مخالفان موضع ترامپ در قبال برجام قد علم کردند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ ۱۳:۰۸
    کد خبر :104008

سوال مهمی که ذهن کارشناسان بین المللی را درگیر خود نموده این است که آیا به ترامپ اجازه لغو برجام داده می شود یا خیر؟

به گزارش بازتاب، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دو موضوعی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از آغاز ریاست جمهوری خود تاکنون همواره بر آنها تاکید نموده برجام و تهدید کره شمالی است.

وی خواهان لغو توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 است و از مذاکره مجدد درباره آن صحبت می کند و در عین حال می خواهد با کره شمالی حتی به قیمت جنگ مقابله کند.

سوال مهمی که ذهن کارشناسان بین المللی را درگیر نموده این است که آیا به ترامپ اجازه لغو برجام داده می شود یا خیر؟ از شواهد این گونه بر می آید که مخالفان لغو برجام بسیار زیادند و این اجازه را به ترامپ نخواهند داد.

در تازه ترین مورد مخالفت، جمعی از کارشناسان بین المللی خلع سلاح با تاکید بر اینکه توافق هسته ‌ای ایران و ۱+۵ کارساز بوده است، از رئیس‌ جمهورشان خواستند تا به این توافق پایبند بماند.

بیش از ۸۰ کارشناس خلع سلاح روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ ای تاکید کردند که توافق هسته ‌ای ایران یک دستاورد مهم در روند تلاش ‌های بین ‌المللی برای منع اشاعه هسته ‌ای است.

این کارشناسان در بیانیه خود آورده اند: «توافق هسته ای شامل ابزارهای قدرتمند نظارت است و این امکان را فراهم می‌ کند تا تلاش احتمالی ایران در آینده برای دنبال کردن ساخت تسلیحات هسته ‌ای به درستی کشف شود.»

گزارشات نگران ‌کننده اخیر در مورد تلاش ترامپ برای عدم تایید پایبندی ایران به توافق در ماه اکتبر، کارشناسان خلع سلاح را بر آن داشت تا بیانیه ‌ای را منتشر کنند و از ترامپ بخواهند تا به این توافق احترام بگذارد.

در میان امضا کنندگان این بیانیه نام «نوبویاسو آبه» رئیس کمیسیون انرژی اتمی ژاپن، «هانس بلیکس» مدیرکل پیشین آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی، «توماس شی» عضو پیشین پادمان های آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی و «توماس کانتری من» دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا در امور عدم اشاعه و امنیت بین ‌الملل به چشم می ‌خورد. این بیانیه به ابتکار عمل مجمع کنترل تسلیحات که یک گروه حامی خلع سلاح در واشنگتن است، ارائه شده است.

این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان یکی از طرفین اصلی در روند اجرای برجام روز گذشته و در جلسه پارلمان اروپا درباره وضعیت کره شمالی بار دیگر تاکید کرد که از اجرای کامل توافق هسته ‌ای حمایت کرده و به این حمایت خود ادامه خواهد داد.

«فدریکا موگرینی» گفت: روشن است که حمایتی که ما از اجرای کامل توافق هسته ‌ای با ایران کردیم و به آن ادامه می‌ دهیم به دنیا نشان داده است که با شکیبایی، پشتکار، دیپلماسی و خواست سیاسی، منع اشاعه هسته ‌ای امکان ‌پذیر است.

وی در ادامه گفت: ما مذاکرات با ایران را که به برجام منتهی شد، طی چند سال و با موفقیت انجام دادیم. در این مذاکرات، اتحاد جامعه بین ‌الملل کلیدی بود اما مولفه دیگری نیز وجود دارد که در این مذاکرات حیاتی بود و این مولفه در موقعیت ما با کره شمالی وجود ندارد و آن خواست سیاسی دو طرف برای مذاکرات است.

«موگرینی» افزود: «من به ویژه دوست ندارم که بین موقعیت ایران و کره شمالی شباهتی قائل شوم؛ نظام‌های سیاسی این دو بسیار متفاوت هستند. تاریخ‌ های این دو کشور بسیار متفاوت هستند. این دو کشور کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. من فکر نمی کنم که این خدمت خوبی به واقعیت تاریخی و موقعیت کنونی باشد که میان این دو کشور شباهت قائل شویم.»

روسیه نیز از همان ابتدا مخالفت خود را با موضع دونالد ترامپ اعلام کرده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز گذشته در شهر «سوچی» و پس از دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران گفت طرف روسی معتقد است ایران تمام تعهداتش را اجرا می ‌کند و مدیر کل آژانس هم بارها این مساله را اعلام کرده است.

حق با لاوروف است. در تازه ترین اظهارنظر، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه این هفته و در اجلاس فصلی شورای حکام این آژانس گفت که ایران همچنان مشغول اجرای وظایف خود در قبال توافقی است که در سال ۲۰۱۵ با شش قدرت جهانی به آن متعهد شده است.

«یوکیا آمانو» در بیانیه ای که خطاب آن به نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام بود تاکید کرد که ایران تعهدات خود به این توافق را نقض نکرده است.

در حالی که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای هشتمین بار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید می کند، آمریکا به عنوان یکی از امضا کنندگان این توافق از احتمال اعلام عدم پایبندی ایران سخن می گوید.

«نیکی هالی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد سه هفته قبل در سفر به شهر «وین» مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، به طرح پرسش هایی درباره میزان پایبندی ایران به تعهداتش پرداخت و احتمال درخواست برای بازدید آژانس از مراکز نظامی ایران را مطرح کرد.

هالی در عین حال هفته گذشته گفت که احتمال دارد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گزارش ۹۰ روزه خود به کنگره پایبندی ایران به برجام را تایید نکند و در این صورت، تصمیم درباره ادامه رفع تحریم آمریکا برعهده کنگره این کشور خواهد بود.

از سوی دیگر، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این کشور در دیدار آینده خود با دونالد ترامپ در شهر «نیویورک»، خواهان لغو یا تغییر توافق هسته‌ا‌ی با ایران خواهد شد.

روز دوشنبه «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به احتمال خروج آمریکا از توافق برجام گفت که ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود.

دونالد ترامپ تاکنون بارها این توافق را مورد انتقاد قرار داده و آن را «بدترین توافق مذاکره شده در تاریخ» دانسته است. وی معتقد است که این توافق امتیازات زیادی به ایران می ‌دهد.

رئیس‌ جمهور آمریکا همچنین علی رغم گزارشات مکرر آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تائید پایبندی ایران به تعهداتش مدعی است که این کشور توافق را نقض می ‌کند.

ترامپ در ماه ژوئیه هنگامی که تائید کرد ایران به تعهداتش عمل می ‌کند، گفت که اگر می ‌توانست همان ۱۸۰ روز قبل اعلام می ‌کرد که ایران به توافق پایبند نیست.

گزارشات حاکی است که دولت ترامپ در تلاش است راهی برای تایید نکردن پایبندی ایران و نابود کردن این توافق بیابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید