طرح زیست شبانه یعنی ترتیب دادن محرومیت مردم از معنویت شب
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح زیست شبانه انتقاد کرد.
حجتالاسلام احمد سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره تصویب کلیات طرح زیست شبانه در شورای شهر تهران گفت: هر روزی شاهد یک نوع حرکت از ناحیه مدیران داخل کشور و شبکههای نفوذ هستیم، یک روز سند 2030 مطرح میشود و بنیاد خانوادگی و تربیت زندگی را بر اساس سبک زندگی غرب تنظیم میکند و ارزشهای انقلاب را تحت الشعاع قرار میدهد و یک روز هم طرح زیست شبانه مطرح میشود، یعنی ترتیب دادن برنامههایی که مردم به وسیله آنها از معنویت شب محروم بمانند.
وی افزود: در اسلام توصیه به تقسیم کار شدهایم، امیرالمومنین (ع) در روایتی فرمود: لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثُ سَاعَات: فَسَاعَةٌ یُنَاجِی فِیهَا رَبَّهُ، وَسَاعَةٌ یَرُمُّ مَعَاشَهُ، وَسَاعَةٌ یُخَلِّی بَیْنَ نَفْسِهِ وَ بَیْنَ لَذَّتِها فِیَما یَحِلُّ وَ یَجْمُلُ. وَلَیْسَ لِلْعَاقِلِ أَنْ یَکُونَ شَاخِصاً إِلاَّ فِی ثَلاَث: مَرَمَّة لِمَعَاش، أَوْ خُطْوَة فِی مَعَاد، أَوْ لَذَّة فِی غَیْرِ مُحَرَّم؛ انسان باایمان ساعات شبانهروز خود را به سه بخش تقسیم مىکند: قسمتى را صرف مناجات با پروردگارش مىکند و قسمت دیگرى را براى ترمیم معاش و کسب و کار زندگى قرار مىدهد و قسمت سوم را براى بهرهگیرى از لذات حلال و دلپسند مىگذارد و سزاوار نیست که انسان عاقل حرکتش جز در سه چیز باشد: امرار معاش، گامى در راه معاد و لذت در غیر حرام». این تقسیمبندی برای هر مومنی در طول شبانهروز محل توجه است.
حجتالاسلام سالک خاطرنشان کرد: در نظام ارزشی اسلام و انقلاب این وجود دارد که شب را به استراحت بپردازیم تا قبل از سحر برای مناجات با خدا و شب زندهداری که اینقدر مورد تأکید خداوند در قرآن کریم است، آماده شویم. در حقیقت نیمه شب و سحر موتور محرّک انسان در طول روز است. امیرالمومنین (ع) در وصف سیمای متقین میفرماید: «أَمَّا اَللَّیْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِینَ لِأَجْزَاءِ اَلْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً؛ اما شبها همچنان برپاى ایستادهاند تا جزء جزء کتاب خدا را بخوانند و آرام و با تأنّى و تدبّر مىخوانند.
طرح «زیست شبانه» خطری جدّی برای جامعه اسلامی است
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حالا شما تصور کنید مومنان به جای پرداختن به این مسائل ارزشی با افرادی نشست و برخاست کنند که انسان را از معنویت و ارزشهای اخلاقی دور میکند، این مسأله برای جامعه اسلامی یک خطر جدّی است، درست است که با این طرح درصدد از بین بردن شب مردگی هستند، اما باید بگویم که ما معتقد به شب زندهداری هستیم آن هم شب زندهداری که خداوند و اهل بیت (ع) ما را به آن دعوت کرده است.
وی گفت: این طرح از جنبهای دیگر نیز قابل بررسی است، ممکن است در خانوادهای آشفتگی ایجاد شود و حالا پدر، مادر یا فرزندان به خاطر آن مسأله از خانه خارج شوند و در آن اوقات شب به خیابانها و نقاط مختلف شهر بروند و خدایی نکرده به دام باندهای فساد بیافتند. به همین دلیل طرح “زیست شبانه” میتواند عامل اصلی فساد در جامعه باشد، باید در جهت تقویت بنیه خانوادهها تلاش کرد نه در جهت فروپاشی خانوادهها.
حجتالاسلام سالک افزود: اینکه این طرح در بسیاری از شهرها و کشورهای جهان اجرا شده دلیل نمیشود ما هم آن را در جمهوری اسلامی اجرا کنیم، ما مقلّد غرب نیستیم که بیایم هر کاری آنها انجام میدهند ما نیز دنباله آن را بگیریم، این الگوگیری از غرب توسط انسانهای بیمار انجام میشود، یعنی اگر افرادی در منبع ارزشهای دینی و انقلابی عمیق شوند باید بدانند برنامه شبانگاهی نگاه اسلام کدام است.
وی یادآور شد: ما نباید به هیچ وجه از غرب برای ترویج سبک زندگی غربی الگوبردرای کنیم، بلکه آن را ضد ارزش میدانیم، این طرح مقدمهای دیگر برای حرکت در مسیر زندگی غربی و ظلمی بزرگ به خانواده و جریان انقلاب است.