نگاهی به مسابقهای تلویزیونی برای مردم منطقه
تهیهکننده مسابقه شبکه الکوثر با اشاره به اهداف تربیتی و معارفی “راز جزیره” گفت که الکوثر تأسیس شد تا جوابگوی نیازهای مردمی، منطقه باشد که نمیخواهند بیننده تلویزیونهای جریان سلطه باشند.
“راز جزیره” مسابقه تلویزیونی است که از شبکه الکوثر ایران پخش میشود؛ این مسابقه و یا رقابت تلویزیونی با هدف خلق و ایجاد لحظاتی شاد و مفرح در میانه فقر، درگیریهای تروریستی و جنگهای داخلی خاورمیانه تلاش دارد مرهمی بر زخمهای کودکان و نوجوانان عراقی، فلسطینی، یمنی، سوری و… باشد.
ساختار این برنامه زنده است و مسابقه با طرح سؤالاتی با موضوعات اطلاعات عمومی، هوش و با بهرهگیری از جلوههای ویژه، فضای مجازی و صفحه کروماکی سعی در ایجاد جذابیت بیشتر برای مخاطب دارد.
علی خلیلی مجری جوان و فلسطینی این برنامه در هر اجرا با استفاده از فرهنگهای مختلف عربی پوشش مناسب و شناخته شده، کشوری را انتخاب میکند که سبب قرابت بیشتر با کودکان و مقبولیت بیشتر در نزد خانوادههای آنان میشود.
پخش سری جدید مسابقه «واحة الاسرار» از شنبه 11 آبان ساعت 17 به وقت تهران شروع شده و در مدت زمان 30 دقیقه روی آنتن میرود.
* مسابقه “راز جزیره” چه ویژگیهای مهمی دارد و مخاطبانش را چه ردههای سنی در بر می گیرد؟
شبکه الکوثر هر سال در ماه رمضان برنامهای مشابه این مسابقه تلویزیونی برای سنین کودک و نوجوان تولید میکرد اما امسال مؤلفههای متفاوتی به آن افزودیم؛ برنامه “واحة الاسرار” یا همان “راز جزیره” مسابقهای است که به صورت تلفنی هر روز غیر از جمعهها پخش میشود؛ تاکنون این برنامه به قسمت صدم رسیده و تا زمستان روی آنتن خواهد بود.
یک مؤلفه مهم، مجری برنامه است که نحوه اجرایش در افزایش آمار مخاطبان بسیار تأثیرگذار بوده است. دومین تفاوت این برنامه با سایر برنامهها در تلفیقی بودن میان فضای رئال با فضای ویرچوئال و مجازی است. همین رویکرد متفاوت و امکاناتی که برای اولین بار به فضای مسابقه زنده تلویزیونی آورده شده، زمینهای فراهم کرده که از 52 کشور تاکنون مشارکتکنندگان بسیاری داشتهایم؛ مخاطبان ما عربزبانان در محدوده سنی 8 تا 18 سالند.
* تا جایی که میدانیم 22 کشور عربی در جهان وجود دارد، درست است؟
بله. برخی شرکت کنندگان در مسابقه “راز جزیره” را بچههای عرب زبان مهاجر از کشورهای اروپا، ترکیه و حتی پاکستان هم تشکیل میدهند که همانند مردم منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا از بینندگان پروپاقرص ما هستند. اگر چه هر روز دو شرکت کننده داریم ولی علاقهمندان بسیارند و این علاقه مخاطبان کم سن و سال ما را برای ادامه راه جدیتر کرده است.
* به نحوه اجرای خاص مجری برنامه اشاره کردید؛ مجری برنامه کیست و چه می کند؟
علی خلیلی که فلسطینی الاصل و بزرگ شده سوریه و در حال حاضر دانشجوی دکترای ادبیات نمایشی است، اجرای برنامه را برعهده دارد. او از آشنایی خود با فرهنگهای گوناگون عرب زبانان استفاده کرده و تنوع خاصی به برنامه داده است. برای مثال هر روز لباس محلی یکی از کشورهای عربی را میپوشد و تا جایی که میتواند به لهجه آن مردم صحبت میکند، این سلیقه مجری با استقبال خاصی در میان مخاطبان ما مواجه شده است.
* مگر لباس کشورهای عربی تفاوت دارد؟
بله. برای مثال مردم یمن لباسی کاملاً متفاوت از دشداشه میپوشند و مردم سوریه و تونس هر کدام دو سه نوع لباس محلی مختلف دارند. به همین صورت مردم کشورهای آفریقایی مانند موریتانی. از این رو مجری برنامه هر روز یک نوع لباس متفاوت عربی میپوشد. برای همین است که چنین تنوعی برای کودکان جذاب است و توانسته آنها را با فرهنگ کشورهای همزبانشان بیشتر آشنا کند.
* چه محورهایی را در این مسابقه تلویزیونی دنبال می کنید؟
بازیهای فکری، جورچین، پرسش های تصویری و … بخشهایی از این مسابقه است و اهداف تربیتی و سبک زندگی را با محوریت معارف دینی و افزایش اطلاعات عمومی برای کودکان و نوجوانان پیگیری می کنیم اما با وجود مفرح و شاد بودن همواره رویکرد آموزشی را به صورت زیربنایی حفظ کردهایم. به بیان دیگر حرکتی فرهنگی چند جانبه و چند منظوره را ادامه میدهیم.
* فقط برای کودکان در شبکه الکوثر فعالیت می کنید؟
معتقدم اگر بتوانیم برای کودکان کشورهای دیگر برنامهسازی کنیم که به آموزش نکتهای به آنها منجر شود تأثیر مثبتی بر نسلهای آینده مردم منطقه خواهد داشت. به بیان دیگر فعالیت رسانهای برای کودکان نوعی سرمایه گذاری بلند مدت نامرئی است؛ از این رو هنرمندانه کار کردن برای کودکان و نوجوانان را مهم می دانم.
با این حال در بسیاری از شبکههای صدا و سیما بودهام و کارهای مختلفی انجام دادهام؛ در شبکه الکوثر هم برنامههایی مانند مع المشاهدین، النافذه ( پنجرهای رو به ایران) و … را تهیه کردهام. ترجیح میدهم، بیشتر فعالیت فرهنگی و آموزشی داشته باشم تا به مسائل اجتماعی بپردازم چرا که بیشتر علاقه و گرایشم به سمت تولیدات غیر سیاسی است.
* تاکنون بازخورد این برنامه را بررسی کردهاید و آن را در فضای مجازی هم منتشر می کنید؟
مسابقه “راز جزیره” همزمان با پخش از آنتن به صورت زنده و آنلاین در یوتیوپ هم قابل دیدن است؛ می دانیم که میزان استقبال و برقراری ارتباط مخاطبان با این برنامه بسیار زیاد است.
* برنامهای مشابه “راز جزیره” در شبکههای دیگر کشورها هم برای بچهها تولید میشود؟
بیشتر رسانههای مهم عربی بخشی را برای فعالیت در خصوص کودک و نوجوان دارند که یکی از فوائد آن بررسی میزان پراکندگی مخاطبان آن رسانه است.
تا جایی که میدانم مسابقه تلویزیونی هم در بسیاری از شبکهها وجود دارد، اما به جرأت میتوان گفت کیفیت طراحی دکور، صحنه، نوع اجرا و نیز ویدئو وال بزرگی که ما در این مسابقه استفاده کردیم، هیچ مشابهی ندارد.
* پس رقابت جدی در مبحث کودکان میان شبکههای عربی میتوان دید؟
رقابت بخشی از ذات هر فعالیت رسانهای است؛ طبعاً همه شبکههای تلویزیونی به نوعی با هم رقیبند چه همسو باشند و چه غیر همسو! بخشی از آن رقابت هم به تلاش برای جذب مخاطب بیشتر مربوط میشود.
با این حال می توان نوعی طبقهبندی برای فعالیتهای فرهنگی تعریف کرد و آن حرکت در راستا یا جهت مخالف آن است اما روشهای هر رسانه میتواند متفاوت باشد. البته معتقدم رسانههای همسو با ایران در بخش کودک و نوجوان چندان روی تربیت کودکان فعالیت نکردهاند و خارج از صداوسیمای ایران می توان از شبکه “هدهد” نام برد که برای خردسالان فعالیت شاخص دارد.
به گزارش تسنیم، از طرف دیگر شاهد فعالیت تلویزیونهایی مانند “امبیسی عربستان” و “بیبیسی انگلیس” در این مقولهایم که دقیقاً علیه فرهنگ ما تلاش میکنند. تلویزیون الجزیره قطر هم برنامههایی برای خانواده یا برنامههای خاص کودکان دارد و تعداد زیادی شبکه ویژه کودکان هم در دنیا وجود دارند که در عمل به مثابه وسیله تخریب فرهنگی ما هستند و سنخیتی با فرهنگ اسلامی ندارند.
بنابراین معتقدم به دلیل همین خلاء رسانهای در بخش فرهنگی بود که الکوثر تأسیس شد تا جوابگوی نیازهای مردمی منطقه باشد که نمیخواهند بیننده تلویزیونهای جریان سلطه باشند؛ به عبارت بهتر در بخش فرهنگ تربیتی کودکان، شبکه الکوثر جزو شبکههای پیشتاز است.