گفتوگو برپایه «منطق و استدلال» روش امام صادق(ع) در احیای اسلام ناب محمدی بود
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام صادق(ع) با وجود فراز و فرودها و تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در مبارزه با بدعتها و انحرافات مکتبهای ساختگی با سعه صدر و صرفاً بر پایه منطق و استدلال گفتوگو میکرد.
آیتالله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) گفت: حضرت صادق(ع) بعد از امام زمان(عج) که عمر طولانی دارند به شیخالائمه معروف هستند و بیشتر از سایر ائمه اطهار علیهمالسلام عمر کردند.
وی اظهار داشت: دورهای که حضرت صادق(ع) در آن دوران زندگی میکرد دوران انتقال قدرت نظام سیاسی از بنیامیه به بنیعباس بود و در آن دوران طبیعی است که ایشان پرچمدار نهضت علمی و فرهنگی و مبارزه با بدعت، انحراف، فساد و محور و کانون گفتوگوی فرهنگی و علمی بود. همچنین امام صادق(ع) پرچم نهضت علمی را فراتر از علوم دینی برد و حتی در علوم غیردینی نیز مانند شیمی سردمدار بود و بیش از 4 هزار شاگرد تربیت کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: یکی از شاخصههای دوران امام صادق(ع) تحول علمی و احیای اسلام ناب محمدی(ص) است و علیرغم وجود بدعتها، انحرافات، مکتبهای انحرافی، نحلهها و فرقهها و نهضت ترجمهای که برای از بین بردن اسلام به راه افتاده بود امام صادق(ع) با سعه صدر و صرفاً بر پایه منطق و استدلال در حوزههای حکمت، عرفان، فلسفه، کلام، ارتباطات، حدیث، فقه، اخلاق و علوم طبیعی گفتوگو میکرد.
آیتالله کعبی، ابراز داشت: عمدتاً مذاهب اسلامی اعم از حنفی، مالکی، شافعی و … مدیون علوم جعفربنمحمد صادق(ع) است و امام صادق(ع) نزد همه مذاهب اسلامی از جمله شیعه و سنی و نزد همه فرقهها از احترام فوقالعادهای برخوردار است و در واقع مرجعیت علمی همه مذاهب،فرهنگها و نحلههای اسلامی به حساب میآید و از این رو حدیث امام صادق(ع) به عنوان حدیث رسولالله(ص) معتبر است.
وی گفت: به دلیل اینکه امام صادق(ع) فقه اسلامی را احیا کرد و در واقع مذهب شیعه، مذهب جعفری نام نهاده شده است بدین معنا که امام صادق(ع) احیاگر فقه اسلام و اسلام ناب محمدی(ص) است. میراث گرانسنگ حوزههای علمیه به ویژه از ابتدای عصر غیبت تاکنون مدیون نهضت عظیم علمی و فقهی امام صادق(ع) هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: درسی که ما امروز میتوانیم از سیره امام صادق(ع) بگیریم این است که با وجود فرازو فرودها و تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در مبارزه با بدعتها و انحرافات مکتبهای ساختگی باید با حکمت و برهان و منطق، حقایق اسلام ناب محمدی را مطرح کنیم و منطق اسلام، منطقی پیروز است.