جدیدترین اخبار
۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹ اقتصادی کد خبر :150335

فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نهایی شد

مسأله فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تحت تأثیر مواضع و سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در محافل رسانه‌ای و اقتصادی محل بحث شده است.
در این زمینه یکی از خبرگزاری‌ها ادعا کرد که چون دولت نتوانسته است در مذاکره با فاینانسورهای بین‌المللی به توافقی برای تأمین مالی خرید این هواپیماها دست پیدا کند، شرکت ایرباس هواپیماهای متعلق به ایران ایر را به‌سایر متقاضیان ایرباس فروخته است. مسأله‌ای که با تکذیب قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل مواجه شده است. اصغر فخریه کاشان اعلام کرد که ادعای فوق شایعه‌ای بیش نیست و یک دروغ رسانه‌ای است. فخریه کاشان در خصوص وضعیت فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ گفت: فاینانس‌ها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بسر می‌برد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است. وی در خصوص تاریخ ورود هواپیماها هم اضافه کرد: زمان‌بندی ورود هواپیماها طبق قرارداد است و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل داده خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، پیش از این یک رسانه داخلی در گزارشی مدعی شده بود که ایرباس تصمیم گرفته در پایان خط تولید محصولات خود، رجیستر هواپیماهای ۳۲۰ A سفارش داده شده از سوی ایران را به شرکت‌های هواپیمایی دیگری تغییر دهد. این رسانه در این خصوص نوشت: با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳۲۰ بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای فروش به ایران کاندید کرده بود را بتازگی به کشورهای دیگری فروخته است. شرکت‌های ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباس‌های ۳۲۰ ایران هستند که به‌دلیل عدم تأمین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکت‌های هواپیمایی غیر ایرانی را روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.

ادعای این رسانه در حالی مطرح می‌شود که اصولاً هواپیماها در مرحله بعد از تولید، رجیستر خواهند شد و تا وقتی که بحث انتقال مالکیت آنها به شرکت‌های هواپیمایی نهایی نشود به‌نام هیچ شرکت یا کشوری ثبت نخواهند شد. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه هواپیماهایی که هنوز متعلق به ایران ایر نبوده و بحث ساخت و انتقال مالکیت آنها مطرح نشده است، به شرکت‌ها و کشورهای دیگر فروخته شدند؟

هرچند تحریم‌های صنعت هوایی ایران به مدت‌ها قبل از مسائل هسته‌ای بازمی‌گشت اما در جریان مذاکرات، طرف ایرانی توانست بندهایی را به برجام اضافه کند که تحریم‌ها در حوزه هوایی را نیز تحت تأثیر خود قرار داد؛ موضوعی که به بازگشت غول‌های هوایی جهان به آسمان ایران منجر شد. این هواپیماها که تحویل آنها از ماه‌های پس از انعقاد برجام شروع شد و در جریان روندی ۱۰ ساله به ناوگان کشور می‌پیوندند، می‌توانند در مقاصد کوتاه و البته سفرهای طولانی به کار بیایند.

مهر ماه ۹۶ بود که دو هواپیمای ATR جدید هما وارد کشور شد و به این ترتیب تعداد هواپیماهایی که بعد از برجام خریداری و وارد کشور شد به ۹عدد رسید. از این تعداد هواپیما ۳ فروند مربوط به ایرباس است (یک فروند A321 و دو فروند A330) و ۶ فروند دیگر هم هواپیماهای‌ای تی آر هستند که که قرار است ۱۴ فروند دیگر از این هواپیماهای‌ ای تی آر تا پایان سال ۲۰۱۸ وارد ناوگان هوایی ایران شوند.

یکی از بندهای مهم توافق هسته‌ای رفع تحریم از صنعت هوایی کشور بود. بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ هواپیمای بویینگ و ۲۰ هواپیمای ATR بسته شد.

وبگردی

روی خط خبر

  • پسر بامزه خواننده معروف پاپ/عکس
  • نظر مشاور رئیس جمهور در مورد نمایش «الیورتوئیست»
  • بازیگران بیکار سینما راهی تئاتر می‌شوند
  • پیشنهاد حسین شریعتمداری: انصارالله نفتکش‌های عربستان را در خلیج عدن و دریای سرخ بزند / این هدف در آینده نزدیک تحقق پیدا خواهد کرد
  • آیا سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد بر می‌گردد؟
  • “زندان‌های کره‌شمالی مثل کمپ‌های نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است”
  • پرونده نازنین زاغری؛ ظرفیت امتیازگیری ایران از انگلیس را دارد؟
  • سرگیجه مسئولان پیرامون قانونی که طی ۸۰ سال تنها پس‌رفت داشته!
  • علت مشاجره نمایندگان خوزستان با عیسی کلانتری چه بود؟
  • لایحه بودجه مجموعه‌ای از سیاست‌های متناقض است/ مدیران اقتصادی اصلا توانایی مدیریت بحران را ندارند
  • تست جاده پژو ۵۰۸ در تهران
  • هر قیمت جدیدی که برای بنزین اعلام می‌شود کذب محض است
  • یک تاجر دیگر ترک به دور زدن تحریم های ایران متهم شد
  • مانیکور و جادوگر در آرایشگاه های مردانه تهران
  • آمار ۵۰ درصدی خودزنی دختران دانش آموز
  • نامه دانشجویان به جهانگیری: اژه ای آمد تو هم بیا!/عکس
  • چالش «پروانه ازدواج» زنان ایرانی با اتباع خارجی
  • خوانساری: در عوارض خروج بدسلیقگی شد
  • کارتن‌ خواب‌ ها در فصل سرما به جنوب می‌روند
  • واشنگتن‌ تایمز: ترامپ احتمالا از برجام خارج شود
  • تاثیر افزایش عوارض خروج از کشور بر درآمد دولت
  • غزالی: انیمیشن ایران، نیروی متخصص کم ندارد
  • ساخت فیلم زندگی نویسنده رمان های «هری پاتر»
  • رقابت ۱۰ اثر در شاخه فیلم کوتاه اسکار
  • «پرسه در احوالات تِرون و تِرونیا» به یاد مرتضی احمدی
  • حذف کنکور در دستور کار وزارت علوم
  • آغاز ثبت‌نام رزمندگان برای کسرخدمت‌های جدید سربازی از امروز
  • از سوی دادگاهی آمریکایی یک تاجر ترک به تجارت غیرقانونی با ایران متهم شد
  • تکذیب وقوع تنش در جلسه شورایی‌ها و نجفی
  • دولت مالک محیط زیست نیست/قوانین زیست‌محیطی بازنگری نشده است