جدیدترین اخبار
۲۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰ اقتصادی کد خبر :369210

واگذاری بندر چابهار به هندی ها شایعه است

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمامی فعالیت های اپراتور هندی-ایرانی تحت نظر اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان انجام می گیرد.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده در برنامه چهارسو شبکه سه سیما درخصوص واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها اظهار داشت: هیچگاه بندر چابهار به هندی‌ها واگذار نشده است.

وی افزود: در واقع فعالیت‌های اپراتوری بخشی از بندر چابهار به یک اپراتوری هندی-ایرانی بر اساس توافقی در سال ۱۳۹۲ سپرده شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید در نظر داشت که اپراتوری اسکله های نفتی، معدنی و جنرال کارگو در اختیار حاکمیت و توسط سازمان بنادر و دریانوردی مدیریت می‌شود.

تقی زاده تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های اپراتور هندی-ایرانی تحت نظر اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در چارچوب سیاست‌ها و استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه‌های تخلیه و بارگیری، انبار داری و نگهداری از تجهیزات انجام می‌گیرد.

وی خبر واگذاری بندر چابهار را شایعه خواند و گفت:‌ سپردن بخشی از فعالیت‌های بنادر به یک اپراتور و سرمایه گذار خارجی امری رایج در دنیای امروز است و می‌توان به اقدام مشابه کشوری مختلف مانند آلمان و سوئد حتی قطر در منطقه خاورمیانه اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از این اقدام را استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی سایر کشورها خواند و گفت: با توجه به تجارت گندم بین هند و افغانستان در سال گذشته که بنا بر ترانزیت این محصول از خاک ایران شاهد رونق اقتصادی و ایجاد کسب‌وکار در منطقه چابهار بودیم، وقتی سرمایه‌گذار هندی درگیر فعالیت‌های اپراتوری شود به دلیل تلاش برای بازگشت سرمایه‌ در مدت کوتاه‌تر خود را موظف به عبور بار بیشتر از بندر چابهار خواهد دانست.

تقی زاده این اقدام وزیر راه و شهرسازی را یک ابتکار مدیریتی بسیار خوب در سطح بین‌المللی دانست که هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان از آن بهره‌ می‌برند.

وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و جایگاه بهره‌گیری از توان داخلی در این توافق‌ بیان کرد: همانطور که مردم مستحضر هستند هم اکنون اپراتورهای ایرانی در سایر بنادر کشور به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند اما در مورد بندر چابهار، هدف انگیزه دادن به طرف هندی برای عبور بار بیشتر از مسیر ترانزیتی ایران و کاهش هزینه‌های مختلف برای کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ‌با نگاهی به رفتار مشابه ایران در کشورهای ثروتمند جهان درمی یابیم که ‌آنها به دنبال توسعه ارتباطات و پایبند کردن سایر کشورها برای عبور جریان بار از داخل کشور خود هستند.

تقی‌زاده با اشاره به سهم این توافق در اشتغال‌زایی برای نیروی کار بومی یادآور شد: شرکت‌های خارجی به دلیل هزینه‌ بالای انتقال نیروی انسانی از کشور خود به پروژه‌های برون مرزی و همچنین درخواست دستمزدهای بیشتر از سوی آن‌ها، همواره از نیروی انسانی بومی اطراف همان پروژه استفاده می‌کنند که اشتغال‌زایی را در منطقه چابهار به همراه خواهد داشت.

Ad

روی خط خبر

  • ساعت رسمی کشور امشب یک‌ساعت به عقب کشیده می‌شود
  • رونمایی از پوستر انگلیسی «حمال طلا»
  • بایدها و نبایدها هنگام آتش‌سوزی منزل
  • راه‌اندازی ۲۲ خط «اتوبوس مدرسه» برای اولین بار
  • چرا شبکه‌های اجتماعی شما را افسرده می‌کنند؟
  • ۱۴ معاون و مدیری که باید از وزارت کار بروند
  • اتهامات عجیب کریمی قدوسی به دو عضو کابینه
  • اجناس محتکران هنوز وارد بازار نشده است/ به زودی قیمت‌ها می‌شکند
  • بنزین در ایران؛ ارزان‌تر از اسپانیا و گران‌تر از فرانسه
  • ادامه همکاری شرکت‌های کره‌ای با ایران/کره به نفت ایران وابسته است
  • عاشورا؛ منطق عملی چگونه زیستن/ خاورمیانه از کف آمریکا رفته است
  • از سوی ایران، درخواستی برای ملاقات با ترامپ مطرح نشده
  • فردا؛ پایان طرح تابستانی پلیس در جاده‌ها
  • اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی رژه هفته دفاع مقدس در جنوب تهران
  • فعالیت شبانه پرسنل سازمان پسماند برای رفت و روب شهر در ماه محرم
  • ساعات کاری کارمندان در دو هفته اول مهرماه شناور شد
  • وام‌های بی‌اثر مَسکن/ کاهش ۵۰ درصدی سهم مسکن از کل تسهیلات بانکی
  • فشارهای کاخ سفید نمی‌تواند روابط پارلمانی ایران وعراق راتخریب کند
  • بارش باران در ۵ استان / گرد و غبار در راه تهران و ۶ استان دیگر
  • تدوینگر «مخمصه» مایکل مان درگذشت
  • ریابکوف: آمریکا با تحریم روسیه با آتش بازی می‌کند
  • گزارش خدمات امداد و نجات هلال احمر در تاسوعا و عاشورا
  • از «کریستوفر نولان» تجلیل می‌شود
  • احتمال تولید دوباره «سینما و دوبله»
  • گردنبند همسر شاه بر گردن بازیگر هالیوودی
  • استخدام‌های بی‌ضابطه؛ یادگار قالیباف، چالش افشانی
  • علم‌الهدی: اگر مردم گوسفند شوند، فقط بخورند، بچرند و لذت ببرند، گوشت آنها را هم مستکبری که چوب به دست، بالای سرشان ایستاده، استفاده می‌کند
  • کمیته وزارتی اوپک و غیراوپک از نظر حقوقی حق تصمیم گیری ندارد
  • تلاش دستگاهها برای خروج از دایره شمول قانون «مدیریت خدمات کشوری»
  • روحانی ظلم آمریکا در جنگ اقتصادی و بدعهدی در برجام را تشریح کند