جدیدترین اخبار
۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶ اقتصادی کد خبر :21645

انتقال ۳ میلیون تن بار از جاده به ریل با ساخت راه آهن شیراز- بوشهر/ پایتخت گازی کشور به ریل متصل می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با اتصال راه ‌آهن شیراز به بوشهر، سالانه ۳ میلیون تن بار از جاده به ریل منتقل می شود، گفت: با امتداد راه آهن از بوشهر به عسلویه، پایتخت گازی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به راه آهن شیراز–بوشهر-عسلویه، اظهار داشت: راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه می تواند یکی از پروژه های مهم عمرانی و ترانزیتی کشور محسوب شود.

وی افزود: این محور ادامه راه آهن سراسری شمال به جنوب کشور است که از تهران، اصفهان، شیراز عبور می‌کند. برای این که ادامه این خط آهن از شیراز به سمت بوشهر توجیه اقتصادی پیدا کند باید این خط به بندر بوشهر متصل شود و در این صورت است که راه اهن شیراز- بوشهر اقتصادی خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در حال حاضر این راه آهن به شیراز رسیده است و نباید این پروژه رها و این خط آهن تنها به شیراز محدود شود و برای اقتصادی شدن این پروژه باید تا بندر بوشهر امتداد داشته باشد.

خادمی با تاکید بر این که راه آهن شیراز- بوشهر می تواند ترانزیت کریدور شمال به جنوب را محقق کند، اظهار داشت: چیزی حدود  ۴ تا ۵ میلیون تن بار در سال در بندر بوشهر ترخیص می شود و بندر بوشهر از بنادر مهم ترانزیتی کشورمان است. برای این که بتوانیم راه آهن شیراز را اقتصادی کنیم و بهره وری آن را افزایش دهیم این خط را باید به نزدیک ترین بندر  متصل کنیم که نزدیک ترین بندر، بندر بوشهر است.

وی با اشاره به مزیت های اتصال راه آهن شیراز- بوشهر گفت: با اتصال این خط به بندر بوشهر امکان انتقال سالانه ۳ میلیون تن بار از روی جاده به ریل به وجود می آید.  برآورد ما این است که در سال اول احداث این خط آهن، با توجه به اینکه شبکه جاده‌ای این منطقه مطلوب نیست ۵۰ درصد حمل و نقل ترانزیت از جاده به ریل منتقل می شود. همچنین برآورد کرده ایم که تا ۲۰ سال اینده دو برابر شدن این حجم بار یعنی ۶ میلیون تن از طریق خط آهن ترانزیت می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول خط آهن شیراز- بوشهر اظهار داشت: طول خط آهن از شیراز به بوشهر حدود ۴۴۰ کیلیومتر است و طول راه آهن بوشهر به عسلویه ۲۰۰ کیلومتر است.

خادمی با اشاره به توجیه اقتصادی اتصال راه آهن بوشهر به عسلویه تاکید کرد: عسلویه مرکز پایتخت گازی کشور است و عملا یک قطب اصلی پتروشیمی و گاز در کشورمان محسوب می شود و جزو منابع اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه تا کنون حمل و نقل کالا بر روی جاده تمرکز شده و لازم است که مراکز مهم اقتصادی به شبکه ریلی متصل شود و زمانی که خط آهن بوشهر به عسلویه می رسد امتداد این خط، اقتصادی  و منطقی خواهد بود.

وی درباره سرعت قطار راه آهن بوشهر و عسلویه گفت: سرعت مسیرهای جدیدی که طراحی و ساخته می شود در بخش مسافری  حداکثر  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش باری هم ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

خادمی تاکید کرد: حتی اگر سرعت این مسیر در بخش باری ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد هم قابل رقابت با حمل و نقل از روی جاده است.

وی درباره پیشرفت فیزیکی راه آهن شیراز به بوشهر گفت: از  ۴۴۰ کیلومتر راه اهن شیراز به بوشهر،  زیرساخت احداث راه اهن ۱۹۰ کیلومتر آن شروع به کار شده است. منابع اعتباری آن در سال های گذشته ضعیف بود و به هیمن دلیل سرعت کار در این  پروژه به کندی پیشرفته است و به دنبال تقویت منابع از طریق جذب فایناس برای ساخت این مسیر هستیم.

وبگردی

روی خط خبر

  • اشپیگل مدعی شد: آلمان در حال لابی با اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است
  • تماس تلفنی رئیس ستاد مشترک روسیه و آمریکا
  • عراق می تواند پلی برای ایجاد گفتمان بین کشورهای منطقه باشد
  • سرمایه‌گذاری امارات در توسعه انرژی
  • ارزش سهام عدالت ۳ برابر شد
  • آمریکا دچار خطای محاسباتی است؛ اگر از برجام خارج شود متوجه کار بسیار اشتباهش می شود
  • معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا وارد مصر شد
  • نیروهای آمریکا دیگر نباید در سوریه بمانند
  • مسکو: اتهامات واشنگتن به دمشق درباره تسلیحات شیمیایی بی‌اساس است
  • جنیدی: خواستار مشارکت بیشتر معاونت‌های حقوقی دستگاه‌ها هستیم
  • دادستان تهران خبرداد: دستگیری تعدادی از فروشندگان غیرمجاز ارز
  • جهانگیری در پوششی متفاوت و عجیب
  • سازمان محیط زیست موظف به منشأیابی ذرات معلق در کلانشهرهای آلوده است
  • استخدام دستفروشان در شهرداری تهران
  • پلمپ هفت ساختمان مشابه پلاسکو
  • وزیر دفاع خبر داد: دستور رهبری درباره فعالیت اقتصادی ارتش و سپاه
  • گرانترین نیاز مددجویان کمیته امداد
  • آموزش مواجه شدن با حوادث طبیعی در یک برنامه
  • آخرین وضعیت مسعود کیمیایی در بیمارستان پس از عمل جراحی
  • اعلام سریال های نوروزی صدا و سیما
  • داریوش ارجمند: بازی عرب‌نیا در «مختارنامه» را دوست نداشتم
  • سعید آل جابر مدعی دخالت ایران در یمن شد
  • موافقت آمریکا با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به بلژیک
  • نامه دادستان تهران به شهردار؛ مستندات فساد در شهرداری را ارائه کنید
  • روزانه ۹۰۰ هزار خودرو از اطراف وارد تهران می‌شود
  • درگذشت منوچهر پوراحمد بر اثر سکته قلبی
  • سوچی ۲۹ و ۳۰ ژانویه میزبان کنفرانس گفتکوی ملی سوریه
  • سفر نخست‌وزیر کردستان عراق به ایران
  • جنجال آفرینی های ترامپ، برجام را ضعیف کرده است؟ /کارشناس بین‌الملل: توافق هسته ای نیاز به غنی‌سازی دارد
  • تصاویر دیدنی از نمای زمستانی امروز شهر تهران