لوتوس اویجا فیتیپالدی با بدنهای از آلومینیوم بازیافتی
لوتوس اویجا که به عنوان قویترین خودروی تولیدی جهان شناخته میشود، این برند با رونمایی از نسخه ویژه این برند مستقر در نورفولک، دوباره خبرساز شد. نسخه جدید فیتیپالدی، بخشی از همان پروژه 130 دستگاهی بوده که نیم قرن از پیروزی راننده اتومبیلرانی افسانهای برزیلی در سال 1972 را جشن میگیرد.
بازتاب-طبیعتاً، رنگ Evija شبیه مدل موفق تایپ 72 است که فیتیپالدی در 11 مسابقه فصل F1 1972 به پنج پیروزی رسید. طرح نمادین سیاه و طلایی نیز در سال 2022 50 ساله است و در اینجا به صورت دستی اعمال شده است. با یک نمای پلان از Type 72 که بر روی فیبر کربن در معرض حک شده است، تکمیل می شود. نشانه های بیشتری از منبع الهام Evija وجود دارد، از جمله “8” روی ستون B به عنوان یادآوری شماره ماشین مسابقه در سال 1972. در عقب، بال عقب دارای برچسب هایی است که پیروزی های F1 را در آن فصل جشن می گیرند.
در داخل کابین، امضای دوبار برنده Indy 500 با دست روی داشبورد دوخته شده است. ارتباط مستقیم با گذشته با ساخت صفحه چرخشی به دست آمد، زیرا با استفاده از آلومینیوم بازیافتی که مستقیماً از Fittipaldi’s Type 72 گرفته شده بود، ساخته شده بود. لهجههای طلایی اضافی روی پدالها، دریچههای هوای اطراف، دکمه استارت/استاپ و روی صفحه چرخشی فوقالذکر قابلتوجه است.
جنسون باتن، قهرمان F1 در سال 2009، جزو اولین کسانی بود که در پیست 2.2 مایلی خصوصی لوتوس در هتل، پشت فرمان این هایپرکار محدود قرار گرفت. نه تنها این، بلکه او این فرصت را نیز داشت که با لوتوس تایپ 72 که برنده مسابقه امرسون در سال 1972 بود، رانندگی کند.
نوع تمام الکتریکی Fittipaldi همان مشخصات Evija “عادی” را دارد، یعنی چهار موتور با قدرت 2011 اسب بخار (1500 کیلووات) و 1704 نیوتن متر (1257 پوند فوت). برای شتاب 0 تا 62 مایل در ساعت (100 کیلومتر در ساعت) در کمتر از سه ثانیه و شتاب 0 تا 186 کیلومتر در ساعت (300 کیلومتر در ساعت) در محدوده زیر نه ثانیه کافی است. در حالت صاف، می تواند به سرعت 217 مایل در ساعت (350 کیلومتر در ساعت) با محدودیت الکترونیکی برسد. لوتوس حداکثر برد را در چرخه ترکیبی WLTP 250 مایل (402 کیلومتر) با یک بار شارژ هدف قرار داده است.
اویجا فیتی پالدی که تنها به هشت خودرو محدود می شود، از اوایل سال آینده به تدریج به مشتریان تحویل داده می شود.