جدیدترین اخبار
۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹ اقتصادی کد خبر :150335

فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نهایی شد

مسأله فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تحت تأثیر مواضع و سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در محافل رسانه‌ای و اقتصادی محل بحث شده است.
در این زمینه یکی از خبرگزاری‌ها ادعا کرد که چون دولت نتوانسته است در مذاکره با فاینانسورهای بین‌المللی به توافقی برای تأمین مالی خرید این هواپیماها دست پیدا کند، شرکت ایرباس هواپیماهای متعلق به ایران ایر را به‌سایر متقاضیان ایرباس فروخته است. مسأله‌ای که با تکذیب قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل مواجه شده است. اصغر فخریه کاشان اعلام کرد که ادعای فوق شایعه‌ای بیش نیست و یک دروغ رسانه‌ای است. فخریه کاشان در خصوص وضعیت فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ گفت: فاینانس‌ها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بسر می‌برد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است. وی در خصوص تاریخ ورود هواپیماها هم اضافه کرد: زمان‌بندی ورود هواپیماها طبق قرارداد است و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل داده خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، پیش از این یک رسانه داخلی در گزارشی مدعی شده بود که ایرباس تصمیم گرفته در پایان خط تولید محصولات خود، رجیستر هواپیماهای ۳۲۰ A سفارش داده شده از سوی ایران را به شرکت‌های هواپیمایی دیگری تغییر دهد. این رسانه در این خصوص نوشت: با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳۲۰ بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای فروش به ایران کاندید کرده بود را بتازگی به کشورهای دیگری فروخته است. شرکت‌های ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباس‌های ۳۲۰ ایران هستند که به‌دلیل عدم تأمین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکت‌های هواپیمایی غیر ایرانی را روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.

ادعای این رسانه در حالی مطرح می‌شود که اصولاً هواپیماها در مرحله بعد از تولید، رجیستر خواهند شد و تا وقتی که بحث انتقال مالکیت آنها به شرکت‌های هواپیمایی نهایی نشود به‌نام هیچ شرکت یا کشوری ثبت نخواهند شد. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه هواپیماهایی که هنوز متعلق به ایران ایر نبوده و بحث ساخت و انتقال مالکیت آنها مطرح نشده است، به شرکت‌ها و کشورهای دیگر فروخته شدند؟

هرچند تحریم‌های صنعت هوایی ایران به مدت‌ها قبل از مسائل هسته‌ای بازمی‌گشت اما در جریان مذاکرات، طرف ایرانی توانست بندهایی را به برجام اضافه کند که تحریم‌ها در حوزه هوایی را نیز تحت تأثیر خود قرار داد؛ موضوعی که به بازگشت غول‌های هوایی جهان به آسمان ایران منجر شد. این هواپیماها که تحویل آنها از ماه‌های پس از انعقاد برجام شروع شد و در جریان روندی ۱۰ ساله به ناوگان کشور می‌پیوندند، می‌توانند در مقاصد کوتاه و البته سفرهای طولانی به کار بیایند.

مهر ماه ۹۶ بود که دو هواپیمای ATR جدید هما وارد کشور شد و به این ترتیب تعداد هواپیماهایی که بعد از برجام خریداری و وارد کشور شد به ۹عدد رسید. از این تعداد هواپیما ۳ فروند مربوط به ایرباس است (یک فروند A321 و دو فروند A330) و ۶ فروند دیگر هم هواپیماهای‌ای تی آر هستند که که قرار است ۱۴ فروند دیگر از این هواپیماهای‌ ای تی آر تا پایان سال ۲۰۱۸ وارد ناوگان هوایی ایران شوند.

یکی از بندهای مهم توافق هسته‌ای رفع تحریم از صنعت هوایی کشور بود. بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ هواپیمای بویینگ و ۲۰ هواپیمای ATR بسته شد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • نشانه‌هایی از تغییر استراتژی عربستان در منطقه/ پایان بحران‌های یمن و قطر نزدیک است؟
  • اتحادیه اروپا تحریم برخی ایرانیان را بررسی می‌کند
  • سفر گروه مذاکره کننده سوخو برای معرفی هواپیماهای روسی به ایران
  • رئیس قوه قضاییه: مسئولان نباید سخنانی دوپهلو به زبان بیاورند که مانند خنجر به قلب نظام فرو برود
  • درآمد دولت دست کم دو برابر و نیم افزایش پیدا کرده است؛ افزایش حقوق‌ها باید منطقی‌تر شود/ بسته‌های حمایتی دولتی، جبران خسارات وارده را نمی‌کند
  • نظامیان وابسته به شیخ نشین‌ها در حومه دیرالزور
  • روحانی افشاگر بازداشت شد
  • موگرینی: نمی‌توانیم برای راه‌اندازی کانال مالی با ایران تاریخ مشخص کنیم؛ اما این ساختار «هرچه زودتر» باید راه‌اندازی شود
  • زنی که از جنایت تکان دهنده داعش پرده برداشت
  • پیش نویس توافق برگزیت متعادل و منصفانه است
  • ترزا می: توافق «برگزیت» در مرحله پایانی خود قرار دارد
  • پوتین وارد استانبول شد
  • اعلام نظر پزشکی قانونی درباره مرگ مدیرعامل تامین اجتماعی
  • ظریف: ایران از ابتکارات صلح در افغانستان حمایت می کند
  • اجلاس اپک بی‌نتیجه ماند
  • سرقتی از خزانه بانک پاسارگاد انجام نشده است
  • رویارویی دلار با چشم‌انداز مبهم افزایش نرخ بهره
  • هدیه تهرانی، بهترین بازیگر زن جشنواره تورنتو
  • پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره رعد و برق و آبگرفتگی معابر عمومی
  • در دیدار ظریف و جرمی هانت چه گذشت / از گفتگو درباره “سازوکار مالی اروپا” تا موضوع “پایان جنگ در یمن”
  • یک اقتصاددان: طیب‌نیا نقشی در تیم اقتصادی دولت ندارد
  • “کاهش بی‌سابقه” کشت مواد مخدر در افغانستان
  • جوایز اسکار افتخاری اعطاء شد
  • اجرای اقدامات جدید برای خوشایندسازی سربازی
  • دهیار متخلف در چهارمحال و بختیاری مقاله زیست‌محیطی می‌نویسد
  • ‏احتمال تاسیس کانال بانکی بین اروپا و ایران در فرانسه
  • ملک سلمان: از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان جنگ در یمن حمایت می‌کنیم
  • ترمز دلار کشیده شد
  • تمایل ایران به واردت سه محصول کشاورزی از اتحادیه اروپا
  • جاماندگان دریافت بسته‌های حمایتی چه کنند؟
  • Ad