جدیدترین اخبار
۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹ اقتصادی کد خبر :150335

فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نهایی شد

مسأله فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تحت تأثیر مواضع و سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در محافل رسانه‌ای و اقتصادی محل بحث شده است.
در این زمینه یکی از خبرگزاری‌ها ادعا کرد که چون دولت نتوانسته است در مذاکره با فاینانسورهای بین‌المللی به توافقی برای تأمین مالی خرید این هواپیماها دست پیدا کند، شرکت ایرباس هواپیماهای متعلق به ایران ایر را به‌سایر متقاضیان ایرباس فروخته است. مسأله‌ای که با تکذیب قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل مواجه شده است. اصغر فخریه کاشان اعلام کرد که ادعای فوق شایعه‌ای بیش نیست و یک دروغ رسانه‌ای است. فخریه کاشان در خصوص وضعیت فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ گفت: فاینانس‌ها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد بسر می‌برد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است. وی در خصوص تاریخ ورود هواپیماها هم اضافه کرد: زمان‌بندی ورود هواپیماها طبق قرارداد است و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل داده خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، پیش از این یک رسانه داخلی در گزارشی مدعی شده بود که ایرباس تصمیم گرفته در پایان خط تولید محصولات خود، رجیستر هواپیماهای ۳۲۰ A سفارش داده شده از سوی ایران را به شرکت‌های هواپیمایی دیگری تغییر دهد. این رسانه در این خصوص نوشت: با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳۲۰ بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای فروش به ایران کاندید کرده بود را بتازگی به کشورهای دیگری فروخته است. شرکت‌های ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباس‌های ۳۲۰ ایران هستند که به‌دلیل عدم تأمین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکت‌های هواپیمایی غیر ایرانی را روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.

ادعای این رسانه در حالی مطرح می‌شود که اصولاً هواپیماها در مرحله بعد از تولید، رجیستر خواهند شد و تا وقتی که بحث انتقال مالکیت آنها به شرکت‌های هواپیمایی نهایی نشود به‌نام هیچ شرکت یا کشوری ثبت نخواهند شد. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه هواپیماهایی که هنوز متعلق به ایران ایر نبوده و بحث ساخت و انتقال مالکیت آنها مطرح نشده است، به شرکت‌ها و کشورهای دیگر فروخته شدند؟

هرچند تحریم‌های صنعت هوایی ایران به مدت‌ها قبل از مسائل هسته‌ای بازمی‌گشت اما در جریان مذاکرات، طرف ایرانی توانست بندهایی را به برجام اضافه کند که تحریم‌ها در حوزه هوایی را نیز تحت تأثیر خود قرار داد؛ موضوعی که به بازگشت غول‌های هوایی جهان به آسمان ایران منجر شد. این هواپیماها که تحویل آنها از ماه‌های پس از انعقاد برجام شروع شد و در جریان روندی ۱۰ ساله به ناوگان کشور می‌پیوندند، می‌توانند در مقاصد کوتاه و البته سفرهای طولانی به کار بیایند.

مهر ماه ۹۶ بود که دو هواپیمای ATR جدید هما وارد کشور شد و به این ترتیب تعداد هواپیماهایی که بعد از برجام خریداری و وارد کشور شد به ۹عدد رسید. از این تعداد هواپیما ۳ فروند مربوط به ایرباس است (یک فروند A321 و دو فروند A330) و ۶ فروند دیگر هم هواپیماهای‌ای تی آر هستند که که قرار است ۱۴ فروند دیگر از این هواپیماهای‌ ای تی آر تا پایان سال ۲۰۱۸ وارد ناوگان هوایی ایران شوند.

یکی از بندهای مهم توافق هسته‌ای رفع تحریم از صنعت هوایی کشور بود. بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ هواپیمای بویینگ و ۲۰ هواپیمای ATR بسته شد.

وبگردی

روی خط خبر

  • برای عامل شهادت سه نفر از مأموران ناجا با اتوبوس، به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر شد / نامبرده به قتل مأموران اعتراف کرده
  • نتانیاهو: برجام ایران را جسورتر کرده است
  • کنایه‌های جلیلی درباره بی نظمی حضور روحانی در جلسات مجمع
  • هواپیمای تهران – شاهرود در شاهرود فرود نیامد
  • واکنش مدیرعامل آسمان به پیدا شدن جعبه سیاه
  • ۳۳ هزار نفر در قم بی‌سوادند
  • اصرار خانواده جانباختگان برای توقف عملیات جست‌وجوی پیکرها
  • مانی حقیقی، جوکر سینماگران ایرانی است!
  • نیاز ۴۱۰۰ میلیارد تومانی برای تأمین خدمات پایدار در مسکن مهر
  • میوه‌هایی که زندگیتان را تغییر می‌دهند
  • دادستان کل: از رییس‌جمهور انتظار داریم هیاتی برای شناسایی عناصر نفوذی و دوتابعیتی‌ها تشکیل شود
  • امضای توافقات مرزبانی پنج کشور حاشیه خزر در آینده نزدیک
  • افشاگری درباره هزینه‌ گزافی که خواهر رهبر کره‌شمالی روی دست کره جنوبی گذاشت
  • زیباکلام به تندروها: وقتی رهبری قائل به انتقاد از خودشان هستند چرا از مجلس وشورای نگهبان انتقاد نکنیم؟
  • راه اندازی دپارتمان ویژه در شهرداری تهران برای جذب سرمایه گذاری خارجی
  • خانم بازیگر ؛ در نقش مادر مجری‌ مشهور
  • نامه ۲۰۰ نماینده مجلس به رهبر انقلاب
  • زندگی ماری کوری در دستان کارگردان ایرانی!
  • پرداخت ۶۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی طی روزهای آینده
  • «تیغ و ترمه» ؛ فیلم جدید کیومرث پوراحمد
  • زنی که چهره عجیبش باعث شهرتش شد/عکس
  • جعبه سیاه هواپیمای ATR۷۲ نقطه‌ زنی شد
  • دارو‌های افسردگی موثرتر از تلقین هستند
  • ممنوعیت پرواز تمام هواپیما‌های «آسمان» در اروپا
  • رسیدن نفت سانچی به سواحل ژاپن تایید شد
  • دولت با جدیت از فعالیت‌های قانونمند سمن‌ها حمایت می کند
  • نمونه DNA از تمامی خانواده‌های جانباختگان هواپیما گرفته شد
  • معاینه چشمِ سهیلا جورکش توسط وزیر بهداشت
  • کنایه صریح مشاور روحانی به احمدی نژاد؛ به او که برای همه نامه نوشت بگویید تو راست می گویی!
  • وزیر خارجه عربستان: توافق هسته‌ای برای تغیر رفتار ایران کافی نیست