موتورسیکلت برقی Zero SR/F چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • خودرو
  • شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۴۳
    کد خبر :584879

موتورسیکلت برقی SR/F پرچم‌دار محصولات Zero و از برجسته‌ترین محصولات در بازار جهانی است که از ویژگی‌های کم‌نظیری بهره می‌برد.

شرکت Zero مدل SR/F را به‌عنوان پرچم‌دار محصولات خود روانه‌ی بازار کرده است. این موتورسیکلت به‌مدت یک ماه به‌منظور بررسی دراختیار تیم آزمایش Rideapart قرار داشت و آنچه درادامه خواهید خواند، نتیجه‌ی این آزمایش نسبتا طولانی مدت است. دو نکته درزمینه‌ی خودروهای برقی وجود دارد: یکی نگرانی درباره‌ی شعاع حرکتی واقعی آن‌ها و دیگری عملکرد موتورهای برقی.

Zero برای مدل SR/F باتری ۱۴.۴ کیلووات‌ساعتی در نظر گرفته است. موتور برقی SR/F نیز می‌تواند ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت دست یابد. متأسفانه شرکت سازنده سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت این موتور را اعلام نکرده است؛ اما درمجموع، شتاب فوق‌العاده‌ای دارد؛ به‌‌ویژه اینکه بی‌صدایی کامل موتورسیکلت تجربه‌ای بسیار خاص و جالب است. تمام گشتاور موتور برقی به‌صورت آنی دراختیار قرار دارد؛ به‌طوری‌که فرقی نمی‌کند از حالت سکون شروع به حرکت کنید یا در حین حرکت در بزرگراه به سرعت‌گیری و سبقت تصمیم بگیرید.

تقسیم وزن روی فرمان راضی‌کننده است؛ به همین دلیل، لرزشی در فرمان SR/F حس نمی‌شود. با اینکه شهر تورنتو دست‌اندازهای زیادی دارد، موتورسیکلت Zero با راحتی کامل از پس‌ِ دست‌اندازهای مسیر برمی‌‌آید. فنرهای SR/F ساخت Showa هستند و نرمی خیلی خوبی دارند. حالا این مزیت را با لرزش‌نداشتن موتور نیز ترکیب کنید تا ببینید SR/F چقدر موتورسیکلت راحتی است.

موتورسیکلت Zero SR/F مثل هر موتورسیکلت دیگری ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد. یکی از اولین نکات منفی SR/F کیفیت ساخت ناامیدکننده است. زمانی‌که از دور SR/F را می‌بینید، این نکته‌ی منفی به‌‌ویژه با درنظرگرفتن قیمت محصول بیشتر به‌چشم می‌‌آید.

صفحه‌نمایش پشت فرمان در نور آفتاب را نمی‌توان دید و بدین‌ترتیب، دیدن سرعت و شعاع حرکتی لحظه‌ای غیرممکن می‌شود. کیفیت این نمایشگر به تصاویری که Zero از آن‌ها منتشر کرده است، حتی نزدیک هم نیست. در انتها نیز باید نداشتن صدا را به‌عنوان یکی از نکات منفی SR/F نام برد. صدای موتورسیکلت یکی از عواملی است که اطرافیان را از عبور این وسیله‌ی نقلیه آگاه می‌کند؛ ولی SR/F هیچ صدایی ندارد. این مسئله هنگام رانندگی کمی ترس ایجاد می‌کند. همیشه یکی از مشکلات موتورسواران این بود که رانندگان خودروها آن‌ها را نمی‌دیدند، حالا در SR/F مشکل جدیدی هم دارید و آن اینکه رانندگان دیگر صدای شما را هم نمی‌شوند.

یکی از اصلی‌ترین نکات مثبت طراحی ظاهری SR/F این است که ظاهر آن شبیه به سایر موتورسیکلت‌های برقی نیست. برخلاف بسیاری از موتورسیکلت‌های برقی بازار، در SR/F از رنگ سفید و آبی برای نشان‌دادن برقی‌بودن محصول خبری نیست. طراحی کلی SR/F شبیه به موتورسیکلت‌های اسپرت خیابانی یا استریت‌فایترها است.

درحقیقت، راننده‌ی آزمایش نتوانست شعاع حرکتی واقعی Zero SR/F را اندازه‌گیری کند؛ چون هربار که سوار آن شد، آن‌قدر سریع رانندگی کرد که باتری‌ها سریع خالی می‌شدند. بااین‌حال، می‌توان با قاطعیت گفت که با ۹۵ درصد شارژ باتری، امکان طی‌کردن ۲۷۰ کیلومتر مسافت امکان‌پذیر است. پس می‌بینید که این موتورسیکلت برقی ازنظر شعاع حرکتی می‌تواند با اکثر مدل‌های بنزینی رقابت کند.

درمجموع، نظر راننده‌ی آزمایش‌کننده درباره‌ی این موتورسیکلت برقی مثبت است؛ فقط بهتر بود با توجه به قیمت هنگفت ۲۰ هزار دلاری، سازنده وقت بیشتری روی کیفیت ساخت محصول خود می‌گذاشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید