چرا ایرلاین داخلی مانع سوارشدن حریرچی به هواپیما شد؟
سازمان هواپیمایی کشوری به ادعای معاون وزیر بهداشت در خصوص ممانعت یک ایرلاین از سوار شدنش به هواپیما به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، پاسخ داد.
سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اظهارات ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور مبنی بر سوار نکردن ایشان در یکی از پروازها توسط شرکت هواپیمایی مربوطه آن هم به دلیل پر بودن ۷۵ درصد از صندلیهای آن پرواز، مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی اعلام کرد که به شرح زیر است.
ضمن تشکر از زحمات دکتر حریرچی و همکارانشان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، ذکر این نکته ضروری است که از آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور به جهت اینکه مسئولیت مدیریت و برنامه ریزی برای مقابله با ویروس کرونا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور واگذار شد، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی سیاست گذاری در صنعت حمل و نقل کشور در کنار تمامی ارگانها خود را مکلف و مقید دانست تا در جهت حفظ سلامت شهروندان از تمام توان خود در جهت مقابله با این بحران استفاده کند.
به گزارش مهر، سازمان هواپیمایی کشوری از اظهارات وی در یک برنامه تلویزیونی این گونه برداشت کرده است که ایشان از قبل بلیتی تهیه نکرده و همانند مسافران عادی قصد تهیه بلیت و سوار شدن به هواپیما را داشتند اما ظاهراً به جهت تکمیل ظرفیت پرواز، شرکت هواپیمایی مربوطه از سوار کردن ایشان امتناع کرده است.
به طور حتم سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را بررسی و لیست مسافران آن پرواز را از شرکت هواپیمایی مربوطه مطالبه خواهد کرد و چنانچه آن شرکت بر اساس تکمیل ظرفیت ۶۰ درصد ایشان را نپذیرفتند، در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی از آقای حریرچی دعوت خواهیم کرد تا از عوامل این شرکت هواپیمایی به جهت رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی مصوب وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری تقدیر و تشکر لازم به عمل آید. اما چنانچه بر اساس مطالب ایشان تعداد ظرفیت پرواز بیش از ۷۵ درصد بوده است قطعاً طبق روال گذشته با متخلفان برخورد خواهد شد و نتیجه را به اطلاع ایشان و عموم خواهیم رساند.
حال باید توجه داشت که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، با همراهی شرکتهای هواپیمایی و اقدامات صورت گرفته، اکنون صنعت هوانوردی تنها یکی از شقوق حمل و نقل در کشور به شمار میرود که به طور جدی رعایت پروتکلها و دستورالعملهای بهداشتی را در دستور کار قرار داده و با جدیت تمام به اجرای دستورالعملها همت گمارده است تا بدان جا که فارغ از اینکه در عرصه بین المللی شرکتهای هواپیمایی نسبت به استفاده ۱۰۰ درصدی و یا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پروازها چه عقیده تخصصی و فنی دارند و در عمل چگونه است، امروز بحث استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت با همکاری شرکتهای هواپیمایی در پروازها به یک فرهنگ و خواست عمومی تبدیل شده است.
یعنی اگر شرکتی بخواهد محدودیت ۶۰ درصدی را رعایت نکند مسافران آن را نمیپذیرند و نکته حائز اهمیت، همراهی و هماهنگ بودن شرکتهای هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشوری در اجرای فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت علی رغم تحریمها، محدودیتها و مشکلات عدیده اقتصادی که در این صنعت وجود دارد که از همین جا از شرکتهای هواپیمایی بابت این هماهنگی و همراهی قدردانی میکنیم.
همچنین لازم به ذکر است، به صورت مستمر بازرسیهای لازم توسط دفاتر تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری از پروازها به عمل آمده و در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد و مجازاتهای لازم صورت گرفته است که مصداق این امر لغو مجوز پرواز برخی مسیرهای شرکتهای هواپیمایی در ماههای گذشته بوده که گزارش آن به اطلاع عموم رسانده شد.
وزارت بهداشت به جای حساسیت روی سفرهای هوایی، روی سفرهای مترویی متمرکز شود
گفتنی است، زنجیره صنعت حمل و نقل هوایی کشور با محوریت و مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری با اجرای صحیح دستورالعملها و پروتکلهای بهداشتی در جهت حفظ سلامت شهروندان فعالیت میکنند لیکن ای کاش این فشارها و حساسیتها در سایر شقوق حمل و نقل نیز اعمال میشد که برای تأیید این امر میتوان سری به متروی تهران زده و با یک محاسبه سرانگشتی دریافت که یک شهروند روزانه به طور متوسط یک ساعت در مترو به سر میبرد که تقریباً به اندازه یک سفر هوایی است اما با چه میزان ظرفیت و با رعایت کدام فاصله گذاری اجتماعی و آیا در حمل و نقل بین شهری نیز واقعاً پروتکلها رعایت میشود؟
در پایان مجدداً از کلیه شرکتهای هواپیمایی که در اجرای دستورالعمل استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش مسافر با سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد مرکزی مقابله با کرونا همکاری و همراهی داشتهاند قدردانی میکنیم.