جدیدترین اخبار
۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶ اقتصادی کد خبر :21645

انتقال ۳ میلیون تن بار از جاده به ریل با ساخت راه آهن شیراز- بوشهر/ پایتخت گازی کشور به ریل متصل می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با اتصال راه ‌آهن شیراز به بوشهر، سالانه ۳ میلیون تن بار از جاده به ریل منتقل می شود، گفت: با امتداد راه آهن از بوشهر به عسلویه، پایتخت گازی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به راه آهن شیراز–بوشهر-عسلویه، اظهار داشت: راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه می تواند یکی از پروژه های مهم عمرانی و ترانزیتی کشور محسوب شود.

وی افزود: این محور ادامه راه آهن سراسری شمال به جنوب کشور است که از تهران، اصفهان، شیراز عبور می‌کند. برای این که ادامه این خط آهن از شیراز به سمت بوشهر توجیه اقتصادی پیدا کند باید این خط به بندر بوشهر متصل شود و در این صورت است که راه اهن شیراز- بوشهر اقتصادی خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در حال حاضر این راه آهن به شیراز رسیده است و نباید این پروژه رها و این خط آهن تنها به شیراز محدود شود و برای اقتصادی شدن این پروژه باید تا بندر بوشهر امتداد داشته باشد.

خادمی با تاکید بر این که راه آهن شیراز- بوشهر می تواند ترانزیت کریدور شمال به جنوب را محقق کند، اظهار داشت: چیزی حدود  ۴ تا ۵ میلیون تن بار در سال در بندر بوشهر ترخیص می شود و بندر بوشهر از بنادر مهم ترانزیتی کشورمان است. برای این که بتوانیم راه آهن شیراز را اقتصادی کنیم و بهره وری آن را افزایش دهیم این خط را باید به نزدیک ترین بندر  متصل کنیم که نزدیک ترین بندر، بندر بوشهر است.

وی با اشاره به مزیت های اتصال راه آهن شیراز- بوشهر گفت: با اتصال این خط به بندر بوشهر امکان انتقال سالانه ۳ میلیون تن بار از روی جاده به ریل به وجود می آید.  برآورد ما این است که در سال اول احداث این خط آهن، با توجه به اینکه شبکه جاده‌ای این منطقه مطلوب نیست ۵۰ درصد حمل و نقل ترانزیت از جاده به ریل منتقل می شود. همچنین برآورد کرده ایم که تا ۲۰ سال اینده دو برابر شدن این حجم بار یعنی ۶ میلیون تن از طریق خط آهن ترانزیت می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول خط آهن شیراز- بوشهر اظهار داشت: طول خط آهن از شیراز به بوشهر حدود ۴۴۰ کیلیومتر است و طول راه آهن بوشهر به عسلویه ۲۰۰ کیلومتر است.

خادمی با اشاره به توجیه اقتصادی اتصال راه آهن بوشهر به عسلویه تاکید کرد: عسلویه مرکز پایتخت گازی کشور است و عملا یک قطب اصلی پتروشیمی و گاز در کشورمان محسوب می شود و جزو منابع اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه تا کنون حمل و نقل کالا بر روی جاده تمرکز شده و لازم است که مراکز مهم اقتصادی به شبکه ریلی متصل شود و زمانی که خط آهن بوشهر به عسلویه می رسد امتداد این خط، اقتصادی  و منطقی خواهد بود.

وی درباره سرعت قطار راه آهن بوشهر و عسلویه گفت: سرعت مسیرهای جدیدی که طراحی و ساخته می شود در بخش مسافری  حداکثر  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش باری هم ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

خادمی تاکید کرد: حتی اگر سرعت این مسیر در بخش باری ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد هم قابل رقابت با حمل و نقل از روی جاده است.

وی درباره پیشرفت فیزیکی راه آهن شیراز به بوشهر گفت: از  ۴۴۰ کیلومتر راه اهن شیراز به بوشهر،  زیرساخت احداث راه اهن ۱۹۰ کیلومتر آن شروع به کار شده است. منابع اعتباری آن در سال های گذشته ضعیف بود و به هیمن دلیل سرعت کار در این  پروژه به کندی پیشرفته است و به دنبال تقویت منابع از طریق جذب فایناس برای ساخت این مسیر هستیم.

Ad

روی خط خبر

  • آسیب دیدن ۶۲ خانوار در پی وقوع طوفان در گلستان/ قربانی شدن یک نفر
  • کمبود شدید معلم تربیت‌بدنی در همدان
  • برگزاری عزاداری عاشورای حسینی در امنیت کامل
  • «برنده باش» تعطیل نمی‌شود، اصلاح می‌شود!
  • بحران آب چقدر جدی است؟
  • کشف توله پلنگ یک ماهه از خانه شکارچی غیرمجاز
  • تغییر ساعت رسمی کشور از فردا شب
  • از نبود نظارت‌های دقیق تا تعزیه‌ای که صاحب ندارد
  • چقدر باران در خراسان‌رضوی بارید؟
  • ۳ هکتار از اراضی میانکاله در آتش سوخت
  • بازگشایی تمامی محورهای مسدود شده در مازندران
  • ناراحتی بازیگر سرشناس از شوخی با عکسش
  • از کاهش سیل تا جذب توریست از طریق حفظ تالاب‌های شهری
  • اعلام آماده‌باش مدیریت بحران به ۳ شهرستان در مازندران
  • افت چشمگیر فروش گیشه‌های سینما
  • آیا قیمت ارز همچنان بالا خواهد رفت؟/ ندیمی: شرایط برای کنترل ارز در اختیار دولت نیست
  • آیا عمران خان ایران را به عربستان می فروشد؟
  • گزینه‌های ژاپن برای جایگزینی نفت ایران
  • خطر کاهش درآمد کشور از کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • دوعضو اوپک علیه ایران فعالیت‌ می‌کنند/ ترامپ فهمید نمی‌تواند تولید نفت ایران را صفر کند
  • جزئیاتی از طراحی نظام ارجاع داخلی برای بیماری‌های مزمن سالمندان
  • گشت زنی محسوس و نامحسوس کلانتری‌ها در اطراف مدارس/ برخورد با ایجاد مزاحمت برای دانش آموزان
  • ریابکوف: ایران حق دارد که سیستم موشکی‌ ارتقا دهد
  • دلیل عدم حضور زنگنه در نشست اوپک
  • پالایشگاه‌های هندی پول واردات نفت ایران را به روپیه پرداخت می‌کنند
  • گشت زنی پلیس‌های افتخاری در معابر تهران
  • رگبار باران در جنوب و شرق کشور/ از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنید
  • خرم: می‌خواهند از دیدارهای ظریف و کری پیراهن عثمان درست کنند/ همه فهمیده‌اند FATF یک نهاد آمریکایی نیست
  • برپایی خیمه‌های سلامت در هیات‌های عزاداری شمیرانات
  • ۳ نشست سری در ابوظبی برای از بین بردن مسئله فلسطین / امارات و عربستان پیشگام همکاری با ترامپ