عوارض تهران از سایر کلان شهرها پایینتر است
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در پنج سال گذشته عوارض ساختمان در تهران تغییر نکرده و این امر به اقتصاد ملی ضربه زده است.
عبدالرضا گلپایگانی در جلسه هم اندیشی معاونان شهرسازی و معماری مناطق ۲۲ گانه و مدیران صدور پروانه که با حضور سلیمی – سرپرست اداره کل تدوین و ضوابط و صدور پروانه، امانی – مدیرکل حراست معاونت شهرسازی و میرزاعلی – مدیر بازرسی معاونت شهرسازی – برگزار شد، به مسائل شهرسازی و معماری شهر تهران اشاره کرد و گفت: استراتژی برخورد ما با شهر تهران باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد و تغییر رویکرد و نگرش گاه نیاز به جراحی، مداخله هوشمندانه ، پیگیری و پشتکار دارد.
عدد بخش تثبیت را پایین آوردیم
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران رویکرد جدید پرداخت عوارض ساختمانی شهر تهران را تشریح کرد و گفت: طبق روال سالهای گذشته در بودجه سال ۹۸ دو موضوع از شهرسازی انتظار میرفت؛ یکی درآمدهای نقدی(صدور پروانه) و دیگری تثبیت و جرایم آرای ماده 100 بود.
وی افزود: در بودجه امسال عدد بخش تثبیت را پایین آوردیم چراکه با توجه به اهمیت رعایت ضوابط و مقررات همچنین رویکرد ارتقای کیفیت در شهر، عدد تثبیت نباید عدد بالایی باشد و در همین جهت انتظار از مناطق برای درآمدزایی به شیوه تثبیت را تعدیل کردیم.
گلپایگانی در ادامه گفت: درباره آرای ماده صدی که در پهنه است و برای آن تعطیلی یا تخریب در نظر گرفته شده با دیوان عدالت چند جلسه گفت وگو کردهایم تا از راه قانونی و منطقی با کسانی که شروط سه گانه تبصره یک را دارند و از جنبه اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی شرایط کافی را دارند، بتوانیم در جهت تثبیت پیش برویم.
قیمت عوارض در تهران از سال ۹۳ ثابت بوده است
به گزارش ایسنا معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: از نظر افزایش قیمت از سال ۹۳ تا ۹۷ قیمت عوارض ساختمان در شهر تهران ثابت بوده است یعنی طی پنج سال عوارض ساختمانی صدور پروانه ثابت مانده واین ثابت ماندن عوارض برای شهر تهران، شهرداری تهران و اقتصاد کشورتبعات داشته است.
عوارض تهران از سایر کلان شهرها پایینتر است
گلپایگانی با بیان اینکه طی جلسهای که با معاونان شهرسازی کلان شهرهایی چون مشهد، تبریز، قم، اراک،اصفهان داشتیم، سئوالم این بود که نسبت بین مبلغ عوارض شما به قیمت فروش آپارتمان چقدر است، اظهارکرد: بیشتر آنها اعلام کردند آن چیزی که در پروانه میگیریم و منطبق با ضوابط ومقررات است پنج تا شش درصد این مبلغ است که ارزش افزوده ناشی از تغییر طرح های شهری و تراکم را نیز داشتند.
وی همچنین به نقل از معاون شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: خیلی از بساز بفروشهای اصفهان به دلیل عوارض پایینی که در تهران برای ساختمانهای زیر شش طبقه وجود دارد، تمایل دارند در تهران کار کنند.
با بالابردن سهم زمین به اقتصاد ملی ضربه میزنیم
گلپایگانی افزود: سهم زمین نسبت به هزینه تمام شده ساختمان در کل شهرهای ایران خیلی بالاست و در تهران این سهم از همه شهرها بالاتر است و اگر در سالهای ۷۴ و ۷۵ سهم مالک همان سهم هزینه زمین بود وسهم سازنده سهم هزینه ساخت و عوارض ساختمانی، نسبت این سهم پنجاه پنجاه بود اما اکنون متوسط شهر ۶۰ به ۴۰ شده است، ضمن اینکه پولی هم بابت هر مترمربع به مالک زمین می دهند و این یعنی سهم مالک زمین بالا رفته است؛ حال باید دید بالارفتن این سهم به چه کسی کمک می کند؟
وی در ادامه اظهارکرد: تنها کسی که در این مسئله انتفاع رانتی میبرد، مالک زمین است. ضمن اینکه هر چه به مناطق مرفهتر شهر می رویم این رانت شدیدتر میشود. برای مثال اگر در مناطق جنوبی این سهم پنجاه پنجاه یا شصت به چهل با متری یک یا دو میلیون تومان است، در منطقه یک این نسبت بسته به اینکه بنا چگونه ساخته شود، ۳۵ به ۶۵ با متری پنج، شش یا هفت میلیون تومان میشود. بر این اساس ما بابت مصوبهای که در شورای عالی شهرسازی معماری در طرح جامع مطرح کردهایم، گفته ایم ،رانت بیهودهای به مالک زمین میدهیم و هیچ کمکی هم به اقتصاد نمی کنیم چون این پول در شمال شهر تهران تبدیل به آپارتمان میشود و کسی از آن استفاده نمیکند.
گلپایگانی با بیان اینکه اکنون در شهر تهران حدود۴۰۰ هزار آپارتمان ساخته شده خالی وجود دارد،در حالی که در همین شهر به یک میلیون خانه نیاز داریم، گفت: یعنی پول در جایی هزینه شده که نیاز نداشته و به این شکل سرمایه را بلوکه کردهایم، یعنی سرمایه ملی در تهران بلعیده شده و هیچ استفادهای از آن نمیشود چون به گردش در نمی آید.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: بخشی از این آسیب به اقتصاد ملی به خاطر ناچیز بودن عدد عوارض ارزش افزوده ناشی از طرحهای شهری است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره عوارض زیربنا گفت: در بالاتر از محور انقلاب تا دو طبقه و در زیر محور انقلاب تا سه طبقه صرفاً عوارض زیربنا دریافت میشود که در هر متر مربع عدد کمی است و بالاتر از آن عوارض زیربنای مازاد بر تراکم و یا عوارض ارزش بهینه دریافت میشود.
وی افزود: ارزش افزوده ناشی از طرحهای شهری در مناطق برخوردار تقریباً به صورت رایگان ارائه میشود. به عنوان مثال قیمت تراکم در گرانترین مناطق تهران از قیمت زمین در ارزان ترین مناطق حاشیه تهران هم ارزانتر است و این نشان میدهد کار ما ایراد دارد.
متوسط نرخ عوارض ۴۱۰ هزار تومان است
گلپایگانی با بیان اینکه در اصفهان نرخ تثبیت را به اندازه ۳۰ درصد قیمت روز می گیرند، گفت: ما جدولی با آنالیز نرخ ۳۰۰ پرونده تهیه کردهایم که بر اساس آن متوسط نرخ عوارض ۴۱۰ هزارتومان است.
به گزارش شهرنوشت گلپایگانی خطاب به مدیران شهری گفت : شما دلایل غیرفنی عدم تغییر عوارض از سال ۹۳ تا ۹۷ را میدانید. مدیریت شهری بنا دارد شهر را با اصول منطق مدیریت کند و در نگرش ما اصل قرار دادن کیفیت شهر و زندگی مردم است.