جدیدترین اخبار
۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹ اقتصادی کد خبر :150335

فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نهایی شد

مسأله فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تحت تأثیر مواضع و سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در محافل رسانه‌ای و اقتصادی محل بحث شده است.
در این زمینه یکی از خبرگزاری‌ها ادعا کرد که چون دولت نتوانسته است در مذاکره با فاینانسورهای بین‌المللی به توافقی برای تأمین مالی خرید این هواپیماها دست پیدا کند، شرکت ایرباس هواپیماهای متعلق به ایران ایر را به‌سایر متقاضیان ایرباس فروخته است. مسأله‌ای که با تکذیب قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل مواجه شده است. اصغر فخریه کاشان اعلام کرد که ادعای فوق شایعه‌ای بیش نیست و یک دروغ رسانه‌ای است. فخریه کاشان در خصوص وضعیت فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ گفت: فاینانس‌ها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بسر می‌برد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است. وی در خصوص تاریخ ورود هواپیماها هم اضافه کرد: زمان‌بندی ورود هواپیماها طبق قرارداد است و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل داده خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، پیش از این یک رسانه داخلی در گزارشی مدعی شده بود که ایرباس تصمیم گرفته در پایان خط تولید محصولات خود، رجیستر هواپیماهای ۳۲۰ A سفارش داده شده از سوی ایران را به شرکت‌های هواپیمایی دیگری تغییر دهد. این رسانه در این خصوص نوشت: با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳۲۰ بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای فروش به ایران کاندید کرده بود را بتازگی به کشورهای دیگری فروخته است. شرکت‌های ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباس‌های ۳۲۰ ایران هستند که به‌دلیل عدم تأمین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکت‌های هواپیمایی غیر ایرانی را روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.

ادعای این رسانه در حالی مطرح می‌شود که اصولاً هواپیماها در مرحله بعد از تولید، رجیستر خواهند شد و تا وقتی که بحث انتقال مالکیت آنها به شرکت‌های هواپیمایی نهایی نشود به‌نام هیچ شرکت یا کشوری ثبت نخواهند شد. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه هواپیماهایی که هنوز متعلق به ایران ایر نبوده و بحث ساخت و انتقال مالکیت آنها مطرح نشده است، به شرکت‌ها و کشورهای دیگر فروخته شدند؟

هرچند تحریم‌های صنعت هوایی ایران به مدت‌ها قبل از مسائل هسته‌ای بازمی‌گشت اما در جریان مذاکرات، طرف ایرانی توانست بندهایی را به برجام اضافه کند که تحریم‌ها در حوزه هوایی را نیز تحت تأثیر خود قرار داد؛ موضوعی که به بازگشت غول‌های هوایی جهان به آسمان ایران منجر شد. این هواپیماها که تحویل آنها از ماه‌های پس از انعقاد برجام شروع شد و در جریان روندی ۱۰ ساله به ناوگان کشور می‌پیوندند، می‌توانند در مقاصد کوتاه و البته سفرهای طولانی به کار بیایند.

مهر ماه ۹۶ بود که دو هواپیمای ATR جدید هما وارد کشور شد و به این ترتیب تعداد هواپیماهایی که بعد از برجام خریداری و وارد کشور شد به ۹عدد رسید. از این تعداد هواپیما ۳ فروند مربوط به ایرباس است (یک فروند A321 و دو فروند A330) و ۶ فروند دیگر هم هواپیماهای‌ای تی آر هستند که که قرار است ۱۴ فروند دیگر از این هواپیماهای‌ ای تی آر تا پایان سال ۲۰۱۸ وارد ناوگان هوایی ایران شوند.

یکی از بندهای مهم توافق هسته‌ای رفع تحریم از صنعت هوایی کشور بود. بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ هواپیمای بویینگ و ۲۰ هواپیمای ATR بسته شد.

وبگردی

روی خط خبر

  • صداوسیما چوب ماهیگیری را با آنتن جاسوسی اشتباه گرفت!
  • از دیدار نماینده ترامپ با بارزانی تا رایزنی های سردار سلیمانی در بغداد؛ ایران و آمریکا هریک به دنبال چه دولتی در عراق هستند؟
  • عرضه شیل‌اویل و اوپک می‌تواند قیمت نفت را تعدیل کند
  • عملیات حفاری بدون دریافت پوشش بیمه‌ای ممنوع می‌شود
  • اصلاحات «محمد بن سلمان» در عربستان؛ توسعه نامتقارن داخلی و خارجی
  • در صورت تحریم‌های آمریکا از شرکت‌های اروپایی محافظت می‌کنیم
  • وزارت دفاع تاجیکستان خواستار فارسی سازی درجات نظامی شد
  • ۲۰ روز استراحت مطلق برای خواننده هوروش‌بند
  • رسوایی بده بستان ترامپ با شاهزادگان پولدار عرب
  • آینده خودروهای هیبریدی، منتظر تصمیم مجلس
  • پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان کشوری ظرف ماه آینده/حقوق اردیبهشت امروز واریز می‌شود
  • گزارشی از وضعیت حاشیه‌نشینی، اعتیاد و طلاق جوانان
  • پیش‌بینی سیف از آینده دلار ۴۲۰۰ تومانی: تا پایان سال جاری، ۵ تا ۶ درصد تغییر ایجاد شود
  • پوتین: اگر آمریکا در برابر پروژه گازی آلمان-روسیه بایستد، مقابله می‌کنیم
  • صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری صنعت برق به عراق و افغانستان
  • فعالان حقوقی عربستانی در صورت محکومیت با حکم اعدام مواجه می‌شوند
  • ماکرون به روسیه سفر می‌کند
  • بورس سبزپوش شد
  • بدعهدی آمریکا در بیانیه‌های الجزایر
  • عدم مذاکره آمریکا با طالبان باعث ادامه جنگ خونین افغانستان می شود
  • زاسپکین: ما با تروریسم در سوریه در کنار ایران و حزب الله می‌جنگیم
  • بروکسل پرداخت غرامت به شرکت های مرتبط با ایران را بررسی می کند
  • خشکسالی دامن مازندران را می گیرد؟
  • نامه گلایه آمیز حزب صادق خرازی به عارف
  • تلفیق هنر و ورزش در قالب جام جهانی ۲۰۱۸
  • مطهری:مذاکره با دفتر رهبری درباره FATF
  • شهردار کرج باز هم انتخاب نشد!
  • ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت شد
  • احتمال دردسرساز شدن انتقال آب سد میاندواب به دریاچه ارومیه
  • درخواست سوریه از مسکو برای اعزام معلم زبان روسی