ادامه امیدها به افزایش قیمت طلا

    کد خبر :40748

 

بازارهای جهان همچنان تحت‌تاثیر نشست هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا هستند.

تشدید انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، پول ایالات‌متحده را تقویت و کالاهای پایه را تضعیف کرده است. روز دوشنبه، شاخص دلار با جهشی قابل توجه به عدد 54/ 97 واحد رسید تا اونس طلا هم با 9 دلار افت به بهای 1244 دلار برسد. صبح سه‌شنبه، هر دو روند، روز را با تعدیل آغاز کردند، اما چشم‌انداز سیاست پولی کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا ممکن است ادامه‌دهنده روند هفته گذشته باشد.شاخص دلار که در پایان هفته گذشته روی عدد 16/ 97 واحد قرار گرفته بود، دوشنبه از مرز 5/ 97 واحد گذشت و گرچه صبح روز گذشته در مقاطعی افت داشت، قوی ماند. اونس طلا هم که جمعه روی عدد 1253 دلار ایستاده بود، دوشنبه به ابتدای محدوده 1240 دلار رفت و گرچه صبح سه‌شنبه در مقاطعی گران‌تر شد، ضعیف ماند.به گزارش دنیای اقتصاد، فلز زرد، روز سه‌شنبه علاوه‌بر چشم‌اندازهای سیاستی، تحت فشار رشد خوب بازارهای سهام نیز بود. بورس‌های جهانی دومین روز هفته میلادی را با امیدواری سپری کردند. روز گذشته، شاخص نیکی ژاپن به اوج دوساله رفت و بورس‌های اروپایی بیشترین رشد یک روزه خود در دو ماه گذشته را ثبت کردند.

تا محدوده 1240

افت 9 دلاری اونس طلا در اولین روز هفته میلادی که این کالای گرانبها را به کف 4 هفته‌ای برد، عمدتا ناشی از رشد دلار و فشار فنی بود. فشار فنی، موضوع عجیبی نبود چراکه اونس همین چند هفته قبل امید داشت از مرز 1300 دلار هم عبور کند. دلیل دیگر افت ارزش فلز زرد در روز دوشنبه، افت بهای نفت خام بود، کالایی که رهبر بازار کالاست. روز دوشنبه، بیشتر بازارهای سهام جهان هم رشد کردند که دلیل دیگری برای خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها بود. علاوه‌بر همه اینها، چشم‌انداز انقباض بیشتر پولی در ایالات‌متحده نیز اثرگذار بود. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، هفته گذشته علاوه‌بر افزایش نرخ بهره برای چهارمین بار پس از پایان بحران جهانی سال 2007 گفت که احتمال دارد در سال‌جاری میلادی، یک بار دیگر نرخ‌ها را بالا ببرد. البته این امر هنوز به هیچ وجه، قطعی نیست.بازارها روز دوشنبه توجه چندانی به حمله تروریستی روز یکشنبه به مسلمانان در لندن نشان ندادند. همچنین تحولات خاورمیانه از جمله حمله موشکی ایران به مواضع داعش در سوریه و تنش‌های تازه میان روسیه و آمریکا، بازارها را تکان نداد. البته اگر تنش‌های خاورمیانه تشدید شود، احتمال افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و افزایش بهای نفت خام وجود دارد.

تعدیل زیر فشار

بازارها صبح سه‌شنبه، عمدتا بر اخبار سیاست پولی آمریکا متمرکز بودند اما جهش شاخص دلار و سقوط بهای طلا در روز دوشنبه، باعث شد بازارها کار خود را با تعدیل روند آغاز کنند. شاخص دلار صبح سه‌شنبه،‌ اندکی افت داشت. همزمان، بهای اونس طلا رو به افت داشت. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، 1243 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت یا روند متفاوتی برای دلار یا طلا ثبت شده باشد.روز گذشته، اونس تحت فشار رشد بورس‌ها و افت بهای نفت خام بود. سه‌شنبه، نیکی ژاپن، اوج دوساله و بورس‌های قاره سبز، بیشترین رشد روزانه در دو ماه گذشته را تجربه کردند. بورس‌ها گرچه از پایان سیاست تسهیل کمی در آمریکا خشنود نیستند، از روشن‌تر شدن چشم‌انداز سیاستی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان راضی‌اند. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که با وجود موانع و داده‌های ناهمگون ماه‌های اخیر، به روند رشد اقتصاد آمریکا اعتماد دارد. روز سه‌شنبه، مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی بریتانیا پس از پایان نشستی که در آن سه مقام بانکی بریتانیا از رشد نرخ‌های بهره حمایت کردند، گفت: «اکنون زمان این کار نیست.» به این ترتیب، پوند افت کرد تا شاخص دلار کمتر تحت‌تاثیر عقب‌نشینی اصلاحی باشد. در حالی که روز دوشنبه، چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو گفته بود که بهتر است بانک مرکزی آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ‌های بهره، تا پایان سال 2017 صبر کند، روز سه‌شنبه، استنلی فیشر، معاون فدرال رزرو هم هشدار داد که برای جلوگیری از بحران‌های جدید، باید کارهای بیشتری انجام داد.

بازارهای سهام بر این اعتقادند که به‌جز بانک مرکزی آمریکا، هیچ بانک مرکزی عمده دیگری در فکر انقباض پولی نیست و از این رو،‌ رشد آنها ادامه دارد. این رشد، علاوه‌بر ادامه ضعف نفت، وضعیت طلا را بدتر کرده است. بهای نفت خام، روز گذشته به کف 7 ماهه رفت. با تمرکز سرمایه‌گذاران بر نشانه‌های افزایش عرضه نفت، قیمت این کالای اساسی در اطراف کمترین رقم در 7 ماه گذشته قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، با تمرکز سرمایه‌گذاران بر نشانه‌های سمج افزایش عرضه نفت که تلاش اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت برای حمایت از قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده، قیمت نفت در اطراف کمترین رقم در 7 ماه گذشته قرار گرفته‌ است. هر دو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدییت از اواخر ماه می‌تاکنون 15 درصد از ارزش خود را از دست دادند. عرضه نفت اوپک در ماه می با بازگشت تولید لیبی و نیجریه، 2 کشور معاف از کاهش تولید، افزایش یافت. یک منبع آگاه لیبیایی به رویترز گفت پس از اینکه شرکت ملی نفت لیبی اختلاف با شرکت آلمانی «وینترشال» را حل کرد، تولید نفت این کشور بیش از 50 هزار بشکه در روز افزایش یافت. به گفته تحلیلگران، افزایش تولید نفت آمریکا بر مازاد عرضه نفت در جهان افزوده است. آمار روز جمعه، از رکورد افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای 22 هفته متوالی خبر داد. اما هنوز خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان مطمئن است که کاهش تولید اوپک تاثیر بگذارد. وی به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: «بازار نفت در مسیر درست قرار دارد اما هنوز برای متوازن‌سازی دوباره زمان نیاز دارد. از نظر من، عوامل بنیادین بازار در مسیر درست حرکت می‌کنند، اما با توجه به وجود مازاد زیاد در ذخایر نفت در سال‌های گذشته، این کاهش نیازمند زمان است تا اثر بگذارد.»

ادامه امید

با آنکه اونس طلا به زیر مرز 1250 دلار سقوط کرده، هنوز همه اعتماد خود را به این کالای سرمایه‌ای از دست نداده‌اند. تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «آر‌بی‌سی» تاکید می‌کند که دستیابی به قیمت 1300 دلار برای هر اونس طلا هنوز روی میز قرار دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، جورج گرو، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری آر‌بی‌سی می‌گوید: «گرچه قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح خود در 4 هفته اخیر رسیده و علت اصلی آن هم تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش مجدد نرخ بهره در نشست ژوئن بوده، ولی به نظر من قیمت طلا هنوز می‌تواند تا سطح 1300 دلار در هر اونس افزایش یابد.» او می‌افزاید: «نگرانی‌های سیاسی در آمریکا و در پیش بودن مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند بار دیگر تاثیر زیادی بر تحولات قیمت طلا و ارزش دلار داشته باشد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی به شدت نگران وضعیت بودجه آمریکا هستند.»

آیرا اپشتاین، تحلیلگر باسابقه بازار طلا نیز معتقد است: «قیمت طلا پس از ثبت رکوردهای بی‌سابقه در سال 2011 میلادی، طی سال‌های اخیر در حالت تثبیت بوده است. به‌نظر من قیمت طلا در شرایط کنونی نیز همچنان دوران ثبات را طی می‌کند.از سوی دیگر، موسسه سرمایه‌گذاری «ام‌کی‌اس سوییس» نیز اعلام کرد: فضای کنونی سیاسی حاکم بر عرصه بین‌المللی مانع از افت شدید قیمت طلا در کوتاه‌مدت خواهد شد. افت قیمت طلا در روزهای گذشته موجب افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی می‌شود. تحلیلگران این موسسه بر این باورند که احتمال کاهش قیمت طلا در کوتاه‌مدت وجود دارد، ولی قیمت این فلز گرانبها با افت بیشتری روبه‌رو نخواهد شد.مذاکرات برگزیت رسما از روز دوشنبه آغاز شده و نگرانی‌های زیادی نسبت به نتایج این مذاکرات و روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود دارد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند تاثیر زیادی بر روند قیمت جهانی طلا خواهد داشت.از سوی دیگر نوسانات ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی و انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین نیز می‌تواند تاثیر مهمی بر قیمت طلا داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید