آخرین تلاش های ترامپ برای هرج و مرج بیشتر در خاورمیانه چه خواهد بود!؟

    کد خبر :762703

در میان همه کانون های تنش و تهدید در خاورمیانه باید حساب ویژه ای برای تنش های میان حکومت عربستان و جنبش انصارالله یمن باز کرد؛ تنش و درگیرهای خونینی که از قرار معلوم قرار نیست فروکش کنند.

به گزارش بازتاب، وبسایت تحلیلی-خبری میدل ایست آی در گزارشی با عنوان «ریاض توافق آتش‌بس با حوثی‌های يمن را امضا می‌کند، اگر آن‌ها با منطقه حائل موافقت کنند» به بررسی مذاکرات اخیر ميان عربستان سعودی با جنبش انصارالله یمن پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ریاض در مذاکرات عنوان کرده است که در صورت موافقت صنعا با ایجاد منطقه حائل در جوار مرزهای پادشاهی عربستان، با آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل، موافقت خواهد کرد.

گزارش میدل ایست آی عنوان کرده است که سه منبع آگاه روز سه‌شنبه به رویترز اطلاع داده‌اند که دو طرف اخیرا مذاکرات سطح بالایی را برگزار کرده‌اند که نماينده جنبش انصارالله در اين مذاکرات، محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد صنعا بوده است.

از سال گذشته ریاض وارد مذاکرات غیرمستقیم با جنبش انصارالله شده بود؛ اما این مذاکرات طی دو ماه اخیر به دلیل عملیات آزادسازی مارب از سوی انصارالله متوقف شده بود.

در مذاکرات اخیر، ریاض خواستار تضمین‌های امنيتی بيشتر از جمله ایجاد منطقه حائل در شمال يمن شده است؛ این منطقه قرار است تا تشکیل دولت انتقالی مورد حمایت سازمان ملل باقی بماند. در مقابل، عربستان سعودی وعده تسهیل محاصره دریایی و هوایی یمن -به عنوان بخشی از طرح سازمان ملل برای آتش‌بس- را داده است.

از سوی دیگر در ایالات متحده، دونالد ترامپ در پی قراردادن جنبش حوثی در لیست سازمان‌های تروریستی، پیش از ترک کاخ سفید است؛ امری که نگرانی شدید سازمان ملل را در پی داشته است. این سازمان نگران است قرار گرفتن نام جنبش حوثی در لیست سازمان های تروریستی ایالات متحده، مذاکرات آتش‌بس و صلح در یمن را بیش از پیش دشوار کند.

به گزارش میدل ایست آی، به نقل از فارین پالیسی، آژانس‌‌های وابسته به سازمان ملل در پی منصرف کردن واشنگتن از این اقدام هستند؛ چرا که منجر به کاهش تمایل حنبش انصارالله یمن به مذاکرات آتش‌بس می‌شود.

با توجه به گزارش میدل ایست آی و انتقادات بایدن از جنگ در یمن، به نظر می‌رسد تلاش دونالد ترامپ برای تروریستی اعلام کردن جنبش انصارالله را باید در ادامه تلاش‌های او برای دشوار کردن مسیر بایدن-هریس برای اتخاذ رویکردی متفاوت در سیاست خاورمیانه‌ای ایالات متحده و تشدید تنش‌ها در این منطقه ارزیابی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید