آمریکا ۴۰ سال است اطلاع درستی از اوضاع ایران ندارد

    کد خبر :224235

مأمور سابق سازمان سیا با اشاره به اینکه آمریکا اطلاعات درستی از ایران ندارد گفت: آنچه از سیاست هسته ای جدید آمریکا خطرناکتر است، متقلب بودن رهبران اروپایی است.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روزهای گذشته از دکترین جدید هسته‌ای خود رونمایی کرد- سندی راهبردی که از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو دست‌نخورده باقی مانده بود و حالا هم به گونه‌ای مبهم و سوال‌برانگیز دستخوش تغییر شده است.

ابهام‌آمیزترین بخش این سند راهبردی، جایی است که کاربرد تسلیحات هسته ای را تنها در «شرایط فوق‌العاده» جایز می داند اما چارچوب معینی برای این شرایط به اصطلاح فوق‌العاده مشخص نمی‌کند و همین به پیچیدگی ماجرا می‌افزاید. از نکات قابل ملاحظه دیگر این سند می توان به استفاده از توان «حمله اول» (first strike) علیه مسکو یا حتی کشورهای به‌زعم آنها متخاصم غیرهسته‌ای اشاره نمود.

جهت رفع ابهامات دکترین هسته ای ترامپ، خبرنگار مهر گفتگویی با«رابرت دیوید استیل» از جاسوسان پیشین سازمان سیا و بنیانگذار مؤسسه «فعالیت اطلاعاتی سپاه دریائی» در آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*دکترین هسته ای جدید آمریکا چند روز پیش منتشر شد. این سند از سال ۲۰۱۰ تاکنون تغییر نکرده و حالا هم به گونه ای مبهم و سوال برانگیز دستخوش تغییر شده است. دلایل تغییرات جدید آن چیست؟

رئیس جمهور یا دروغ گفته یا رشوه گرفته یا به زور خواسته اش را برآورده نموده است. دکترین هسته ای جدید در مورد قرض گرفتن و هزینه کردن صدها میلیارد دلار است که فقط به جیب یک درصد از جمعیت آمریکا خواهد رفت.

*مهمترین تفاوت دکترین جدید و دکترین پیشین چیست؟

تفاوت آن این است که مقدار پولی که می خواهد صرف تولید تسلیحات شود دو برابر شده است- تسلیحاتی که هیچ کس نمی خواهد از آنها استفاده کند و ممکن است اصلا به کار گرفته نشوند. در واقع این دکترین روشی برای گرفتن پول از فقیر و واریز آن به جیب ثروتمندان یعنی همان یک درصد جمعیت آمریکاست.

*در دکترین جدید استفاده از تسلیحات هسته ای در شرایط فوق العاده مجاز است. برخی ابهامات در مورد این ماده وجود دارد. دقیقا چه شرایطی فوق العاده هستند؟

آمریکا در طولانی مدت نمی تواند پیروز جنگ ها شود. استفاده از تسلیحات هسته ای آخرین گزینه برای احمق ها و دیوانه هاست.

*آمریکا حمله اول را در ارتباط با روسیه مجاز می داند به این معنا که روح جنگ سرد بر دکترین جدید حکومت می کند. چرا آمریکا این رویکرد را در پیش گرفته است؟

تبلیغات و حماقت را با هزینه کردن یکی نکنید. سیاست واضح آمریکا هزینه کردن است نه ایجاد جنگ. این تنها مورد خوب و جدیدی است که ما در این زمینه داریم.

*دکترین جدید آمریکا در ارتباط با ایران را چگونه ارزیابی نموده و نکات جدید در مورد ایران چیست؟

آمریکا یک جامعه اطلاعاتی کاربردی نداشته و در مورد جهان واقعی اطلاعاتی ندارد. صهیونیست ها سیاست امنیت ملی آمریکا را با استفاده از تهدید و رشوه خواری کنترل می کنند. (برای مثال جفری اپساین و مسئله سوء استفاده جنسی از کودکان و رشوه دادن وی به اعضای کنگره) .

در این دکترین نکته جدیدی در ارتباط با ایران وجود نداشته و آمریکا در طی ۴۰ سال حکومت جمهوری اسلامی هنوز چیزی فرا نگرفته و مانند یک کودک عقب مانده در حال رشد است که بدون اینکه آگاهی داشته باشد و یا در مورد جهان واقعی و عواقب سوء رفتار خود اطلاعی داشته باشد بیشتر خطرناک می شود.

*«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان نگرانی عمیق خود را از دکترین هسته ای جدید آمریکا ابراز نموده و می گوید استراتژی ترامپ سیگنال اشتباه ارسال می کند همانطور که در طی روزهای جنگ سرد ارسال کرده بود و چالش جدی برای اروپا ایجاد خواهد کرد. در واقع نگرانی های خاص اتحادیه اروپا چیست؟

اتحادیه اروپا هرگز یک اتحادیه نبوده و همیشه یک کارتل بوده است. رهبران اتحادیه اروپا به همه شهروندان اتحادیه با انعقاد توافق بارسلونا خیانت کرده اند. به نظر می رسد رهبران کشورهای عربی به رهبران اتحادیه اروپا رشوه داده اند. تنها چیزی که خطرناک تر از سیاست هسته ای آمریکاست، متقلب بودن رهبران اروپایی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید