آسیب‌های حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا

    کد خبر :875325
آسیب‌های حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا

چرا حضور در آسیا برای سرخابی‌ها حیاتی است؟

فارغ از اینکه آیا امسال مجوز حضور پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان آسیا صادر خواهد شد یا نه، باید به این نکته کلیدی اشاره کرد که به‌طور کلی حضور مستمر نمایندگان ایران و مخصوصا پرسپولیس و استقلال در این تورنمنت واجد ارزش‌های زیادی است؛ آنچه نمی‌توان به‌سادگی از کنارش عبور کرد. در این چند روز کامنت‌های منفی زیادی از سر خشم و عصبانیت داشتیم که خیلی از آنها آرزو می‌کردند با حذف سرخابی‌ها تلنگری به این سیستم آماتور و ناکارآمد وارد شود. اصل حرف البته غلط نیست و نیاز داریم که یک‌بار برای همیشه مشکلات اساسی این دو باشگاه حل شود، اما حقیقتا از مزیت‌های حضور در آسیا نمی‌توان چشم‌ پوشید.

زیان میلیون دلاری

می‌دانید و می‌دانیم که بسیاری از راه‌های درآمدزایی در فوتبال ایران مسدود هستند. مهم‌ترین آنها حق پخش تلویزیونی است که در فوتبال حرفه‌ای دنیا بین ۵۰تا ۷۰درصد مخارج باشگاه‌ها را پوشش می‌دهد. در ایران اما صداوسیما عین خیالش هم نیست. کپی‌رایت هم نداریم و در نتیجه خبری از فروش پیراهن و سایر محصولات اختصاصی نخواهد بود. به این ترتیب در کنار اسپانسرها، یکی از معدود راه‌های باقیمانده برای کسب درآمد همین حضور و موفقیت در مسابقات آسیایی است. لیگ قهرمانان پاداش‌های در خور توجهی دارد که درصورت قهرمانی تا ۴میلیون دلار هم قابل افزایش است. هر پیروزی در این مسابقات و هر مرحله صعود به سهم خودش پاداش به همراه دارد. البته شاید وصول این پول‌ها به‌دلیل تحریم‌های بانکی دشوار یا حتی ناممکن باشد، اما به هر حال آنها در حساب باشگاه‌های ایرانی باقی می‌مانند یا یک روز با بهبود اوضاع وصول خواهند شد یا به شکلی با بدهی این باشگاه‌ها به مربیان و بازیکنان خارجی تهاتر می‌شوند. آنچه مسلم است اینکه کسب این درآمدها بسیار بهتر از چشم‌پوشی از آنهاست.

ریزش حداکثری

به‌دلیل اوضاع بد اقتصادی، باشگاه‌های ایرانی در شرایط عادی هم بخش زیادی از جذابیت خود را برای بازیکنان از دست داده‌اند. امروز به شکل گسترده و کم‌سابقه‌ای از آذربایجان و هند تا کشورهای شرق و غرب اروپا لژیونر داریم. بازیکنی که بتواند بیرون از ایران حتی ۳۰۰هزار دلار قرارداد ببندد، در جدایی تعلل نخواهد کرد. در این شرایط برخی از نفرات باکیفیتی که مانده‌اند، به شوق حضور در لیگ قهرمانان آسیا و کسب موفقیت‌های بین‌المللی است. اگر قرار باشد این ویترین جذاب از دست برود، مطمئن باشید ریزش در اردوگاه سرخابی‌ها از این هم بیشتر خواهد شد.

کاهش ارزش لیگ

درصورت عدم‌اصلاح اشکالات ساختاری پرسپولیس و استقلال و درصورتی که حذف آنها از لیگ قهرمانان آسیا قطعی و طولانی باشد، شک نکنید این مسئله روی کیفیت آنها در لیگ داخلی هم اثر منفی خواهد گذاشت. هم‌اکنون بخشی از انگیزه سرخابی‌ها (مثل هر تیم دیگری) برای موفقیت در لیگ، کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان است؛ اگر قرار باشد این امتیاز از بین برود، شاید میزان شور، حرارت و جنگندگی باشگاه‌ها هم کاهش بیابد.

آسیب به برند

مهم‌ترین سرمایه هر مؤسسه‌ای در جهان شاید «برند» آن باشد و این در مورد باشگاه‌های فوتبال هم صدق می‌کند. پرسپولیس و استقلال به‌خاطر برخورداری از انبوه هواداران، پتانسیل بسیار زیادی برای کسب اعتبار و جایگاه بین‌المللی چشمگیر، حداقل در سطح آسیا دارند. تا امروز به خوبی از این پتانسیل استفاده نشده، اما درصورت حذف از لیگ قهرمانان، برند سرخابی‌ها حتی از این هم بیشتر آسیب خواهد دید. با این اوصاف، انتظار می‌رود مسئولان مربوطه تمام تلاش‌شان را برای رفع اساسی و اصولی اشکالات به‌کار بگیرند و نعمت حضور در لیگ قهرمانان را از محبوب‌ترین باشگاه‌های کشور نگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید