جدیدترین اخبار
۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶ اقتصادی کد خبر :21645

انتقال ۳ میلیون تن بار از جاده به ریل با ساخت راه آهن شیراز- بوشهر/ پایتخت گازی کشور به ریل متصل می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با اتصال راه ‌آهن شیراز به بوشهر، سالانه ۳ میلیون تن بار از جاده به ریل منتقل می شود، گفت: با امتداد راه آهن از بوشهر به عسلویه، پایتخت گازی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به راه آهن شیراز–بوشهر-عسلویه، اظهار داشت: راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه می تواند یکی از پروژه های مهم عمرانی و ترانزیتی کشور محسوب شود.

وی افزود: این محور ادامه راه آهن سراسری شمال به جنوب کشور است که از تهران، اصفهان، شیراز عبور می‌کند. برای این که ادامه این خط آهن از شیراز به سمت بوشهر توجیه اقتصادی پیدا کند باید این خط به بندر بوشهر متصل شود و در این صورت است که راه اهن شیراز- بوشهر اقتصادی خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در حال حاضر این راه آهن به شیراز رسیده است و نباید این پروژه رها و این خط آهن تنها به شیراز محدود شود و برای اقتصادی شدن این پروژه باید تا بندر بوشهر امتداد داشته باشد.

خادمی با تاکید بر این که راه آهن شیراز- بوشهر می تواند ترانزیت کریدور شمال به جنوب را محقق کند، اظهار داشت: چیزی حدود  ۴ تا ۵ میلیون تن بار در سال در بندر بوشهر ترخیص می شود و بندر بوشهر از بنادر مهم ترانزیتی کشورمان است. برای این که بتوانیم راه آهن شیراز را اقتصادی کنیم و بهره وری آن را افزایش دهیم این خط را باید به نزدیک ترین بندر  متصل کنیم که نزدیک ترین بندر، بندر بوشهر است.

وی با اشاره به مزیت های اتصال راه آهن شیراز- بوشهر گفت: با اتصال این خط به بندر بوشهر امکان انتقال سالانه ۳ میلیون تن بار از روی جاده به ریل به وجود می آید.  برآورد ما این است که در سال اول احداث این خط آهن، با توجه به اینکه شبکه جاده‌ای این منطقه مطلوب نیست ۵۰ درصد حمل و نقل ترانزیت از جاده به ریل منتقل می شود. همچنین برآورد کرده ایم که تا ۲۰ سال اینده دو برابر شدن این حجم بار یعنی ۶ میلیون تن از طریق خط آهن ترانزیت می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول خط آهن شیراز- بوشهر اظهار داشت: طول خط آهن از شیراز به بوشهر حدود ۴۴۰ کیلیومتر است و طول راه آهن بوشهر به عسلویه ۲۰۰ کیلومتر است.

خادمی با اشاره به توجیه اقتصادی اتصال راه آهن بوشهر به عسلویه تاکید کرد: عسلویه مرکز پایتخت گازی کشور است و عملا یک قطب اصلی پتروشیمی و گاز در کشورمان محسوب می شود و جزو منابع اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه تا کنون حمل و نقل کالا بر روی جاده تمرکز شده و لازم است که مراکز مهم اقتصادی به شبکه ریلی متصل شود و زمانی که خط آهن بوشهر به عسلویه می رسد امتداد این خط، اقتصادی  و منطقی خواهد بود.

وی درباره سرعت قطار راه آهن بوشهر و عسلویه گفت: سرعت مسیرهای جدیدی که طراحی و ساخته می شود در بخش مسافری  حداکثر  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش باری هم ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

خادمی تاکید کرد: حتی اگر سرعت این مسیر در بخش باری ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد هم قابل رقابت با حمل و نقل از روی جاده است.

وی درباره پیشرفت فیزیکی راه آهن شیراز به بوشهر گفت: از  ۴۴۰ کیلومتر راه اهن شیراز به بوشهر،  زیرساخت احداث راه اهن ۱۹۰ کیلومتر آن شروع به کار شده است. منابع اعتباری آن در سال های گذشته ضعیف بود و به هیمن دلیل سرعت کار در این  پروژه به کندی پیشرفته است و به دنبال تقویت منابع از طریق جذب فایناس برای ساخت این مسیر هستیم.

وبگردی

روی خط خبر

  • مرزهای کرمانشاه بالاترین حجم صادرات به عراق را دارد
  • سیاهچاله ترامپیسم
  • وضع تعرفه بر کالاهای آمریکائی از ۲ روز آینده اجرائی می‌شود
  • پارلمان مقدونیه توافق تغییر نام این کشور را تصویب کرد
  • پیشنهاد مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی پذیرش حقارت است
  • افشاگری آسوشیتدپرس درباره شکنجه و تعرض جنسی به زندانیان یمنی توسط افسران اماراتی
  • ترامپ عکس‌های “اون” را جای ماکرون گذاشت
  • زاخارووا: حضور خارجی در سوریه مانعی در برابر راه حل سیاسی است
  • عربستان دو فعال زن دیگر را بازداشت کرد
  • فقط نام یک اصلاح‌طلب در لیست ۱۰۰ نفره مذاکره با آمریکاست
  • نماینده آبادان فروش آب در این شهر را تکذیب کرد
  • ارایه درخواست اعاده دادرسی برای پرونده مرتضوی
  • همکاری‌های اقتصادی و فناوری ایران و اروپا بررسی می‌شود
  • شیر از مهر امسال در مدارس توزیع می‌شود
  • خبر مهم واعظی؛ شخصیت های جدید در راه کابینه
  • جزییات ثبت‌نام کارت‌بلیت خبرنگاران/ ۶ تیر آخرین مهلت ثبت‌نام
  • آیا میان علی لاریجانی و جامعه مدرسین اختلاف افتاده است؟
  • جام جهانی با اقتصاد روسیه چه می‌کند؟
  • همتی انتصاب بعنوان «سفیر ایران در چین» را تایید کرد
  • قیمت انواع سکه افزایش یافت
  • ممنوعیت هر گونه ساخت و ساز ثابت در تالاب استیل آستارا
  • آتش بس در ۲۴ ساعت گذشته ۸ بار در استانهای سوری نقض شده است
  • ناو بالگردبر «خارک» به ماموریت دریانوردی اعزام شد
  • مدرسه “معین” تعطیل شد/مدیر آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران استعفاء داد
  • پیروزی نیروهای مدافع یمن قریب الوقوع است
  • جزئیات نامه‌نگاری کاغذی وزیر صنعت با معاون اول
  • فتاح: همه دستگاه‌ها برای ریشه‌کنی فقر پای کار هستند
  • سینماها چند بلیت برای بازی دوم ایران فروختند؟
  • ۹۵ درصد جایگاه‌های سوخت تهران ممتاز هستند
  • گمرکات تخصصی برای ترخیص بدلیجات معرفی شد