Apple Pay محبوبترین اپلیکیشن پرداخت موبایلی لقب گرفت
اپل به لطف برنامه Apple Pay اکنون در مقام بالاتری نسبت به استارباکس، گوگل و سامسونگ ایستاده و لقب محبوبترین اپلیکیشن پرداخت موبایل را از آن خود کرده است.
اپل سرویس اختصاصی پرداخت Apple Pay را در کنار اپلیکیشن موبایل مربوط به آن از حدود پنج سال قبل در اختیار کاربران ابزارهای دیجیتال قرار داد. از همان زمان تا امروز این سرویس پرداخت و اپلیکیشن موبایلیاش روند رو به رشدی را طی کرده و مخاطبان فراوانی یافته است؛ تا جایی که در حال حاضر پلتفرم پرداخت اپل پی توانسته تمام رقبا را پشت سر بگذارد و مقام محبوبترین پلتفرم پرداخت موبایل در آمریکا را به خود اختصاص دهد.
تا پیش از این، لقب محبوبترین اپلیکیشن پرداخت موبایل در آمریکا به پلتفرم انحصاری استارباکس اختصاص داشت؛ اما بنابر تأیید eMarketer، که عمده فعالیت آن بر پژوهش روی بازارهای بزرگ جهان و جمعآوری اطلاعات و دادههای آماری از آنها متمرکز است، اپل در سال ۲۰۱۹ میلادی توانست جایگاه استارباکس را تصاحب کند و با اپلیکیشن موبایل و سرویس پرداخت Apple Pay خود آمار قابلتوجهی از میزان جذب کاربر را به ثبت برساند.
با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط سازمان eMarketer، اپلیکیشن موبایل اختصاصی اپل در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰/۳ میلیون کاربر را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اپلیکیشن پرداخت استارباکس نتوانسته است بیش از ۲۵/۲ میلیون کاربر را به خود اختصاص دهد.
البته رقابت در این زمینه تنها به اپل و استارباکس محدود نمیشود و گوگل و سامسونگ هم با اپلیکیشنها و سرویسهای پرداخت اختصاصی خود کاربران فراوانی دارند؛ به گونهای که گوگل توانسته است در سال ۲۰۱۹ با اپلیکیشن موبایل و سرویس پرداخت آنلاین Google Pay حدود ۱۲/۱ میلیون کاربر داشته باشد. سرویس مشابه شرکت سامسونگ یعنی Samsung Pay هم در همین بازهی زمانی حدود ۱۰/۸ میلیون کاربر را به نام خود ثبت کرده است. به این ترتیب در دنیای اندروید، گوگل با اختلافی نزدیک به دو میلیون کاربر از سامسونگ پیشی میگیرد؛ اما در عین حال تا رساندن خود به رقبایی مانند اپل و استارباکس راه درازی در پیش دارد.
نکتهی جالب در مورد گوگل و سامسونگ آن است که دو شرکت مذکور با سیستمهای پرداخت موبایل اختصاصی خود، شکاف عمیقی در میان کاربران گوشیهای اندروید ایجاد کردهاند؛ در حالی که این دو شرکت میتوانند در صورت ایجاد یک ائتلاف، تعداد کاربران مشترک خود در زمینهی استفاده از سیستم پرداخت موبایل را به بیش از ۲۰ میلیون نفر افزایش دهند و در یک قدمی استارباکس قرار بگیرند.
در آمار و ارقام فوق تنها آن دسته از کاربران موبایل ساکن آمریکا لحاظ شدهاند که بیش از ۱۴ سال سن دارند و در سال ۲۰۱۹ حداقل یک تراکنش مالی را توسط سیستم پرداخت موبایل مبتنی بر پایانه فروش (POS) و از طریق گوشی موبایل خود به انجام رساندهاند. در واقع این آمار اشارهای به تراکنشهای انجامشده توسط تبلت ندارد.
استارباکس در طول سالهای اخیر توانسته است موفقیت قابل توجهی در جذب کاربرانی که از سیستم پرداخت موبایل برای انجام مبادلات خود استفاده میکنند، کسب کند. با وجود آنکه استارباکس از سابقهای طولانی در این حوزه برخوردار نیست، به لطف اتخاذ سیاستهای تشویقی مانند تخصیص انواع تخفیفات و امکان ثبت سفارشهای آتی مشتریان به شکل ویژه در صورت استفاده از سیستم پرداخت موبایل، موفق شد تعداد کاربران خود را در مدت کوتاهی افزایش دهد. همین موضوع موجب شد تا اپل و سایر رقبا هم سیاستهای مشابهی در پیش بگیرند و درصدد جبران بربیایند.
با توجه به توضیحات کارشناسان سازمان eMarketer از جمله یوری ورمزر، اپل توانسته است از رشد محسوس سیستم جدید پایانه فروش (POS) در آمریکا، که بر مبنای فناوری ارتباطات میدان نزدیک یا NFC کار میکند، نهایت استفاده را ببرد و تعداد کاربران خود را افزایش دهد؛ این در حالی است که استارباکس همچنان از سیستم پرداخت مبتنی بر بارکد در اپلیکیشن اختصاصی خود بهره میگیرد. شاید به همین دلیل نتوانسته است آنچنان که باید با روند رو به رشد سیستم جدید پایانه فروش در آمریکا همراه شود.
البته یکی از دلایل موفقیت اپلیکیشن و سیستم پرداخت موبایل Apple Play آن است که استارباکس، چه در قالب فروشگاه و چه در قالب اپلیکیشن، از سیستم پرداخت اختصاصی اپل پشتیبانی میکند. بهعنوان مثال کاربران اپلیکیشن موبایل استارباکس میتوانند برای افزایش موجودی حساب کارت مجازی استارباکس خود از سیستم پرداخت موبایل اپل استفاده کنند.
افزایش تعداد آن دسته از پایانههای فروش که از اپلیکیشنهای پرداخت مبتنی بر فناوری NFC پشتیبانی میکنند، موجب شده است که سهم اپل و استارباکس از کاربرانی که به سیستم پرداخت موبایل تکیه کردهاند، به ترتیب حدود ۴۷/۳ درصد و ۳۹/۴ درصد باشد.
همچنین آمار و اطلاعات منتشرشده توسط سازمان eMarketer حکایت از آن دارد که تعداد کل مبادلات انجامشده توسط سیستم پرداخت موبایل در سال ۲۰۱۹ و در کشور آمریکا از نظر ارزش مالی رقمی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. این رقم یک افزایش ۲۴ درصدی را نسبت به رقم مشابه در سال گذشته نشان میدهد.
یوری ورمزر در همین زمینه معتقد است:این آمار نشان میدهد که هر کاربر بهطور متوسط رقم ۱۵۴۵ دلار را در طول سال از طریق سیستم پرداخت موبایل صرف کرده است. در مجموع تعداد کاربرانی که تا پایان امسال از سیستم پرداخت موبایل در آمریکا استفاده میکنند، نسبت به سال گذشته ۹/۱ درصد افزایش خواهد یافت و به ۶۴ میلیون نفر خواهد رسید. این رقم معادل ۳۰ درصد از کل افرادی است که در آمریکا از تلفنهای هوشمند استفاده میکنند.
علاوه بر کارشناسان سازمان eMarketer، مدیران اپل نیز بر موفقیت اپلیکیشن و سیستم پرداخت موبایل Apple Pay مهر تأیید میزنند؛ بهعنوان مثال در آخرین کنفرانس مالی اپل که ماههای گذشته برگزار شد، تیم کوک، مدیرعامل اپل به این نکته اشاره کرد که اپلیکیشن Apple Pay توانسته است از نظر حجم تراکنش و میزان افزایش کاربران جدید، سیستم پرداخت آنلاین PayPal را هم پشت سر بگذارد.