روایت هنری از سختیهای «کشتارگاه»
کارگردان فیلم «کشتارگاه» میگوید: ای کاش مسئولان در ساخت فیلمهای اجتماعی بیشتر همراهی کنند چون این کار به شفافیت و آرام شدن فضا کمک زیادی میکند.
عباس امینی که در جشنواره فیلم فجر امسال با فیلمی اجتماعی درباره ارز و قاچاق حضور دارد درباره سختی های ساخت فیلمش بیان کرد: پرداختن به این موضوع به دلیل پیچیدگیهای زیادی که داشت خیلی سخت بود چون موضوع بیرونی و تصویری نیست، یعنی در جابجایی پول و قاچاق دلار با اعداد و ارقام طرف هستیم و من با یک عنصر تصویری روبرو نبودم به همین دلیل باید قصهای را طراحی میکردم تا ورود و خروج دلار در آن نشان داده شود.
او با اشاره به انتخاب سخت یک بستر روایی ادامه داد: برای این کار چند داستان را پیش بردم از جمله در مجموعهای از کارهای ساختمانی چون ماسه و خاک و مصالح دیگر راحت از مملکت بیرون میروند و به جایش چمدان چمدان پول وارد کشور می شود؛ در حالی که این کار خیلی ماهیت قانونی ندارد با این حال وقتی روی موضوع دست گذاشتم وارد مافیای ساختمان سازی در تهران شدیم و بعد به جایی رسیدیم که متوجه شدیم سر هر کدام از اینها به جایی میرسد که دیگر نمیشد آن را پیش برد. پس از این ماجراها تصمیم گرفتم یک موضوع را در یک بستر اجتماعی روایت کنم و همین هم سختیهای زیادی داشت مثلا اینکه برای گرفتن لوکیشن صرافی یا بانک ماهها درگیر بودیم و دچار مشکل شدیم.
به گزارش ایسنا ،امینی در این باره اضافه کرد: ای کاش مسئولان بدانند میشود روی موضوعات مهمی کار کرد و دست فیلمسازان را بازتر بگذارند. این کار حتی میتواند به آرام تر شدن فضا کمک کند چون مسائل مهم را شفاف میکند. ما همه در خبرها دیده و شنیدهایم که عناوینی مثل «سلطان سکه» به کسانی داده میشود که نهادهای قضایی آنها را به عنوان دزد معرفی میکنند ولی اجازه کار کردن و فیلم ساختن درباره آنها داده نمیشود. این تصور در جامعه وجود دارد که چنین دزدیها و کارهای بزرگی به تنهایی توسط یک فرد انجام نمیشود و حتما پشت آنها قدرتی وجود دارد، در حالی که ممکن است گاهی یک نهاد قدرت خودش در چنین جریانی مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشد ولی تا یک فیلمساز بخواهد به چنین موضوعاتی بپردازد میگویند اتهام زدهای!
وی گفت: در نهایت تمام این ها باعث شد داستانم را در لایهای ببرم که بتوانم آن را مطرح کنم و امیدوارم تماشاگران هم آن را دوست داشته باشد و حمایتی شود تا راه برای این نوع فیلمها باز شود. باید اجازه داده شود دوربین فیلمسازان که الان بیشتر درون خانوادههاست بیرون بیاید و فضای بیرونی هم بیشتر نشان داده شود و از این طریق شاید ببینیم که فیلمسازان پیشنهادهای تازهتری داشته باشند.
«کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی و تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی در بخش نگاه نو جشنواره امسال پذیرفته شده و مانی حقیقی، امیرحسین فتحی، حسن پورشیرازی و باران کوثری نقشهای اصلی آن را بازی کردهاند.