سازمان حمایت: سامانه جامع گارانتی طبق برنامه‌ریزی در حال پیاده‌سازی است

    کد خبر :656821

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از اصحاب رسانه دعوت می‌کنم تا با بازدید از سامانه جامع گارانتی، اطمینان حاصل کنند که این سامانه طبق برنامه‌ریزی مصوب در حال پیاده‌سازی است.

 

آبان ماه امسال بود که حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اولین بار از سامانه جدیدی به نام «سامانه جامع گارانتی» رونمایی کرد. وی در اظهارات خود تاکید کرد:« این سامانه نقش محوری در جلوگیری از قاچاق می‌تواند بازی کند چراکه سازوکار آن شناسایی شرکت گارانتی‌دهنده و خریدار نهایی کالا را فراهم می‌کند تا بدین ترتیب اجناس قاچاق در آخرین حلقه زنجیره تامین کالا به سهولت ردیابی شود.»

 

علاوه بر این، مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اظهارات دیگری ضمن ابراز نارضایتی از روند تکمیل و پیاده سازی «سامانه جامع گارانتی»، انگشت اتهام کم‌کاری در اجرای این سامانه را متوجه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کرد.

 

به همین منظور، تسنیم در اوایل آذرماه دلایل تاخیر در راه‌اندازی سامانه جامع گارنتی را در گزارشی با عنوان« سامانه جامع گارانتی در نقش گلوگاه مبارزه با قاچاق/ دلیل تاخیر در پیاده‌سازی این سامانه چیست؟» مورد بررسی قرار داد.

 

در این گزارش به معضل رواج گارانتی‌های جعلی و نبود اعتبارسنجی و ارزیابی شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی و به تبع آن بی‌اعتباری گارانتی در اذهان عمومی اشاره شد و نیز ضمن ارائه مستندات قانونی به طور تفصیلی توضیح داده شد که نه تنها هیچ خلاء قانونی برای مقابله با این معضل وجود ندارد بلکه ابلاغیه‌ها و نامه‌نگاری‌های مسئولان سازمان حمایت درباره لزوم پیاده‌سازی سامانه جامع گارانتی، خود مهر تائیدی بر نبود عزم جدی برای رسیدگی به معضل گارانتی بوده است.

 

*دعوت از اصحاب‌رسانه برای راستی‌آزمایی

 

در همین رابطه، سید جواد احمدی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر تعلل سازمان حمایت در پیاده سازی سامانه جامع گارانتی گفت: از اصحاب رسانه دعوت به عمل می آورم تا با بازدید از سامانه جامع گارانتی، اطمینان حاصل کنند که این سامانه طبق برنامه‌ریزی مصوب در حال پیاده‌سازی است.

 

وی ادامه داد: بهره‌برداری کامل از سامانه جامع گارانتی شامل 3 مرحله ثبت شناسه گارانتی، اعتبارسنجی گارانتی و ارزیابی شرکت‌های گارانتی کننده می‌باشد و طبق مصوبات پیاده‌سازی کلیه این مراحل بر عهده سازمان حمایت است.

 

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت با بیان اینکه کلیه مراحل راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی طبق زمان‌بندی مصوب در حال پیشرفت است، توضیح داد: گام‌های اعتبارسنجی و ارزیابی شرکت‌های گارانتی کننده مستلزم آن است که اولا؛ ثبت شناسانه گارانتی به طور کامل تکمیل شود، ثانیا؛ شرکت‌های گارانتی کننده مقدار قابل قبولی به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند تا امکان اعتبارسنجی و ارزیابی آنها ممکن شود.

 

احمدی با اشاره به عملیاتی شدن ثبت شناسه گارانتی در سازمان حمایت گفت: شرکت‌هایی که درخواست ثبت شناسه گارانتی خود را به این سازمان ارسال کرده‌اند، اطلاعاتشان به طور مرتب در پرونده‌های این سامانه ثبت و تکمیل می‌شود و تاکنون تعداد زیادی از شرکت‌های موبایلی و لوازم خانگی، مدارک مربوطه را در این سامانه بارگذاری کرده‌اند.

 

*کدام یک از گروه‌های کالایی در اولویت سامانه گارانتی قرار گرفتند؟

 

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت در پاسخ به این سوال که میزان رضایت از همکاری واردکنندگان و تولیدکنندگان در راه اندازی سامانه گارانتی به چه میزان است، اظهارداشت: مهر تائید سازمان حمایت بر مجوز واردات شرکت‌های موبایلی مشروط بر ثبت گارانتی و خدمات پس از فروش در سامانه جامع گارانتی شده است و در غیر این صورت اجازه ثبت سفارش به واردکنندگان داده نمی‌شود.

 

وی با اشاره به آخرین وضعیت گارانتی تولیدات داخلی گفت: در حال حاضر در بخش تولیدکنندگان داخلی طرف کار ما عمدتا با تولیدکنندگان لوازم خانگی است و تاکنون نیز تعدادی از آنان به ثبت اطلاعات خود اقدام کرده و برخی دیگر هم در پروسه تکمیل پرونده گارانتی خود هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید