ایران به حشدالشعبی پول نداده است

    کد خبر :281708

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: گرچه گروه های زیادی تلاش کردند علیه حشدالشعبی شایعه پراکنی کنند و او را به دریافت پول از ایران متهم کنند که البته این ها شایعاتی است که خودشان هم جواب خودشان را دادند.

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با برنا، در خصوص انتخابات عراق گفت: انتخابات اخیر عراق با شرایط قبلی متفاوت است و باید واقع بینانه به مسایل این کشور توجه کرد. اکثر نیروهایی که برای شرکت در انتخابات تعیین شده اند، روابط خوب و مثبتی با جمهوری اسلامی ایران دارند اما حجم مشارکت مردم بالا نبود.

او ادامه داد: شاید یکی از دلایل بالا نبودن این حجم مشارکت اظهارات مرجعیت بزرگ شیعه است، که اعلام کردند؛ می توانید از این حق تان استفاده کنید یا استفاده نکنید. همچنین از آنجاییکه دولت های گذشته و تشکیلات حکومتی نتوانستند برای مردم اقدامات اساسی نظیر خدماتی، اشتغال، رفاه، بهداشت، مدارس و اموزش فراهم کنند، نتیجه اش کم رغبتی مردم به مشارکت در انتخابات شد. مهمترین دلیل عدم شرکت کردن مردم در انتخابات، فراهم نشدن خدمات مطلوب و عدم مبارزه با فساد است.

این کارشناس خاورمیانه در خصوص حضور حشدالشعبی در انتخابات افزود: حشدالشعبی شکست نخورده و آراء دوم در کشور را بدست آورده است. حشدالشعبی در مناطقی که سُنی نشین و کرد نشین هستند آراء خوب و بی سابقه ای به دست آورده است. در مناطق میانی مثل بغداد و استان های میانی و جنوب عراق هم حشدالشعبی توانسته موقعیت خیلی خوبی به دست آورد. گرچه گروه های زیادی تلاش کردند علیه حشدالشعبی شایعه پراکنی کنند و او را به دریافت پول از ایران متهم کنند که البته این ها شایعاتی است که خودشان هم جواب خودشان را دادند. ایران پول به کسی نمی دهد و این شایعات بی اساس بوده اما در بخشی از مردم عادی این شایعات بی تاثیر نبوده است.

زنگنه در خصوص پیشتاز بودن حزب مقتدی صدر گفت: گروهی که خارج از حاکمیت باشد شرایط اش با زمانی که وارد حاکمیت می شود و به صورت جدی مسئولیت پیدا می کند، فرق خواهد کرد. مقتدی صدر با توجه به سوابقی که از حمایت ایران دارد قطعا به صورت متعادل و مدبرانه تری نقش ایفا خواهد کرد و به مبارزه با فساد و انتصاب های فامیلی ادامه خواهد داد.

او تاکید کرد: قطعا مقتدی صدر به این نتیجه خواهد رسید که نیروهای مسلح وابسته به خودش هم باید تحت نظارت دولت و نخست وزیر آینده عراق قرار بگیرند.

زنگنه در پایان در خصوص پیروز انتخابات در بین احزاب مختلف در عراق بیان کرد: هیچ حزبی پیروزی مطلق نداشته و هیچ حزبی نمی تواند دولت را به تنهایی اداره کند و همه مجبور به ایجاد ائتلاف خواهند بود. با ایجاد ائتلاف صحنه و نقشه آینده عراق شکل خواهد گرفت. همه جریان های سیاسی در عراق ناگزیرند با رعایت خواسته های همه گروه ها، نیروها، مردم عراق و حتی همسایه های عراق من جمله ایران فعالیت داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید