افزایش ۴۰ درصدی قیمت آب بستهبندی طبیعی نیست
در پی افزایش قیمت برخی برندهای آب بسته بندی که تا ۴۰ درصد رسیده است، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این افزایش یکباره قیمت را غیرطبیعی دانست و گفت که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
محمود نوابی – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت – در گفتوگو با ایسنا، درباره اینکه برخی برندهای آب معدنی قیمت خود از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش دادهاند، گفت: افزایش قیمتی که در این زمینه اتفاق افتاده است از نظر ما غیرمتعارف است و حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: گرچه آبهای بسته بندی در گروه یک کالایی که مشمول قیمتگذاری تکلیفی هستند، قرار ندارند اما به هرحال باید نظارت روی آن صورت گیرد. ضمن این که باید در نظر گرفت سهم مصرف آبهای بستهبندی در بازار کم است.
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در ادامه با اشاره به وضعیت بازار آبهای بسته بندی گفت: آبی که در اختیار داریم تصفیه است و متاسفانه همان آبی را که میآشامیم برای شستوشوی شخصی و حتی اتومبیل استفاده میکنیم.
افزایش کیفیت حتما نباید با افزایش قیمت همراه شود
نوابی افزود: در کشور ما سهم آبهای معدنی و بسته بندی در بازار آب پنج درصد بوده که فوقالعاده پایین است. برای همین واحدهای تولیدکننده آب معدنی و بسته بندی باید بدانند با بالا بردن قیمت به بالا بردن سهمشان در بازار کمک نخواهند کرد.
وی ادامه داد: من معتقدم که چنین افزایش قیمتی آن هم در فصل گرما و در وضعیت بازار انتحار است و با افزایش قیمت بیجهت به تولید خود ضربه میزند.
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به لزوم افزایش کیفیت واحدهای تولیدی تاکید کرد که افزایش کیفیت نباید لزوما به همراه افزایش قیمت باشد.
نوابی گفت: افزایش کیفیت باید متقارن با افزایش بهرهوری و استفاده از تکنولوژیهای روز باشد که استفاده از این موارد حتی میتواند باعث کاهش تولید هزینه نیز شود که این به معنای ارائه کیفیت بهتر با قیمتی متناسبتر است و نباید تصور کرد که حتما وقتی افزایش کیفیتی اتفاق میافتد قیمتها هم نیاز به افزایش دارند.