افت 10 هزار واحدی شاخص کل بورس در یک روز/ وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال

    کد خبر :864257
بازار سرمایه

شاخص کل بورس امروز (3 آذر ماه) با افت بیش از 10 هزار واحدی به کانال یک میلیون و 300 هزار واحد بازگشت.

بازار سرمایه روزهای پر التهابی را سپری می کند، روز گذشته افتی 2521 واحدی داشت و شاخص کل به رقم یک میلیون و 404 هزار واحد رسید، امروز هم نتوانست کانال 1 میلیون و 400 هزار واحد را حفظ کند و در جریان معاملات بیش از 10 هزار واحد کاهش داشت.

به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس امروز با 10 هزار و 445 واحد کاهش رقم یک میلیون و 394 هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم 1570 واحد کاهش یافت و به رقم 383 هزار و 470 واحد رسید.

معامله‌گران این بازار 479 هزار معامله به ارزش 34 هزار و 445 میلیارد ریال انجام دادند.

133 نماد بورسی مثبت و 251 نماد منفی بودند که از میان آنها فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پردیس، بانک ملت، پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

در این میان شاخص کل فرابورس هم دوباره به کانال 19 هزار واحد سقوط کرد و با 181 واحد کاهش در رقم 19 هزار و 967 واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار 291 هزار معامله به ارزش 94 هزار و 788 میلیارد ریال انجام دادند.

بررسی وضعیت بازار سرمایه 

در شرایطی که نرخ دلار در بازار رو به رشد است و به 29 هزار تومان رسیده ، اما بورس اوراق بهادار تهران روندی کاملا ریزشی به خود گرفته است، امروز شاخص کل بورس در همان نیم ساعت ابتدایی معاملات با افت بیش از هزار واحدی به یک میلیون و 402 هزار واحد رسید و سرانجام به کانال یک میلیون و 300 هزار واحد برگشت.

شاخص بازار سرمایه در هفته ها و ماه های اخیر روندی نزولی داشته است، به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، در صورت رفع سه ابهام نرخ بهره بانکی، عوارض گمرکی و قیمت‌گذاری دستوری، می‌توان در انتظار روزهایی روشن در معاملات بورس بود.

علی طباطبایی، کارشناس بورس معتقد است که چندان امیدی به رشد قابل توجه در شاخص بورس آن هم در آینده کوتاه‌مدت نیست.

به گفته طباطبایی، با توجه به سیاست اوراق‌فروشی و سیاست کنترل نقدینگی، رشد قابل توجه شاخص کل بعید است و شاخص احتمالا بیشتر از یک میلیون و 600 واحد نمی‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی می افزاید: اگر شاخص تا حدود یک میلیون و 300 اصلاح بزند، ممکن است تا پایان سال، رشد همگون متعادلی در حد 30 تا 40 درصد در کلیت بازار اتفاق بیفتد.

اما علیرضا تاج‌بر، دیگر کارشناس بازار سرمایه «اعتماد سهامداران» را مهمترین عامل برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه‌ می داند و می گوید: بورس در یک سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشت و به دنبال آن زمینه ایجاد ترس سهامداران برای ورود سرمایه‌هایشان به این بازار فراهم شد.

او با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از لحاظ بنیادی و نیز عوامل اثرگذار بر روند معاملاتی در شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است، اظهار می کند: با توجه به قرار گرفتن نرخ‌ جهانی فلزات اساسی و مواد پتروشیمی در بالاترین قیمت‌ها و تثبیت نرخ دلار در قیمت‌های فعلی، امکان سرمایه‌گذاری درست و کسب بازدهی معقول از بورس فراهم شده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید