تمرکز ما از روی فروش آثار برداشته شده است
فاطمه کافی زاده کارشناس گالری های خانه هنرمندان معتقد است سیستم فروش اثر هنری در همه گالری ها از جمله گالری های خانه هنرمندان ایران دچار چالش جدی است.
به گزارش خبرنگار مهر، خانه هنرمندان به واسطه داشتن ۷ گالری و فضای پر رفت و آمد، هر هفته میزبان نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی است. حتی بسیاری از رویدادهای تجسمی که برای برگزاری، هر هفت گالری را در اختیار می گیرند نیز عموما به این محل فرهنگی مراجعه می کنند. هر چند بخش مهمی از پتانسیل نمایشگاهی خانه هنرمندان این روزها در اختیار انجمن های هنرهای تجسمی است تا بتوانند مکانی برای برپایی نمایشگاه های خود داشته باشند اما تنوع برپایی نمایشگاه در خانه هنرمندان بالاست.
با وجود این ظرفیت، ۳ انتقاد همیشه به نمایشگاه های خانه هنرمندان وارد بوده است؛ اطلاع رسانی نامتناسب با این ظرفیت نمایشگاهی، نامتناسب بودن میزان نمایشگاه از چهره شاخص هنرهای تجسمی به نسبت تعداد نمایشگاه ها و مهمتر از همه شبکه ضعیف خرید و فروش آثار هنری در این مکان فرهنگی که روزانه بازدید بالایی از فعالیت های متنوع آن صورت می گیرد و توریست های بسیاری از آن بازدید می کنند.
کارشناس گالری ها از زمان مدیریت جمشید حقیقت شناس در خانه هنرمندان ایران به سمت حرفه ای تر شدن پیش رفتند و به حضور آنها بهای بیشتری داده شد. فاطمه کافی زاده یکی از کارشناسان گالری های خانه هنرمندان ایران درباره تعریف فعالیت کارشناس گالری های این مکان فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: کیوریتوری، فعالیت در زمینه فروش آثار و در برخی مواقع کارشناسی اثر جزو وظایف ما است. البته وظیفه اصلی هولدینگ یک نمایشگاه از زمان ورود آثار هنری به خانه هنرمندان تا خارج شدن آن شامل چیدمان اثر، خبر رسانی، قیمت گذاری و جلب خریدار است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا فروش اثر هنری در خانه هنرمندان پایین است بیان کرد: حجم فعالیت های خانه هنرمندان بسیار زیاد است. ما در هفته چندین نمایشگاه برپا می کنیم و همین باعث شده تمرکز از روی بحث فروش به صورت ناخوداگاه برداشته شود و بیشتر روی روال برگزاری نمایشگاه تمرکز شود. گالری های خصوصی خودشان انتخاب می کنند چه کسی بیاید در گالری نمایشگاهی برپا کند و عموما ماهی ۲ نمایشگاه یا حتی ماهی یک نمایشگاه دارند. برای همین آنها می توانند تمرکز بیشتری روی فروش داشته باشند.
این کارشناس گالری ادامه داد: ما سعی کرده ایم تبلیغات برای نمایشگاه ها را بالا ببریم اما به طور کلی فعالیت در زمینه خرید و فروش آثار هنری این روزها کم شده است و ما با مشکل سیستم خبر رسانی هم مواجه هستیم. اگر آرتیست مهمی در خانه هنرمندان نمایشگاه بگذارد در رسانه ها بیشتر مطرح می شود اما ما عموما برای هر نمایشگاه با خریداران تماس می گیریم و کاتالوگ و عکس برای آنها ارسال می کنیم. حتی برای جذب توریست ها عموما ارتباط مستقیم رو در رو می گیریم.
کافی زاده گفت: یکی دیگر از مشکلات، سیستم فروش در گالری های خصوصی است که روی کار ما تاثیر می گذارد. یک عدم اعتماد بین خریدار با سیستم دولتی ایجاد شده است. صاحبان گالری های خصوصی به گونه ای تبلیغ می کنند که خریداران فقط به آنها مراجعه کنند. ضمن اینکه انجمن ها که بسیاری از نمایشگاه های خانه هنرمندان توسط آنها پیشنهاد و برپا می شود، تمرکزی روی فروش ندارند. بیشتر تمرکز آنها هم روی فعالیت هنری و برگزاری نمایشگاه و دادن آمار است. در همه جنبه ها کمیت در اولویت قرار گرفته است.
وی یکی دیگر از دلایل افت فروش گالری ها را متوجه خود هنرمندان دانست و بیان کرد: هنرمندان با خریداران ارتباط برقرار می کنند و در آتلیه شخصی خود اثر را به خریدار می فروشند و در این شکل درصد گالری حذف می شود و قیمت هم پایین تر می آید. در این شرایط خریدار تمایل دارد از آتلیه هنرمند خرید خود را انجام بدهد. به طور کلی روی بحث خرید و فروش اثر هنری مدیریت متمرکزی وجود ندارد و حساب و کتابی هم نیست. اما با یک نگاه کلان می شود گفت در حال حاضر هنرمندانی آثارشان فروش می رود که پیش از این هم آثارشان فروش می رفته و هنرمند جدیدی به طور جدی وارد چرخه اقتصادی هنر نشده است.