چند پرسش و پاسخ مهم پیرامون یارانه جدید دولت

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰:۳۵
    کد خبر :908801

با توجه به افزایش قیمت ها، دولت سیزدهم مبلغ یارانه ها را افزایش داد و 20 اردیبهشت 1401 با توجه به دهک بندی، یارانه 300 و 400 هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

بازتاب- افزایش زیاد قیمت ها، دولت سیزدهم را بر آن داشت تا برای کم کردن فشار اقتصادی مردم، مبلغ یارانه ها را افزایش دهد. بدین ترتیب بیستم اردیبهشت 1401، بر اساس اعلام بانک مرکزی واریز یارانه های جدید آغاز شد. با توجه به تغییر مبلغ یارانه ها در این مطلب سعی شده است به چندین سوال پیرامون یارانه های جدید پاسخ داده شود.

یارانه جدید به چند درصد از مردم تعلق می گیرد؟

طبق گفته وزیر اقتصاد و دارایی، 30 درصد جمعیت کشور یارانه 400هزارتومانی را دریافت می‌کنند. 60 درصد جمعیت نیز یارانه 300هزارتومانی دریافت می‌کنند و 10 درصد نیز بی‌نیاز از دریافت یارانه هستند.

بر این اساس در دهک یک تا سه خانواده ۲ نفره ۸۰۰ هزار تومان، خانواده ۳ نفره یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، خانواده ۴ نفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و خانواده ۵ نفره ۲ میلیون تومان یارانه معیشتی دریافت خواهد کرد.

هم چنین در دهک ۴ تا ۹ خانواده ۲ نفره ۶۰۰ هزار تومان، خانواده ۳ نفره ۹۰۰ هزار تومان، خانواده ۴ نفرهیک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و خانواده ۵ نفره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

کسانی که یارانه معیشتی نگرفتند چه کار کنند؟

طبق گزارش تسنیم، سیدمرتضی موتورچی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد، هم‌وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص‌یافته دارند، می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.

یارانه های جدید از چه زمانی قابل برداشت است؟

پس از ارسال پیامک واریز یارانه جدید به حساب سرپرستان خانوار،‌پیامک دومی ارسال شد که تاکید کرده «بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، امکان برداشت این واریزی تا زمان اعلام این بانک وجود ندارد.» بدین ترتیب یارانه نقدی جدید که به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، فعلا قابل برداشت نیست.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در این خصوص گفت براساس پیامکی که برای هم‌وطنان ارسال شده مبلغ واریزی فعلا و تا زمانی که دولت محترم اعلام کند، بلوکه باقی می‌ماند.

یارانه حذف ارز ترجیحی برای چه کسانی واریز شده است؟

طبق گزارش ایسنا احسان خاندوزی در رابطه با حذف ارز ترجیحی گفت «برای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور معتقد به پیش رفتن به صورت تدریجی هستیم. بنابراین، اگر بناست که این اصلاحات به صورت تدریجی اعمال شود، حمایت‌های مالی نیز به تناسب سیاست‌های اصلاح یارانه کشور ادامه خواهد داشت. البته، اگر بتوانیم همانند نان روند پرداخت یارانه را به صورت تخصیص به خود نان سنتی برای سایر کالاها هم ادامه دهیم، پرداخت حمایت‌ها در راستای حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای به این صورت خواهد بود در غیراینصورت، به شکل پرداخت نقدی حمایت‌ها صورت خواهد گرفت.» وی هم چنین گفت « یارانه ارز ترجیحی باید به دست مردم و یا حلقه ماقبل آخر برسد و شیرینی فساد و قاچاق آرد را کم کنیم.»

بیشتر بخوانید:

رئیسی نیز در این باره عنوان کرد «در گذشته ارز به وارد کننده داده می‌شد که مشکل آفرین بود. الان به مصرف کننده پرداخت می‌شود. در قبل به حلقه اول داده می شد الان به حلقه آخر. که مردم خودشان تصمیم بگیرند.»

سایت اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی چیست؟

سامانه حمایت معیشتی به آدرس سایت hemayat.mcls.gov.ir توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به منظور سر و سامان دادن به وضعیت متقاضیان دریافت یارانه و جاماندگان حمایت معیشتی راه اندازی شده است.

بر این اساس کسانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند می توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که مردم می‌توانند برای دو موضوع به یارانه اعتراض کنند اول اینکه چرا جزو یارانه بگیران نیستند دوم اینکه چرا در دهک یارانه نادرست قرار گرفته‌اند و مبلغ، کلیت و نوع پرداخت یارانه به ستاد اقتصادی و ستاد تنظیم بازار مربوط می‌شود. سامانه هدفمندی یارانه‌ها بزودی برای اعتراض به اینکه چرا برخی یارانه بگیر نیستند شروع به کار می‌کند و، اما اعتراض به دهک بندی در سامانه وزارت کار انجام می‌شود.

چرا یارانه جدید برخی افراد کمتر است؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، مبلغ ۳۵ هزار تومان از مبلغ یارانه هر فرد که وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کرده بودند، توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها کسر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید