل را به شما پیشنهاد می‌کند.

به جز این ابزارهای آنلاین، جدول‌های سایز بندی هم نقش خیلی پر رنگی در راهنمایی شما ایفا می‌کنند. از اندازه دور انگشت برای انتخاب سایز انگشتر به صورت آنلاین گرفته تا اندازه دور کمر، سرشانه و سینه برای انتخاب بلوز و شومیز و اندازه دور ران و باسن برای انتخاب لگ، شلوار و دامن همگی در یک جدول جمع شده‌اند. کافی است نزدیکترین سایز به خودتان را بر اساس اندازه‌هایی که قبلا یادداشت کرده‌اید، به دست آورید و سپس دست به انتخاب بزنید.

سایز بندی های ثابت استاندارد جهانی

گاهی اوقات ممکن است موقع خرید و انتخاب سایز لباس ها بجای عدد از حروف انگلیسی مثل s,m,l استفاده کنند این حروف ها هم همان معنای سایز بندی را می دهند که بسیار رایج و معروف اند:

سایز اسمال (S)

یک سایز استانداردی است که طرفداران زیادی هم دارند زیرا اغلب مورد استفاده افراد لاغر است از لحاظ عددی با سایز 36 برابری می کند. معمولا افرادی که قد آن ها حدود 155 سانتی متر و وزن 55 کیلو گرم هستند از سایز اسمال استفاده می کنند.

سایز مدیوم (M)

از پرفروش ترین سایز ها می توان به سایز مدیوم اشاره کرد زیرا این سایز مناسب افرادی است که نه خیلی لاغر هستند و نه خیلی چاق. اغلب مناسب افرادی با قد 160 سانتی متر و وزن 60 کیلو گرم است. اگر بخواهیم به صورت عددی اندازه آن را در نظر بگیریم لباس های سایز مدیوم همان عدد 38 هستند.

سایز لارج (L)

این سایز لباس هم نسبتا فروش خوبی دارند و مناسب افرادی است که تقریبا استایل پری دارند اما می خواهند لباس آزاد تری بپوشند. سایز لارج برای افرادی که قد آن ها حدود 170 سانت و وزنی تقریبا 75 کیلو گرم دارند مناسب است. اندازه عددی سایز لارج 40 است.

ایکس لارج (XL)

سایز ایکس لارج معمولا مناسب افرادی است که کمی چاق هستند از لحاظ عددی سایز ایکس لارج برابر با سایز 42 است و افرادی که قد 180 سانتی متر دارند و وزن آن ها حدود 80 کیلو گرم است مناسب است.

دو ایکس لارج (XXL)

دو ایکس لارج لباس های گشاد و سایز بزرگی هستند این سایز برای افرادی که کمی اضافه وزن دارند مناسب است. افرادی که قد آن ها 180 سانتی متر و وزن آن ها حدود 95 تا 100 کیلوگرم است این سایز لباس را برای خود تهیه می کنند. سایز دو ایکس لارج از لحاظ عددی با سایز 44 برابر است.

ایکس اسمال (XS)

از کوچکترین سایز ها برای افراد است معمولا کسانی که جدا از لاغر بودن ریز نقش هستند و از طرفی قد بلندی هم ندارند مناسب است. ممکن است قد آن ها بین 150 تا 155 و وزن آن ها بین 45 تا کمتر از 55 کیلو گرم اند از لحاظ عددی سایز آن ها معادل 34 است.

نکاتی برای پیدا کردن سایز درست

– موقع اندازه گیری حتما لباس نازک بپوشید تا اندازهایتان متناسب دربیاید.
– قبل از اندازه گیری زیاد آب و غذا نخورید.
– برای اندازه گیری از مترهای انعطاف پذیر و استاندارد خیاطی استفاده کنید.
-اندازه گیری خود را به فردی که منصف و کاربلد است بسپارید.
-زمانی که می خواهند اندازه گیری شما را انجام دهند حتما صاف ایستاده و شانه های خود را عقب دهید همچنین گردن صاف و کمر را در راستای بدن باشد تا شکمتان حالتی افتاده نگیرد.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید