۱۰۰۰ خودروی خارجی پشت درب گمرک
به گفته دادفر: در مهلت شش ماههای که دولت برای ترخیص خودروها داده بود، وزارت صمت توانایی انجام مراحل ترخیص خودورها را نداشت و این در حالی است که وزیر صمت طی مصاحبهای گفته بود که صاحبان خودروها خودشان به دنبال ترخیص خودروها نرفته اند! دلیل عدم توانایی وزارت صمت برای ترخیص خودروها هم این بود که این وزارتخانه مشکلاتی را با دارایی، استاندارد و … داشت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت: به نظر میرسد که مافیای خودروسازی زیاد موافق به ترخیص این خودروها نیست، چون انجمن واردکنندگان خودرو کاری کرد که مردم به دنبال مطالبه خودروی خوب باشند و این انجمن باعث شد تا بسیاری از فسادها نمایان شود و لذا از قدیم گفته اند زدی ضربتی ضربتی نوش کن و هم اکنون ما در حال خوردن آن ضربه از سوی مافیای خودروسازی هستیم.
در ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ بود که خبری مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مجوز ترخیص ۱۳ هزار خودرو را صادر نموده است، منتشر شد. بر همین اساس دولت مصوبهای را در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ نمود. با گذشت حدود دو ماه از ابلاغ این مصوبه مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک طی مصاحبهای اعلام کرد که تاکنون از بین ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک تنها ۲۰۰ خودرو یعنی ۲ درصد از کل خودروهای توقیف شده به کشور وارد شده اند. در نهایت، با پایان مهلت چهار ماهه و به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاهها در مجموع کمتر از هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شدند.
با توجه به اینکه در مهلت چهار ماهه تنها بخش بسیار کوچکی از ۱۳ هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شدند، دولت دوباره مهلت ترخیص خودروها را دو ماه دیگر تمدید کرد. مطابق با آمار انجمن واردکنندگان خودرو در نهایت در این دو ماهه تنها ۶۷۰۰ دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شد.
تابناک در گفتگو با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو جویای آخرین وضعیت خودروهای دپو شده در مبادی ورودی کشور شد.
دادفر با بیان اینکه بالغ بر ۵ هزار دستگاه خودرو همچنان منتظر ورود به کشور میباشند، گفت: از این تعداد ۱۰۴۸ دستگاه خودرو گواهینامه گمرکی دریافت کرده اند، بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه به گمرکات کشور اظهار شده است و مابقی یعنی حدود ۳ هزار دستگاه نیز دارای قبض انبار هستند و هنوز به گمرک اظهار نشده اند.
دبیر انجمن واردکنندگان با بیان اینکه شرکتهای دارای نمایندگی به دلیل برنامه ریزی منسجمتر توانستند طی مهلت شش ماههای که دولت برای ترخیص خودروها داده بود، خودروهای خود را ترخیص کنند، گفت: بنابراین بیشتر این خودروهایی که هم اکنون در گمرکات باقی مانده است مربوط به شرکتهای غیرنمایندگی است.
وی افزود: نکته دیگر این است که حتی در مهلت شش ماههای که دولت برای ترخیص خودروها داده بود، وزارت صمت توانایی انجام مراحل ترخیص خودورها را نداشت و این در حالی است که وزیر صمت طی مصاحبهای گفته بود که صاحبان خودروها خودشان به دنبال ترخیص خودروها نرفته اند! دلیل عدم توانایی وزارت صمت برای ترخیص خودروها هم این بود که این وزارتخانه مشکلاتی را با دارایی، استاندارد و … داشت.
به عنوان نمونه، نامه زیر که مربوط به مورخه ۲۸ خرداد ماه سال جاری میباشد (پایان مهلت دو ماهه دولت جهت ترخیص خودروها ۱۶ تیرماه سال جاری بوده است) نشان میدهد که وزارت صمت همچنان در حال برگزاری برخی جلسات با سازمان استاندارد در مورد خودروهای دپو شده در گمرک بوده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا مشخص است که این خودروها متعلق به کدام شرکتها است و چرا شما پیگیر ترخیص این خودروها هستید، گفت: متاسفانه مشخص نیست که این خودروها دقیقا مربوط به کدام شرکتها است، اما همان گونه که عرض کردم این خودروها بیشتر متعلق به شرکتهای غیرنمایندگی است. این شرکتها اکثراً شرکتهای ضعیفی هستند که دارای تعداد اندکی خودرو میباشند و انسجام کافی را جهت پیگیری موضوع ترخیص خودروهای خود ندارند، از این جهت انجمن ورود پیدا کرده است. وی افزود: از سوی دیگر بیشتر این خودروها متعلق به مردم است و چرا باید این خودروها در اختیار اموال تملیکی قرار گیرد؟
مهدی دادفر با اشاره به اینکه چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی طی مصاحبهای گفته بود که واردکنندگان راهپیمایی به راه میاندازند و من را تحت فشار قرار میدهند تا من واردات خودرو را آزاد کنم، ادامه داد: ما گفتههای رئیس کل بانک مرکزی را تکذیب میکنیم.
وی افزود: حفظ نظام و ارزش پول ملی جز اولویتهای اصلی واردکنندگان میباشد و ما در حال حاضر به دنبال آزادسازی واردات خودرو نیستیم و به دنبال آزاد کردن خودروهای دپو شده در گمرکات کشور میباشیم؛ خودروهایی که پول آنها پرداخت شده و دو سال و نیم است در گمرکات دپو شده اند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه صنف ما در حال از بین رفتن میباشد و بیشتر شرکتها نیروهای خود را تعدیل کرده اند یا به کلی تعطیل شده اند، گفت: وظیفه دولت این است که کسب و کارها را حفظ کند. با ادامه این روند سال آینده دیگر شرکتی به اسم واردکننده نداریم یا اگر هم باشد خیلی خیلی معدود است.
دادفر با بیان اینکه ایجاد یک کسب و کار سرمایه گذاری زیادی میخواهد، گفت: نمیدانیم چرا دولت اصلا به این موضوع فکر نمیکند که ممکن است روزی دوباره واردات خودرو موضوعیت پیدا کند و به این شرکتهایی که هم اکنون در حال تعطیل شدن میباشند، نیاز باشد.
این کارشناس خودرو گفت: یکی از دلایلی که ما هفت پیشنهاد برای واردات خودرو بدون خروج ارز را دادیم همین موضوع جلوگیری از تعطیلی شرکتهای واردکننده بود. وی افزود: تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو، ۱۵ هزار نفر حوزه واردات خودرو مشغول به فعالیت بودند که هم اکنون این تعداد به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است. یعنی ۱۲۵۰۰ نفر شغل خود را از دست داده اند.
دادفر ضمن اشاره به اینکه برای هر خودرو به طور متوسط ۳۰ هزار دلار ارز از کشور خارج شده است، گفت: برای این ۵ هزار خودروی دپو شده در گمرک به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اینکه چرا دولت یک بار دیگر این مهلت ترخیص خودروها را تمدید نمیکند گفت: دولت معتقد است که یک بار این موضوع را تصویب و یک بار دیگر هم تمدید کرده است، ولی واردکنندگان اقدامی برای ترخیص این خودروها نکرده اند.
وی ادامه داد: این موضوع درست نیست. در نوبت مهلت چهارماهه اول حداقل ده نامه به شخص معاون اول رئیس جمهور ارسال کردیم مبنی بر اینکه دولت مصوبه ترخیص خودرو را ابلاغ نموده است، اما دستگاهها حاضر به همکاری نیستند و یا توانایی انجام چنین کاری را ندارند. همین موضوع باعث شد تا خود دولت مجاب شود که دو ماه دیگر مهلت ترخیص خودروها را تمدید کند. در این دو ماهه در نهایت ۶۷۰۰ خودرو ترخیص شد. جدول زیر نشان میدهد که تا ۱ تیر ۱۳۹۸ تنها ۱۵۶۵ دستگاه خودرو ترخیص شده بود.
دادفر با تایید اینکه نفع عدهای در این است که این خودروها به سازمان اموال تملیکی سپرده شود، گفت: ما برای جلوگیری از این موضوع به علما پناه بردیم و برای شخص آیت الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و نائب رئیس مجلس خبرگان نامه نوشتیم و مستندات خود را ارائه نمودیم. ایشان گروهی را برای پیگیری و بررسی موضوع تشکیل دادند و این گروه نتایج بررسی خود را به شخص آیت الله موحدی کرمانی گزارش دادند و ایشان اعلام کردند: اگر این خودروها در زمان مجاز وارد شده و دولت از اجرای قانون استنکاف کرده است، شرعاً از بین بردن مال مردم حرام است.
وی افزود: برخیها به ما خرده گرفتند که چرا پای علما را به این ماجرای تخصصی کشانده اید و در پاسخ این دوستان گفتیم که وقتی کسانی که متخصص هستند و مسئولیت اجرایی دارند کار خود را درست انجام نمیدهند، خب علما مجبورند برای حل و فصل وارد شوند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه گمرک و به خصوص جناب ارونقی معاون فنی و امور گمرکی بسیار برای ترخیص این خودروها تلاش میکنند، گفت:، اما گمرک و به خصوص وزارت اقتصاد حتی اگر تصمیم به ترخیص خودروها بگیرند، امکان اجرای آن را ندارند و این فرآیند به وزارت صمت وابسته است.
وی افزود: به نظر میرسد در دولت انسجام کافی برای انجام حداقل این موضوع وجود ندارد. دلیل هم این است که معاون اول رئیس جمهور و گمرک راضی به انجام این کار میباشند، اما در وزارت صمت گویا تشدد آرا وجود دارد.
دادفر ادامه داد: به نظر میرسد که مافیای خودروسازی زیاد موافق به ترخیص این خودروها نیست، چون انجمن واردکنندگان خودرو کاری کرد که مردم به دنبال مطالبه خودروی خوب باشند و این انجمن باعث شد تا بسیاری از فسادها نمایان شود و لذا از قدیم گفته اند زدی ضربتی ضربتی نوش کن و هم اکنون ما در حال خوردن آن ضربه از سوی مافیای خودروسازی هستیم.
جمشید قسوریان جهرمی رئیس سازمان اموال تملیکی نیز در پاسخ به این پرسش که تکلیف خودروهای تحویلی به این سازمان چه خواهد شد، گفت: هنوز که این خودروها تحویل این سازمان داده نشده است و تنها صحبت تحویل آنها به این سازمان میباشد. باید این خودروها را به سازمان تحویل دهند و ما ببینیم دلیل توقیف و عدم ترخیص این خودروها در گمرک چه بوده است و اگر این خودروها با شرایط و ضوابط کشور سازگاری داشتند و قادر به دریافت مجوزهای لازم بودند آن گاه ترخیص میشوند اگر این شرایط را نداشتند باید این خودروها در پارکینگهای سازمان بمانند تا تعیین تکلیف شوند.
وی در پاسخ به اینکه اگر این خودروها دارای حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی باشند تکلیفشان چه میشود، گفت: ما نمیتوانیم در مورد این خودروها تصمیم بگیریم و تعیین تکلیف کنیم، چون یک موضوع کشوری است و تنها سازمان نمیتواند در مورد آن تصمیم بگیرد و لذا نامه زده ایم که این موضوع را برای ما تعیین تکلیف کنند.
قسوریان جهرمی افزود: این خودروها به دلیل اینکه چند مدل افت کرده اند هم اکنون خریداری در آن سوی مرزها ندارند و لذا صادرات آنها هم سخت است. مگر اینکه این خودروها را به افغانستان صادر کنیم که این موضوع هم به دلیل اینکه با قیمت بسیار نازلی این خودروها را میخواهند یکم انجام آن سخت است. رئیس سازمان اموال تملیکی در مورد درآمدهای حاصل از این فروش خودروها گفت: این درآمدها مستقیماً به خزانه دولت واریز میشود.