«سگدو» به تئاترشهر می‌آید/ هامون سانس ویژه «هنر و تجربه» را کلید زد

    کد خبر :614441

نمایش «سگدو» به قلم محمدچرم شیر به زودی درتالارسایه مجموعه تئارشهر به صحنه می رود.

«سگدو» به کارگردانی عباس غفاری ونویسندگی محمدچرم شیر به زودی در تالار سایه اجراخواهد شد. این نمایش درباره دختری به نام لنا شریفی است که می‌خواهد به یکی از کشورهای اروپایی پناهنده شود.

تاکنون نازنین سهامی‌زاده به عنوان مشاور، منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه وسارا اسکندری به عنوان طراح گریم به این پروژه نمایشی پیوسته‌اند. آخرین همکاری محمد چرم شیر و عباس غفاری اجرای نمایش «دیگرکدام ما زندگی کردن را دوست دارد» است که در سال 1392 و درتالارسایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

*نمایش «کریملوژی» دو اجرایی شد

نمایش «کریملوژی» به کارگردانی رضا بهرامی به دلیل استقبال تماشاگران در روزهای پایانی هفته در دو نوبت روی صحنه می‌رود. این نمایش روزهای پنجشنبه 4 و جمعه 5 مهر ماه طی دو نوبت میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این نمایش روزهای یاد شده ساعت های 18 و 20 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر پذیرای تماشاگران خواهد بود. نمایش «کریملوژی» به نویسندگی مهران رنج بر، دراماتورژی کهبد تاراج، کارگردانی رضا بهرامی و بازی مجید رحمتی، که طی روزهای گذشته در تالارهای سایه و قشقایی روی صحنه رفته تاکنون با استقبال قابل توجه مخاطبان روبه رو شده است.

*شماره‌‌‌ ۲۴۰ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» روی پیشخوان

شماره‌‌‌ ۲۴۰ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» با نگاه ویژه‌ به پژوهش در تئاتر منتشر شد. جدیدترین شماره‌‌‌ «ماهنامه‌ نمایش»، ویژه‌‌ شهریورماه ۱۳۹۸ با نگاه ویژه‌ به پژوهش در تئاتر منتشر شد.

نگاه ویژه‌ این شماره به پژوهش در تئاتر اختصاص دارد و به همین منظور مقاله‌های «نمایش در پژوهش/ چگونه از نمایش برای اهداف پژوهشی استفاده می‌کنند؟» از اونیکا هنری و «چرا پرفورمنس به عنوان پژوهش مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد؟» از ویلیام وی لوییز و نیکی تولک ترجمه و منتشر شده است.

مقاله‌ «بررسی و شناخت محورهای انطباق در مطالعه‌ تطبیقی/ با نظر به پژوهش در حوزه‌ طراحی صحنه» نیز در همین راستا توسط مصطفا مرادیان تألیف شده است. همچنین مصاحبه با صادق رشیدی تحت عنوان «پژوهشگر باید صاحب فکر و ایده باشد» گفت‌وگوی اختصاصی بخش نگاه ویژه است.

در بخش نقد تئاتر، نقد نمایش «بانوی آوازخوان»به قلم رضا آشفته و دو یادداشت از منصور خلج و غلامحسین دولت‌آبادی درباره‌ «آتش‌سوزی‌ها/ حریق‌ها» به چاپ رسیده است. نقد نمایش‌های «مضحکه‌ بادسوار»، «جنایات و مکافات» و «فرشته‌ تاریخ» نیز در این بخش قابل خواندن هستند. «اسماعیل مهرتاش، پایه‌گذار نخستین دانشکده‌ غیردولتی تئاتر ایران» یادداشت دیگری به قلم پیمان شیخی است که در آن به فعالیت‌های هنری اسماعیل مهرتاش می‌پردازد.

مصاحبه‌ رضا آشفته با سهیلا نجم و سرمقاله‌ «هرمنوتیک معنوی و ادراک ذات تئاتر» به قلم نصرالله قادری از دیگر بخش‌های شماره‌‌‌ ۲۴۰ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» است. نکوداشت این شماره به یعقوب آژند اختصاص دارد که شامل مروری بر فعالیت‌هایش در زمینه‌ تئاتر و مصاحبه‌ای با او تحت عنوان «خودنمایی و جلوه‌فروشی در پژوهش معنا ندارد…» است.

شماره‌۲۴۰ «ماهنامه‌ نمایش» ویژه‌ شهریورماه ۱۳۹۸ به مدیرمسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات اداره‌کل هنرهای‌ نمایشی در ۱۰۰ صفحه و با بهای ۱۰ ‌هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه‌ تئا‌تر چاپ و توزیع شده است و بخش‌هایی از آن در وب‌سایت http://magazin.theater.ir قرار دارد.

* بهاره مشیری با «رویاهای دم صبح» به کارگاه نمایش می‌آید

به گزارش فارس، نمایش «رویاهای دم صبح» به نویسندگی لیلی عاج و کارگردانی بهاره مشیری از 7 مهر ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود. این نمایش که تمرینات پایانی خود را پشت سر می گذارد از 7 مهر ساعت 18 در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود.

رویاهای دم صبح ماجراهای اجتماعی مربوط به سه زن است که در سه اپیزود روایت می‌شود و بهاره مشیری علاوه بر کارگردانی، در این نمایش به ایفای نقش می پردازد. پیش از این بهاره مشیری نمایش«بانوی نامه‌ها»را در تئاتر باران روی صحنه برده بود.

*تئاتر هامون سانس ویژه «هنر و تجربه» را کلید زد

سالن تئاتر هامون با راه‌اندازی سانس ویژه‌ای در برنامه هر روزه خود، طرح خود برای حمایت از تئاترهای خلاقانه، تجربی و دانشجویی را کلید زد.

هادی حجازی‌فر، مدیر هنری تئاتر هامون در این رابطه توضیح داد: همان‌طور که پیشتر نیز وعده داده بودیم، یکی از برنامه‌های جدی تئاتر هامون برای حمایت از استعدادهای تئاتری کشور از روز گذشته (دوشنبه) و با اجرای تئاتر پپ در سانس 17:30 در سالن تئاتر هامون کلید خورد تا از این به بعد بتوانیم مشابه اتفاقی که با ایجاد باکس ویژه «هنر و تجربه» در سینمای کشور رقم خورد را در عرصه تئاتر رقم بزنیم.

وی افزود: این اقدام تلاشی برای ایجاد فرصت دیده‌ شدن آن دسته از نمایش‌‌های با ارزش در میان تئاترهای غیرتجاری است که اجرایشان می‌تواند به دیده شدن جایگاه برجسته سازندگان آن‌ها در جامعه تئاتر ایران کمک کند و از سوی دیگر به ذائقه مخاطبان و کیفیت هنری اجراهای موجود نیز چیزی بیافزاید.

وی درباره برنامه‌های این سالن تئاتر توضیح داد: در راستای حمایت از گروه‌های تجربی، علاوه بر دو سانس اصلی این سالن، باکسی ویژه برای ساعت 17:30 را اضافه کردیم که با بهای بلیت کمتر از یک سو و دریافت سهم کمتر از گروه‌های تئاتری از سوی دیگر، به دیده‌شدن استعدادهای خوب تئاتر به سهم خود کمک کنیم. همچنین برای این‌که مخاطبان ارزشمند این سالن از کیفیت کارهایی که اجرا می‌شوند مطمئن باشند، نمایش‌ها قبل از تایید برای اجرا در این سانس، بازبینی می‌شود و در صورت باکیفیت بودن امکان اجرا می‌گیرند و تنها هدف از راه‌اندازی این برنامه حمایت از گروه‌های جوان و بااستعداد بوده و هست.

براساس این گزارش، تئاتر پپ که پیشتر مدت کوتاهی در تالار مولوی اجرا شده بود به کارگردانی اسماعیل کمالی دهقان روی صحنه رفته و با استقبال مخاطبان روبرو شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید